Vprašajte Evo: Ena hčerka ignorantska, druga prizadevna
Starejša hči je bistroumna, a do šolskega dela brezbrižna. Mama išče način, kako jo spodbuditi, da bi razvila več samoiniciativnosti.

"Starejša hčerka je v petem razredu, težav z učenjem pri njej nimamo, imamo pa jih z njenim odnosom do dela. Všeč ji je lagodnost, težji snovi se rada izogne oziroma ji posveti minimalno pozornost, za ocene ji ni preveč mar. Povedala sem ji že, da je zanje odgovorna sama in da bodo pozneje vplivale na možnost vpisa v srednjo šolo, a si tega prav nič ne žene k srcu. Edino, kar ji še rečem, je, da si želim, da bi bila tako samoiniciativna kot njena mlajša sestra, pa ob tem le skomigne in naprej dela po svoje. Edina dejavnost, ki ji je posvetila vso svojo pozornost, je bil šolski igralni in lutkovni krožek, tu ni nikoli manjkala in je z veseljem tudi nastopala. Njena razredničarka mi je že v nižjih razredih priporočala, naj malo pritisnemo nanjo, ker jo je ocenila kot zelo bistro, a bistveno premalo zagnano, zanimalo jo je le risanje in ustvarjanje, precej dobre ocene dosega kar spotoma. Ve, da je za vse odgovorna sama, tudi midva z možem raje vidiva, da je tako, kot da bi morala vse popoldneve sedeti pri otroku, kar opažam pri mnogih drugih starših. Oba podpirava njeno samostojnost. Včasih morava pomagati že mlajši, ki je v tretjem razredu in se teže uči, a je nasprotno od starejše bistveno marljivejša in tudi vztrajnejša, sama se loti nalog ter naju poišče, kadar ji kaj ne gre. Na srečo nisem taka mama, da bi ves čas bedela nad njo in se zaradi slabših ocen jezila, jo pa postavljam starejši za zgled. Ta se ob tem le namrdne in pove, da ji je vseeno. Imate kakšno idejo, kako ji priti do živega?"
Tereza

Tole vprašanje me je rahlo zbegalo. Po eni strani pravite, da ste zadovoljni, da starejša dela vse sama, in vas nižje ocene, kot bi jih bila sposobna dobiti, ne vznemirjajo. Kljub temu pa ji želite, kot pravite, priti do živega, ob tem ji dajete za zgled mlajšo, ki je prizadevnejša.
Upor? Navidezna ignoranca?
Morda pa je odsotnost prizadevnosti, ki jo opažate pri starejši, nekoliko zaigrana? Lahko vam zagotovim, da prav nikomur ni vseeno, kakšen pogled imajo nanj najbližji. To, da vam reče, da ji je vseeno, je borba za njeno dostojanstvo, da ja ne bi mislili, da jo vaš komentar prizadene.
Izkoristite njeno zagnanost za udejstvovanje v krožku, to je zelo dragoceno in kaže, da je pri njej najpomembnejša motivacija. Morda to izkoristite za osnovo za pogovor? Sedaj je še zelo zgodaj za izbiro študijske smeri, a pobarajte jo, ali bi si želela izbrati tako umetniško pot. Če bo povezala pomen učenja z uresničitvijo svojih sanj, se bo tudi njena učna motivacija dvignila.
Ne vem, ali je starejša res tako brezbrižna
Morda je njeno trenutno vedenje posledica sproščenosti, s katero je doslej vse dosegala, ob tem se je v njej utrjevala izkušnja, da bo z malo napora kljub morebitnim oviram zmogla vse. Je pa to nevaren odnos. Čisto mogoče, da ji bo uspelo, lahko pa se zgodi, da večjih zahtev ne bo zmogla tako zlahka in se bo njen odnos obrnil proti njej kot bumerang ter ji kljub visokim sposobnostim spodmaknil tla pod nogami.
Misel na srednjo šolo kar tako, na splošno, je ne gane, če pa bo to povezala s sebi ljubo izbiro, se lahko vse spremeni. Predvsem če bo ob tem čutila vašo podporo, ne pa očitkov.
Pohvaliti vas moram, ker cenite trud mlajše
Obilno jo pohvalite za njen trud, kar je izjemna popotnica za naprej. Niso le ocene tiste, s katerimi jo vrednotite, to cenim. Zaradi slabih ocen je ne kritizirate, ker opažate, da se trudi, kar je odlično. Ima prvovrstne delovne navade, prizadeva si, v učenje in šolsko delo vlaga svojo energijo, s takim načinom bo še daleč prišla.
Ne primerjajte ju ne med seboj in ne z drugimi
Vsaka je osebnost zase in primerjanje otrok, ki so tako različni, kot sta vaši dekleti, nikoli ne obrodi sadov in se ne obnese, primerjanja s sorojenci otroci ne prenašajo zlahka. Res pa je, da je ena plat osebnost, druga pa delovne navade, prav zaradi tega potrebujeta vsaka svojstven, sebi prilagojen pristop. Pazite, da se med njima ne razvije tekmovalnost.
Osredotočite se na pozitivno
Pri mlajši so to dobre delovne navade, ki vplivajo tudi na druga področja, vztrajnost in disciplina, pri starejši pa motiviranost za tisto, kar jo res zanima, in trenutno to prav gotovo niso ocene. Videti je, da jo privlačijo umetnost in področja, kjer lahko izživi svojo kreativnost. Pohvalite jo za vsak najmanjši truda, ki ga pri njej prepoznavate. Povejte ji, da cenite njeno predanost igranju, da bo še daleč prišla, kadar se tako motivirano česa loti.
Morda bo pomagalo, če bo imela občutek, da cenite to njeno strast.
Preprečite, da bi postali tekmovalni
Vsako pohvalite za tisto, kar opazite pozitivnega, in bodite zelo pazljivi, da to ne bo vplivalo na njun medsebojni odnos. Pokažite jima, da je vsaka od njiju za vas dragocena. Ne pustite starejši, da vas odžene, ne glede na to, da deluje brezskrbno, ob tem še kako hlepi po pohvali in vajinem tesnem odnosu. Srečno!
Eva Hrovat Kuhar
Objavljeno v reviji Jana, št. 39, 30. september 2025.
Revija je na voljo tudi v spletni trafiki.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
