© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 7 min.

Vplivneži lažejo, mi (za zdaj) nasedamo


Nika Grizila
26. 10. 2025, 08.00
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Družbena omrežja so izgubila svojo pristnost. Namesto prijateljev nas zdaj spremljajo popolni vplivneži in algoritmi, ki diktirajo, kaj vidimo.

zenska
Shutterstock
Nekatere vplivnice gredo pri zavajanju precej daleč.

Družbena omrežja niso več, kar so včasih bila. Pred dobrim desetletjem smo objavili fotografijo zanimivosti, ki se nam je zgodila, všečkalo jo je nekaj naših prijateljev in to je bilo to. Objav svojih znancev nismo zamujali tako kot danes, ko jih sploh ne najdemo, saj se nam vrivajo številne reklame ter predlogi za spremljanje drugih profilov. Običajni uporabniki se zaradi tega umikajo z omrežij, tisti, ki še niso izgubili živcev in zaupanja, pa so prepuščeni različnim vplivnežem, pri katerih je vse videti popolno: obrazi, telesa, domovi, otroci, posel …

Od nedolžnega zavajanja do nevarnih vsebin

Najočitnejši primer zavajanja občinstva so popolni obrazi in telesa. Poleg ogromne količine ličil in poznavanja svetlobe in kotov, ki naredijo popolne fotografije, vplivnice uporabljajo filtre, ki naredijo popolno kožo, ter aplikacije, s pomočjo katerih si zožijo pas, povečajo zadnjico, odstranijo celulit in tako naprej. Da vse to ne prinaša nič dobrega, zlasti samopodobi mladoletnic ne, je jasno, a na mlade na družbenih omrežjih preži še marsikaj drugega.

Trenutno je izjemno priljubljen pilates in vse, kar je z njim povezano, od športnih oblačil do pripomočkov za izvajanje te vadbe, ki je običajno precej draga. Vplivnice, ki promovirajo ali prodajajo karkoli, kar je povezano z njo, so običajno zelo vitke, svojo postavo pa pripisujejo zgolj pilatesu. Večinoma pa so ta dekleta vitka po naravi ali pa se ukvarjajo tudi s z drugimi vrstami športa, zlasti s tekom in vajami z utežmi. Samo zaradi pilatesa še nihče ni drastično shujšal v kratkem času, kar običajno obljubljajo. Nekatere vplivnice gredo pri zavajanju še dlje: prodajajo razne fitnes programe, same pa svojo postavo dosežejo tudi s pomočjo liposukcije, povečanja zadnjice in prsi ter drugih lepotnih operacij.

Med najbolj problematične spadajo ženske, ki promovirajo neko običajno zelo strogo prehranjevanje in celo prodajajo kuharske knjige. Več vplivnic, ki so se prehranjevale večinoma s sadjem in zelenjavo ter trdile, da se počutijo odlično, je na neki točki priznalo, da so se v bistvu ves čas počutile slabo in so celo izgubile menstruacijo. Toda to jih ni odvrnilo od prodajanja knjig z nesmiselnimi nizkokaloričnimi recepti, ki so verjetno izredno slabo vplivali na številne druge ženske, vključno z najstnicami, ki vso to vsebino požirajo brez kakršnegakoli nadzora. Instagram, Facebook in TikTok je namreč legalno mogoče uporabljati že od trinajstega leta, nadzor nad spornimi vsebinami, vključno s promoviranjem motenj hranjenja, pa je precej slab.

Preberite še

Obsesija z nego kože

Instagram in TikTok sta preplavljena tudi s kozmetičnimi izdelki, saj sta skrb za kožo in boj proti gubam trenutno izjemno priljubljena. Seveda je tudi tukaj veliko zavajanja, zlasti pri tistih, ki promovirajo kreme proti gubam, same pa v bistvu redno hodijo po injekcije botoksa in polnil. Mnoge mlade vplivnice objavljajo videe svoje jutranje in večerne rutine nege kože, ki velikokrat vsebuje toliko korakov in različnih izdelkov, da se človek vpraša, kako njihova koža sploh še diha. Ali tiste kremice, ki jih nanesejo proti koncu, sploh pridejo v stik z njo? Tudi najstnice objavljajo posnetke postopkov, ki jih izvajajo vsak večer, da se ne bi postarale. Nekatere spijo s kolagenskimi maskami za obraz in nekakšnim lepilnim trakom, ki naj bi preprečil nastajanje gub. Ko sem bila njihovih let, smo se ukvarjale predvsem z mozolji, gube pa so bile oddaljen pojem, problem naših mam in babic.

Poleg tistih za nego obraza vplivnice na veliko promovirajo tudi vse mogoče izdelke, ki so povezani s prhanjem. Vplivnica gre v večini tovrstnih videov pod tuš, posname pa čisto vsak izdelek, ki ga medtem uporabi. Običajno je nekje povezava do spletne trgovine Amazon, kjer je izredno dolg seznam izdelkov, ki jih njeni sledilci lahko kupijo. Poleg očitnejših zadev, na primer balzama za lase in olja za telo, so tam dišeče svečke, naprava za gretje brisač, zvočnik, ki je odporen proti vodi,  pijača roza barve in podobne neumnosti, ki jih med tuširanjem nihče ne uporablja, najverjetneje niti vplivnica ne.

S kozmetiko je povezana tudi kategorija videov, imenovana »restock« (obnova zaloge). V teh videih vplivnice običajno snemajo polnjenje predalov in polic v kopalnici z vsemi različicami izdelkov določene znamke. Na policah se pojavi toliko različnih izdelkov, ki imajo enako funkcijo, da je jasno, da jih punci ne bo uspelo porabiti pred iztekom roka uporabe. Nekatere vplivnice na ta način polnijo domače pisarne s pisarniškimi pripomočki, omarice v kuhinji in hladilnik s hrano, nekatere pa celo »sobe za goste«, kamor spravljajo brisače, mini kozmetične izdelke in pijačo, kot v hotelu.

zenska
Shutterstock
Bomo kdaj siti družbenih medijev?

Vse je mogoče ponarediti

 Najem luksuznih stanovanj in avtomobilov za snemanje videov, v katerih se vplivneži pretvarjajo, da imajo veliko več denarja kot v resnici, ni nič novega. Nedavno pa sem naletela na najstnico, ki je v videih lagala, da so ji starši kupili torbice in čevlje izredno dragih blagovnih znamk, a so jih poznavalci v komentarjih hitro razglasili za ponaredke. Še ena taktika je »kupovanje« oblačil, čevljev in modnih dodatkov, ki jih posnamejo in fotografirajo, nato pa vrnejo v trgovino. Mnoge druge izdelke, na katere vplivneži prisegajo, jim podjetja podarijo v zameno za promocijo, v resnici pa jih sploh ne uporabljajo.

Pod drobnogledom sta zadnje čase tudi BookTok in Bookstagram, torej skupnosti knjižnih blogerjev na TikToku in Instagramu. Ti kupujejo ogromne količine knjig, za katere mnogi uporabniki sumijo, da jih samooklicani knjižni molji sploh ne preberejo. Nekatere knjižne blogerke so celo priznale, da preberejo le dialog in druge zanimivejše dele, preostalo pa preskočijo. BookTok je na slabem glasu tudi zaradi splošne slabe kakovosti knjig, ki jih promovira. Večinoma gre za površinske romantične zgodbe z veliko seksa, ki so izredno slabo napisane, nekatere celo poveličujejo fizično, verbalno ali spolno nasilje.

Izpostavljeni otroci

 Starši, ki s posnetki svojih otrok promovirajo drage igrače in oblačila, so že vsem znani, zadnje čase pa so priljubljene tudi ekstravagantne rojstnodnevne zabave za zelo majhne otroke, premajhne, da bi jih lahko cenili ali si jih zapomnili. Ogromno balonov v pastelnih barvah, trampolin na dvorišču, darilca za goste, stojnica z bomboni in podobne neumnosti, same reklame za ponudnike, ki si jih večina sledilcev verjetno ne more privoščiti. Obstajajo pa tudi veliko hujši primeri izkoriščanja otrok na družbenih omrežjih za zaslužek. Nekatere družine objavljajo histerične izpade svojih otrok ali celo kaznovanje. Neka mama je objavila posnetek, kako je svojo hčer za kazen ostrigla čisto na kratko. To je bilo za deklico vidno travmatično, posnetek pa bo zdaj za vedno na spletu. Mnogi starši, ki objavljajo svoje otroke, se očitno ne vprašajo, kdo si te fotografije in posnetke ogleduje. Na družbenih omrežjih je izredno lahko biti anonimen, profili vplivnežev pa so javni in vsem dostopni. Veliko je razprav o nevarnostih objave fotografij otrok na družbenih omrežjih, kjer lahko nanje prežijo pedofili. Poleg tega otroci ne privolijo v te objave oziroma niso dovolj stari, da bi jih razumeli. Morda jim, ko bodo odrasli, ne bodo niti najmanj všeč.

Wren

 Mati samohranilka Jacquelyn Paul je imela zelo uspešen profil  na TikToku, na njem je objavljala posnetke svoje malčice Wren, sledilo pa ji je kar 17 milijonov ljudi. Sčasoma so mnogi uporabniki postali zaskrbljeni, saj so opazili, da si veliko ljudi shranjuje videe. Poleg tega so posnetki postajali čedalje bolj vprašljivi, Wren je na primer jedla hrenovko in ta posnetek si je shranilo več kot tristo tisoč ljudi. Nekateri uporabniki so se lotili raziskovanja sledilcev profila ter med njimi našli veliko odraslih moških in anonimnežev, ki so večinoma sledili izključno profilom majhnih otrok. Zaradi pritiska javnosti je Jacquelyn izbrisala vse videe svoje hčerke na TikToku, njen profil na Instagramu pa je zdaj zaseben, a kar je enkrat na spletu, je vedno na spletu in mnogi se bojijo, da so ti posnetki končali na pedofilskih spletnih straneh. Še vedno je veliko »profilov oboževalcev«, na katerih so posnetki male Wren dostopni vsem.

Malo ljudi poznam, ki še vedno redno objavljajo na Instagramu, družbenem omrežju milenijcev, torej moje generacije. Na Facebooku se objave že leta zmanjšujejo, še najvztrajnejši so naši starši. Mnogi profile na teh platformah zaprejo za vse razen za ljudi, ki jih poznajo, nekateri si jih celo izbrišejo in uporabljajo samo še aplikacije za dopisovanje, kot je WhatsApp. Mislim, da bo prišel dan, ko nam bo družbenih omrežij dovolj in bodo propadla. Kdo ve, kaj jih bo nadomestilo; govori se, da bomo vsi nosili pametna očala, ki bodo združila fizični in digitalni svet. A v bistvu potrebujemo ločitev, ne združitev.

Vaba za jezo

Ste kdaj naleteli na tako neumen video, da bi najraje komentirali? Gre za videe, imenovane »ragebait«, torej vaba za jezo. Ti uporabnike tako razjezijo, da komentirajo, kar poveča vidnost in posledično gledanost videa, avtorju pa prinese več denarja. Kadar kdo objavi divjaško ali nesmiselno dogajanje, uničuje hrano ali kaj podobnega, gre običajno za ragebait.

Objavljeno v reviji Jana, št. 42, 21. oktober 2025.

Revija je na voljo tudi v spletni trafiki.

01_jana_42.jpg
revija Jana
Izšla je nova številka revije Jana. Prijazno vabljeni k branju!

E-novice · Novice

Jana

Prijavite se na e-novice in ostanite na tekočem z najpomembnejšimi dogodki doma in po svetu.

Hvala za prijavo!

Na vaš e-naslov smo poslali sporočilo s potrditveno povezavo.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.