Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

Blaž Vehovar je podaril sliko RRA Posavje


15. 9. 2008, 00.00
Posodobljeno
12:17
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli

blaz_vehovar_odtisi__4_.jpg
Arhiv Lokalno.si
Ob odprtju
blaz_vehovar_odtisi.jpg
Blaž Vehovar: Odtisi

Regionalna razvojna agencija Posavje je v petek pripravila otvoritev prodajne razstave ''Odtisi'' akademskega slikarja Blaža Vehovarja, na kateri je umetnik ustanovi v zahvalo poklonil sliko.

Blaž Vehovar je letos spomladi kot štipendist Posavske štipendijske sheme diplomiral iz slikarstva na ugledni Akademiji lepih umetnosti v Benetkah. Uvršča se v najmlajšo generacijo slovenskih likovnih ustvarjalcev, ki si na domačem likovnem prizorišču šele utirajo pot k uveljavitvi.

Razstavo je odprl Robert Ostrelič, direktor Regionalne razvojne agencije Posavje. V programu sta sodelovala Jože Bogolin in Nina Pirc, štipendista Glasbene šole Krško v Posavski štipendijski shemi, ter Nika Tkalec.

Umetnika je predstavila kustosinja Katja Ceglar: »Blaža Vehovarja in njegovo ustvarjanje spremljam dobra tri leta. Spoznala sem ga kot študenta 3. letnika beneške Akademije lepih umetnosti in štipendista Posavske štipendijske sheme. Nad njegovimi deli, ki so bila na začetku leta 2005 razstavljena na skupinski razstavi slovenskih študentov beneške akademije, v naši znani Galeriji A+A v Benetkah, sem bila prijetno presenečena. Blaž je študiral v okolju, ki vsaj enkrat na dve leti z znamenitim Beneškim bienalom postane središče sodobne svetovne likovne produkcije,  Benetke pa so tudi sicer izredno bogato središče sodobnih umetnosti. Obenem pa je tudi umetnostno-zgodovinska dediščina tega mesta tako bogata, da bi lahko bilo takšno okolje ključno za osnovni stilni nagib mladega umetnika. Vendar kot že rečeno, sem bila ob srečanju z Blaževimi deli presenečena, ker sem v njegovem ustvarjanju opazila izredno močne vplive vélikih slovenskih modernistov - svetovno uveljavljenega Zorana Mušiča, ki je sicer živel v Benetkah in Parizu ter Gabrijela Stupice, prav gotovo enega največjih slovenskih ustvarjalcev prejšnjega stoletja. V zadnjih letih je Blaž z Hommagé-i tema vélikima umetnikoma ustvaril nekaj svojih odličnih del (Plastika Konjičkov je razstavljeni v zgornji avli).

Na pričujoči razstavi Blaž razstavlja serijo upodobitev vrat in knjig.  Gre za Blaževo zavestno izbiro motiva vrat, ki se ne navdihuje v Borčićevem istoimenskem ciklu iz preteklih let. Kaže pa se zanimiva paralela - s še enim vélikim slovenskim modernistom in sodobnim umetnikom, ki je v začetku preteklega leta svoja najnovejša dela (cikel Steklenice) razstavljal tudi v tem razstavišču. Motiv vrat na pripovedno simbolni ravni pomeni povezavo dveh različnih svetov, zunanjega in notranjega, konfrontacije omejitve in svobode, prehoda iz enega stanja v drugo, ali sublimacije z zemeljskega v eteričnost in še bi lahko naštevala...

Seveda je simbolni pomen motiva vrat pri Borčiću, povsem drugače kontekstualiziran, kot pri mlademu Blažu Vehovarju. Blaževa vrata motivni navdih dobijo npr. v vsakdanjem beneškem okolju, so izpeljava predhodno upodabljanih zidov. Vrata, porisana s preprostim grafitom (npr. srček preboden z Amorjevo puščico ipd.), lahko navidezno izzvenijo nekoliko trivialno in naivno. Še posebej, če jih primerjamo z npr. s presunljivo Borčičevo upodobitvijo sivih Vrat, s številko celice v Dachaau-u, v katerem je kot mlad fant preživel pol leta. Z Zoranom Mušičem sta internacijo celo preživela skupaj. Ta bivanjska izkušnja pa je njuno ustvarjanje, čeprav sta ustvarjala v različnih likovnih smereh, tudi bistveno zaznamovala za vse življenje.

Da je mladi umetnik Blaž Vehovar še kako senzibilen in se zaveda minljivosti in krhkosti eksistence, sicer ni razvidno toliko iz njegovih upodobitev vrat, kot se to bolj izraža v t.i. slikarskih knjigah, ki so tridimenzionalnih objekti in so tako rekoč že plastike oz. instalacije. Knjiga ima veliko narativno - simbolističnih konotacij, kot slikarski medij pa je prisotna pri številnih umetnikih v modernizmu in kasneje v konceptualizmu. Za Blaževe knjige bi lahko rekla, da so izredno angažirane in vsebujejo ostro konfrontacijo avtorjeve notranje senzibilnosti s snovnostjo zunanje eksistence. V knjige mdr. vstavlja pisma svoje babice, ki jih je prejemala od svoje družine v taborišče Ravensbrück, kamor je bila internirana. Kot je Blaž dejal, ga je prevzela konforntacija initmnega in javnega v sporočanju in dojemanju sporočil. Preden je internirana oseba dobila pismo v svoje roke, so ga pregledali nadzorni organi. Ta sporočila so zato imela zelo nizko sporočilno vrednost na verbalni ravni, a hkrati izredno veliko intimno sporočilno vrednost, povezave s svojim svetom in svojimi ljudmi.

Blaž se močno navdihuje tudi v arte povéré-ju in informelu, stilih iz 60- ih in 70-ih let 20. st., (omeniti velja tudi slikarja Anselma Kieferja, velikega kritika nemškega nacizma), kar se odraža predvsem v uporabi najrazličnejših materialov, s katerimi slike iz po svoji osnovni naravi dvodimenzionalnih spreminja v tridimenzionalne, v t.i. slikarske objekte. V barvni lestvici prevladujejo zemeljski toni, nanašanje barv in materialov je izrazito plasteno. Vosek kot transparenti material z uporabo ostalih različnih materialov, kombiniran s pastoznimi ekspresionističnimi barvnimi nanosi, daje delom izredno plastičen učinek. Figuralika se izmenjuje z abstrakcijo.

Lahko bi rekla, da se Blaž močno nagiba v ekspresionizem, še bolj natančno, v t.i. angažirani ekspresionizem. Čeprav se zdi, da se z hommage-i vélikm mojstrom posveča pretekli tragiki eksistence, se pravzaprav dotika univerzalnih eksistencialnih arhetipov. In prav s temi simbolističnimi upodobitvami skozi osnovne ikonografske motive, kot so vrata, knjiga, tihožitje, avtoportret idr., se lahko gledalec enostavno poistoveti in dojame njihovo sporočilo.

Blaž je pričujočo razstavo naslovil Odtisi. Z vidika umetnostno-zgodovinskega pogleda so v njegovih delih prisotni odtisi modernizma prejšnjega stoletja, ki umetnika kljub močni prisotnosti novih izraznih likovnih medijev, še vedno pomagajo vezati na slikarsko tradicionalen medij - slikarsko platno, barvo, čopič, kombinacijo različnih materialov, s sicer močnim konceptualno obarvanim nagibom v tridimenzionalnost in plastičnost. V avli kulturnega doma se Blaž še vedno predstavlja kot slikar. A zdi se, da se bo v prihodnje vse bolj nagibal v plastiko in k  instalacijam. Gledalci pa se pustimo presenetiti! Osnovna izobrazba je odlična, pridobljena na zelo ugledni beneški likovni akademiji in pred Blažem se prava pot šele začenja odpirati. Veseli me, da bo v delček poti svoj odtis postavila tudi pričujoča razstava.«

                                                                                                               RRA Posavje

blaz_vehovar_odtisi.jpg
Arhiv Lokalno.si

© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.