
»Učno snov je treba razumeti in se je ne zgolj naučiti«
Mesto, kjer se srečajo znanost, sodobna tehnologija, učenje in zabava Vzorčno mesto je vrata v svet znanosti s pomočjo najsodobnejših tehnologij odprlo v začetku leta 2018. Prostor, kjer se razvijajo pametne rešitve za prihodnost, je prvi tovrsten v Evropi in je namenjen vsakemu, ki ga zanimajo znanost, inovacije in najsodobnejša tehnologija. Zgodbo velenjskega vzorčnega pametnega mesta sta zasnovala in zgradila magister virtualnih komunikacij Miha Cojhter in tehnološki navdušenec Erik Kapfer.

Miha je znanje s področja virtualnih komunikacij pridobival na univerzi v Linzu, Erik je svoje zanimanje nad sodobno tehnologijo izpopolnjeval v Amsterdamu. Pred približno tremi leti so se njune poti križale v domovini in hitro sta ugotovila, da se njuni viziji razvoja na področju izobraževanja prepletata. Staknila sta glavi in spisala načrt Vzorčnega mesta. Najprej sta ga predstavila direktorici Andragoškega zavoda Ljudska univerza Velenje Brigiti Kropušek Ranzinger, ki je projekt takoj podprla in tako danes Vzorčno mesto deluje pod okriljem velenjskega andragoškega zavoda. »Idejo smo nato skupaj predstavili takratnemu županu Bojanu Kontiču, ki je bil eden redkih, ki je projekt takoj razumel in ga tudi podprl. Prav zaradi njegove podpore je Vzorčno mesto lahko zaživelo,« se prvih predstavitev in sestankov spominja Miha Cojhter.
Kot je povedal, so se v drugi polovici leta 2017 stvari resnično zelo hitro odvijale in majhna ekipa je v približno dveh mesecih iz nič postavila Vzorčno mesto. »Oktobra 2017 smo dobili prvi ključ prostorov v nekdanjih prostorih prodajalne Big bang v nakupovalnem središču v Velenju. Od 15. oktobra do 31. decembra smo prostor v celoti obnovili in zgradili vse za delovanje našega mesta,« pripoveduje Cojhter. V tem času so že sprejemali tudi prijave šol in tako je Vzorčno mesto 4. januarja 2018 gostilo prve šolarje. Tako šolarji kot njihovi spremljevalci so bili navdušeni in od tega dne se je v prostorih Vzorčnega mesta zvrstilo že več tisoč učencev in dijakov iz vse Slovenije, po znanje in navdih pa prihajajo tudi iz tujine.
Že peta avtorska postavitev
Postavitve in tematike Vzorčnega mesta se spreminjajo in nadgrajujejo. Prva postavitev je nosila naslov Robolektrika, učenci in obiskovalci so na domiseln interaktiven način spoznavali robotiko in se učili o elektroniki in signalih.
Osrednja tema druge postavitve je bila 10.000 milj. Obiskovalci so spoznavali vse, kar je od nas odmaknjeno deset tisoč milj in več. »Pogledali so, kako delujejo vulkani, spoznavali podnebje in rastje ter se potopili v globine morja. Poseben poudarek je bil na ljudeh in učenci so spoznavali, kakšne jezike govorijo ljudje po svetu, kakšno hrano jejo in podobno,« o dosedanjih postavitvah razlaga Cojhter.
Tretja postavitev, ki je nagovarjala staro in mlado, je nosila naslov Vojne sveta. »Obiskovalci so pregledali vojne sveta od prazgodovine do danes. S pomočjo virtualne resničnosti so se preselili na bojna prizorišča, spoznavali načine vojskovanja, orožja in s 3D-modulacijo spoznali vzroke in posledice vojnih viher,« je pojasnil sogovornik.
Veliko zanimanja in navdušenja je požela tudi postavitev Pozabljeni svet, ki je bila razdeljena na tri postaje. »Tema prve je bila arheologija, kjer so se učenci prelevili v arheologe in s pomočjo različnih namigov iskali predmete. Na drugi postaji so se pogovarjali o genetiki in se učili o DNK, kromosomih, mutacijah ter izvedeli, s katerimi živalmi/rastlinami imamo največ skupnega genskega zapisa. Zadnja postaja je bila namenjena spoznavanju razvoja človeštva.«
Trenutno je na ogled že peta avtorska postavitev, ki nosi naslov Underconstuction in je namenjena promociji deficitarnih poklicev in poklicev prihodnosti. »Peta postavitev učence spodbuja k inovativnemu razmišljanju, reševanju problemov, tehničnemu razvijanju izdelkov, uporabi fine motorike in hkrati krepi delo v skupini,« pojasni Miha Cojhter in razkrije, da v peti postavitvi čaka obiskovalce naloga preurejanja doma. »Predstavljajte si prazno stanovanje, ki potrebuje celovito prenovo. Naloga obiskovalcev je, da to uredijo. Prvi nalogi sta priprava finančnega načrta in nabava materiala, temu sledijo izvedbena dela. Naučili se bodo vse, od lepljenja tapet, polaganja ploščic do ureditve električne in vodovodne napeljave.«
Učenci snov vidijo, doživijo in preizkusijo
Najprej so postavitve v Vzorčnem mestu menjali dvakrat letno, zdaj so se zaradi zanimanja odločili, da bodo eno postavitev predstavljali šolsko leto. Kot pravita snovalca Vzorčnega mesta, pri izbiri tematik sledita učnemu načrtu in izbrano snov podkrepita z novimi metodami, računalništvom, animacijami. »Ko otroci rešujejo probleme in uganke, se nevede naučijo snov, ki je predpisana v šoli,« doda Cojhter in poudari, da v Vzorčnem mestu poudarjajo predvsem abstraktne teme, ki jih učitelji težje slikovito in podrobno predstavijo v razredu ali pa po programu nimajo na voljo dovolj ur, da bi jih lahko razložili na način, da bi jih otroci razumeli. »Naše vodilo in prepričanje je, da je učno snov treba razumeti in se je ne zgolj naučiti,« pravi Cojhter.
In kot še pravi sogovornik, je stvari lažje razumeti, če jih doživiš. Zato so v Vzorčnem mestu postavili tudi Ulico virtualne resničnosti, kjer lahko obiskovalci občutijo virtualno resničnost in s pomočjo simulacije spoznajo različna delovna okolja, kot so pisarna, rudnik, pekarna in laboratorij. Obiskovalci se lahko preizkusijo v 3D-modeliranju, v digitalnem laboratoriju pa se učijo programiranja, razvijajo pametne rešitve in celo izdelajo prototipe zamisli.
Cojhter pravi, da lahko učenci ob obisku res doživijo oprijemljiv princip učenja – gledajo, poslušajo, se dotikajo in pri posameznih postavitvah tudi vonjajo. Obisk v Vzorčnem mestu buri domišljijo in spodbuja željo po raziskovanju. »Z Erikom sva opazila, da se med mladimi pojavlja upad zanimanja za šolo, delo, učenje, raziskovanje, in najina ideja je, da na interaktiven, preprost in razumljiv način predstavljava raziskovalne in znanstvene vede in na ta način v mladih spet prebudiva voljo in željo po nadaljnjem raziskovanju, da začnejo sami razmišljati o teh stvareh in se tako tudi poglobijo v posamezno snov in jo na koncu tudi razumejo.«
Videoigrica za osnovnošolce in starostnike
Poleg vsakoletnih postavitev v Vzorčnem mestu izvajajo še številne druge projekte, s pomočjo katerih se mesto tudi financira. Eden večjih in aktualnih projektov, ki se finančno napaja z evropskim denarjem in ga Vzorčno mesto izvaja v sodelovanju z Občino Ljubno ob Savinji, je interaktivni muzej »flosarstva«. Sodelovanje z omenjeno občino so še poglobili s projektom Prva pametna podeželska učilnica za OŠ Ljubno ob Savinji. Uspešno so kandidirali tudi na razpisu norveškega mehanizma in tako so v septembru že začeli izvajati projekt Smer: Zaposlitev, ki je namenjen brezposelnim mladim v iskanju digitalnih kompetenc in znanj.
V Vzorčnem mestu se zelo veselijo novega partnerstva s Fakulteto za polimere iz Slovenj Gradca, kmalu bodo namreč začeli izvajati Erasmus+ projekt PolyFlip.
Velik »hit« med uporabniki je tudi videoigrica, ki s pomočjo virtualnih očal uči o pomenu samooskrbe in krožnega gospodarstva. Namenjena je predvsem osnovnošolcem in starostnikom, predvsem v domovih za starejše. »Učenci se učijo, kako se sadi, zaliva, pospravlja pridelke glede na letne čase, katere sorte so primerne za slovenske vrtove. Starejši obujajo spomine na delo na vrtu. Predvsem tisti, ki so priklenjeni na vozičke ali niso več tako mobilni, lahko z virtualnimi očali podoživijo spomine in občutke ob delu na vrtu,« pojasni Miha Cojhter. Igrica je prenosna, v Vzorčnem mestu so v ta namen kupili nekaj virtualnih očal, zdaj pa ta potujejo po Sloveniji.
Vstopite v majhen rumeni vagon
Najnovejša pridobitev Vzorčnega mesta Velenje je avtorska soba pobega (Escape Room), imenovana Mali rumeni vagon (Little yellow wagon), ki je namenjena obiskovalcem od 12. leta v skupinah od štiri do šest oseb. Izkušnja je izjemno privlačna, netipične uganke si sledijo zaporedno, zato je pobeg primeren tudi za začetnike. Soba pobega je namenjena tudi podjetjem in drugim kolektivom, ki se želijo preizkusiti pri skupinskem reševanju problemov pod časovnim pritiskom.
»Gre za prvo in za zdaj edino povsem avtorsko sobo pobega v Sloveniji, ki smo jo zasnovali vertikalno, kar pomeni, da si igre sledijo druga za drugo. Narejena je po principu ›primitivnih‹, navadnih sob pobega, smo pa vse podkrepili s senzorji in z roboti, tako da je užitek igranja povsem drugačen, kot ga poznajo igralci v ostalih slovenskih sobah,« o najnovejši pridobitvi pove Miha Cojhter. »Eden od prijateljev, ki redno obiskuje sobe pobega, je po obisku naše dejal, da bi bila najboljša razlaga za to sobo: ›Pozabite vse, kar ste se do zdaj naučili o sobah pobega.‹ To dokazuje, da je drugačna, igre so bolj psihološko naravnane. Ni ne listkov, ne branja, ne številk pod preprogo. Intuicija je tista, ki te pripelje do cilja oziroma do izhoda.«
Preberite več v Novem tedniku
Preberite tudi
Najbolj brano
Trenutno
9 °C
Oblačno
sobota, 15. 3
Deževno
nedelja, 16. 3
Deževno
ponedeljek, 17. 3
Deževno
7-dnevni obeti