O slikarju Lojzetu Adamljetu snemajo dokumentarec
Pred leti, dolgo je že tega, je neki novinar o njem napisal, da je »slovenski Dali«, in se je prijelo. »To je bil strahovit velikan nadrealizma, novega umetniškega sloga in mojster slikarstva, ampak jaz nisem naredil niti ene slike, ki bi bila podobna Daliju, pa mi kljub temu govorijo slovenski Dali, zdaj to že tudi kritiki napišejo,« pove akademski slikar Lojze Adamlje, ki zase pravi, da je »trenutno eden redkih slovenskih nadrealistov«. Pred tremi leti je režiser in scenarist Tine Pečenko začel o njem snemati dokumentarec, ki naj bi ga predvidoma videli to jesen.

Adamljeta vzdevek ne moti, nasprotno. »Noben slovenski umetnik nima te nalepke, da je podoben kakšnemu tujemu slikarju. Primerjava me ne moti, ker je to res velikan slikarstva. Bil je slikarski perfekcionist in vsestranski ustvarjalec fantazijskih prizorov v različnih medijih.« Dokumentarcu je naslov Karibus in slovenski Dali – tisti del o slovenskem Daliju smo pojasnili, Karibus pa je ptič, ki ga boste zaman iskali v ornitoloških knjigah. Ptiča v človeških čevljih, vodilni motiv svojega ustvarjanja, si je Adamlje kar sam izsanjal, sam mu je tudi nadel ime.

»Nekoč sem šel iz službe, pred mano je hodila neka ženska in sem mislil, da je sodelavka, ker je imela enako obleko, kot jo je imela sodelavka tisti dan v službi. Pa sem jo dohitel in sem se začel pogovarjati z njo, kot da še iz službe nadaljujeva pogovor. Ko ni bilo nobenega odgovora, sem jo pogledal in videl, da govorim tuji ženski. Dvojnici. Strahovito mi je bilo nerodno. Saj sem se opravičil, ampak psihično me je morilo, kako nevljuden sem bil, in sem potem ponoči sanjal, da grem po cesti, zraven mene pa nekdo v zloščenih čevljih in rdečih nogavicah, kot jih imajo planinci pod pumparicami. In ko sem ga pogledal, je bil to ptič z velikim kljunom. Takoj zjutraj sem si tega ptiča s kljunom in čevlji narisal in ga zdaj ves čas uporabljam.« Obuti ptič je priljubljen tudi pri zbiralcih, poroča slikar. »Sprašujejo me, ali imate kakšnega Karibusa v prodaji. Nobena moja slika ni podobna drugi, vsaka je s svojo zgodbo. Če bi samo Karibuse slikal, če bi jih štancal, bi lahko veliko slik prodal, ker mislijo, dedec je že star, bo vsak čas pokojni in bo slikam zrasla vrednost. Tako naivno špekulirajo.«
Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 36, 9. september 2025.
Revija je na voljo tudi v spletni trafiki.

E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se