© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

Potrošnike brezplačna pomoč ne zanima?


lokalno
20. 3. 2008, 00.00
Posodobljeno
12:32
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

omizje_potrosnikimg_1564.jpg
Arhiv Lokalno.si
omizje_naslovnaimg_1565.jpg
Mojca Burger z Urada za varstvo potrošnikov, Jana Huč Uršič, Peter Vrtačnik in Mojca Bešter

V sklopu aktivnosti ob 15. marcu - evropskem dnevu potrošnikov - je informacijska točka Europe Direkt, ki deluje v Mladinskem centru Krško, pripravila javno predstavitev pravic potrošnikov in institucij, ki državljanom pri varovanju njihovih pravic pomagajo - tako na domačem kot tudi na notranjem evropskem trgu. To so Urad RS za varstvo potrošnikov, Zveza potrošnikov Slovenije, Evropski potrošniški center in Slovenski center SOLVIT.

Urad RS za varstvo potrošnikov, ki mora poskrbeti, da so potrošniki preko njega dobro obveščeni o svojih pravicah, in Zvezo potrošnikov Slovenije poznamo, manj pa sta znana Evropski potrošniški center in Slovenski center SOLVIT. Vendar pa se je včerajšnje predtavitve obeh institucij v Brežicah udeležilo zelo malo - manj kot deset - ljudi, kar je škoda, saj bi lahko izvedili marsikaj koristnega.

Z namenom, da bi bili potrošniki bolje obveščeni o svojih pravicah in da bi imeli v primeru težav pri uveljavljanju svojih potrošniških pravic v drugi državi EU na voljo takojšnjo brezplačno pomoč, je Evropska komisija skupaj z državami članicami EU leta 2005 ustanovila mrežo Evropskih potrošniških centrov (ECC-Net) in v to mrežo je od decembra 2006 vključen tudi Evropski potrošniški center v Sloveniji. Poleg članic EU pa sta v omenjeno mrežo potrošniških centrov vključeni tudi Islandija in Norveška.

EU ima 490 milijonov potrošnikov in s skupno valuto in s skupnimi pravili je ovir za nakupovanje v drugi državi vedno manj. Tako po raziskavah Eurobarometra vsak četrti potrošnik opravi na leto vsaj en nakup v drugi državi. Slovenci pa opravimo takih nakupov že 44 odstotkov v enem letu, nakupov pa bi bilo še več, če bi poznali svoje potrošniške pravice, saj bi bili bolj samozavestni. Kot je povedala Jana Huč Uršič iz Evropskega potrošniškega centra, praksa kaže, da tuji trgovci ne spoštujejo dovolj pravic potrošnikov. Ovira je tudi jezik; ko kupujemo, vsi razumejo slovensko, ko hočemo uveljavljati svoje pravice, ker ima izdelek napako ali kaj podobnega, našega jezika več ne razumejo. Zato je nujno vedeti, da lahko v takih primerih v Evropskem potrošniškem centru dobimo brezplačno pomoč.

Huč Uršičeva še dodaja, da so v Sloveniji bolje urejene potrošniške pravice kot v državah EU. Pri nas lahko zamenjamo tudi izdelek, ki nima napake, v drugi državi to praviloma ni mogoče. Odprava napake mora biti brezplačna, pri nas velja rok 45 dni, v drugih državah mora biti napaka odpravljena v »razumnem roku«, kar je zelo dvoumno. Vedno moramo preveriti, ali garancija za nek izdelek velja tudi v Sloveniji in ali velja v vseh državah EU.

Slovenski center SOLVIT deluje na Ministrstvu za gospodarstvo in nudi pomoč v primerih, ko imajo fizične ali pravne osebe težave z izvajanjem zakonodaje na področju javne uprave, je pojasnil Peter Vrtačnik. Nekaj primerov, kjer lahko pomaga SOLVIT: priznanje poklicne kvalifikacije, izdaja dovoljenja za bivanje, registracija motornih vozil, opravljanje storitev, pravica do ustanovitve podjetja, vračilo DDV, pravice socialne varnosti in še kaj. Vse to je harmonizirano v pravnem redu EU in je preneseno v vse članice, ki morajo te pravice zagotavljati.

Potrošnik se v primeru težav vedno najprej obrne na eno ali drugo institucijo (Evropski potrošniški center ali Slovenski center SOLVIT) v svoji državi. Ta posreduje pri enaki instituciji v tisti državi, kjer je slovenski državljan imel težavo in slednja postane odgovorna za razreševanje težave potrošnika pri ponudniku blaga ali storitev oziroma v javni upravi. Kot je povedal Vrtačnik, je Slovenski center SOLVIT približno v polovici primerih posrednik (težava slovenskega državljana v drugi državi), v polovici primerov pa odgovoren za razreševanje (težava tujega državljana v Sloveniji).

Še enkrat poudarjamo, da je pomoč Evropskega potrošniškega centra in Slovenskega centra SOLVIT brezplačna.

huc_ursicws_30122.mp3

Jana Huč Uršič o Evropskem potrošniškem centru

vrtacnikws_30123.mp3

Peter Vrtačnik o Slovenskem centru SOLVIT

prazna_sobaimg_1566.jpg
Arhiv Lokalno.si
Večina stolov je ostala praznih.

© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.