Jana
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 4 min.

Vprašajte Evo: Moj sin je ... čuden?!


Eva Hrovat Kuhar / svetovalna rubrika
2. 11. 2024, 04.00
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli

'Ve, da tega ne sme, a ga kar zanese. Sploh ne morem našteti, kaj vse počne, če bi ga pustili, sploh ne bi prišel do postelje,' razlaga bralka Maša.

deček in deklica
Pixabay
Fotografija je simbolična

"Ne vem več, ali naj se jezim ali naj vse skupaj pustim in se obrnem stran. Naš fant je v drugem razredu, je nežen in občutljiv. Deklica obiskuje vrtec in gre drugo leto v prvi razred, a včasih deluje bolj zrelo od njega. Točno ve, kam odložiti čevlje in kje so njeni copatki, pri obroku z njo nimamo problemov z vedenjem za mizo, v vrtcu jo samo hvalijo. Od brata se je naučila črk, z zanimanjem sledi vsemu, o čemer se uči. Sin je popolnoma drugačen, skoraj pri vsem, kar ona zlahka zmore, ima težave. Pri večerji ne neha klepetati, jesti kar pozabi, včasih se med jedjo ali pogovorom kar ustavi. Stalno hodim v šolo pobirat stvari, ki jih tam pozabi. V dežju je na primer prišel domov ves moker, ker je v šoli pozabil anorak in se je šele kasneje spomnil nanj. Zvečer porabimo ogromno časa za pripravo na spanje. Sam tega nikakor ne zmore, kar ustavi se in se kam zagleda, ali začne vrteti brisačo, ali z zobno krtačko riše po steni, ali kaj drugega trapastega in prav nič povezanega z odhodom v posteljo. Ve, da tega ne sme, a ga kar zanese. Sploh ne morem našteti, kaj vse počne, če bi ga pustili, sploh ne bi prišel do postelje. V šoli deluje odsotno, razredničarka pravi, da se ji zdi, kot bi ga včasih morala zbuditi, da je z njimi. Kar naprej ga mora klicati, da se spet vklopi. Počasnejši je od drugih, dela v svojem ritmu, pozablja označevati, kaj ima za nalogo, hitro ga vse zmoti. Pohvalila je le njegove likovne izdelke, v risanju je res zelo dober. Pravi, da je drugačen, enkrat je celo rekla, da je čuden. Lahko sploh kaj naredimo, da bi mu pomagali? Sam že čuti, da smo s sestrico bolj zadovoljni. Vem, da ravnamo narobe, a večkrat mu jo damo za zgled."

- Maša

Eva Hrovat Kuhar2.jpg
revija Jana
Rubrika Eva Hrovat Kuhar odgovarja

Poiščite njegova močna področja in jih poudarite

Verjetno vedno bolj občuti, da je večkrat kregan kot sestrica. Ni mu lahko poslušati, da je sestrica v marsičem boljša, čuti, da ga dohiteva, in tu nima kaj storiti, popolnoma različni osebnosti sta in primerjava med njima ne bo obrodila sadov. Za zdrav osebnostni razvoj mora doživljati uspehe, drugače se bo njegova samozavest razpočila kot milni mehurček.

Zelo morate biti pozorni, da popolnoma ločite njegova dejanja od njegove osebnosti

Jasno povejte, kaj od njega pričakujete, pri tem mu nikar ne postavljajte previsokih ciljev, ampak upoštevajte njegov temperament. Če je po naravi bolj počasen, lahko s spodbujanjem to nekoliko pospešite, nikoli pa ne bo tako hiter kot sestrica, tega nima smisla pričakovati. Upam, da ste se le nerodno izrazili, ko ste napisali, da ste s sestrico bolj zadovoljni, kajti ni sam kriv, da se počasneje odziva, predvsem pa ne poudarjajte tega, da ga mala že dohiteva.

Ne potrebuje kritike

Ne vem, ali ima v šoli tremo, da ne pokaže znanja, ali mu ne pustijo dovolj časa, ali ga motijo sošolci. O tem se skušajte pogovoriti z njim, ne v obliki zaslišanja, ampak res zgolj pogovora. Kaj ga zmoti, kaj ga spravlja v stisko, kako se mu kdaj uspe temu izogniti, kdaj se čuti uspešnega.

Čuden?

Tole pa ni prav strokovna oznaka, pod tem si lahko predstavljate vse mogoče, česar razredničarka morda sploh ni imela v mislih. Temu lahko pridete do dna tako, da jo odkrito povprašate, kaj je želela s tem povedati. Če še vedno ne razumete, se ne umikajte, ampak povprašajte znova, tako vam bo lažje, uspešneje mu boste pomagali.

Z razredničarko se lahko dogovorite, da ga na delo opozori s kakšnim znakom, na primer s trepljajem po rami, ali s kakšno maskoto, ki ga »pride zbudit«. Vsakokratno klicanje po imenu ga sicer prikliče, a je lahko moteče zanj in za druge, poleg tega ga prepogosto klicanje po imenu izpostavlja. Opozarjati ga je treba čim bolj neopazno.

Slikovni simboli kot opomniki

Tako v šoli kot tudi doma bi mu prav prišli opomniki, kaj naj v neki časovni enoti naredi in kaj je na vrsti, predvsem pa kdaj. Obnesejo se piktogrami, to so nebesedna sporočila, gre za poenostavljene ali stilizirane sličice ali simbole, ki ponazarjajo posamezne aktivnosti ali želeno obnašanje. Najpogosteje se s kljukicami ali ježki pritrdijo na trak, ko je aktivnost končana, se jih umakne.

Idealno bi bilo, če bi sam izrisal posamezne sličice, seveda z vašo pomočjo, ki naj bo bolj ideja kot konkretna pomoč. To mu bo dalo nov zagon, pa tudi držal se jih bo bolj zavzeto, ker bo ponosen nanje. Dajte, pogovorite se z razredničarko in predlagajte to tudi v šoli. Naj naredi piktograme za posamezne predmete – neki urnik, pa tudi znotraj posameznega predmeta lahko nariše, kdaj je čas za tišino, kdaj za samostojno delo in kdaj za delo v skupinah.

Doma imate malega umetnika

Videti je, da je likovno ustvarjanje področje, kjer lahko razpre krila in je uspešen, celo boljši od drugih. To sposobnost aktivno spodbujajte, saj mu bo pomagala izgrajevati samozavest, ki mu jo nekatere druge osebnostne lastnosti rušijo. Piktograme naj ustvari tudi za domačo rabo, lahko začnete z večerno rutino. Večerja, tuširanje, umivanje zob, pižamica. In pravljica, seveda.

- Eva Hrovat Kuhar

Objavljeno v reviji Jana, št. 44, 29. oktober 2024.

01_02_Jana_44.jpg
revija Jana
Izšla je nova številka revije Jana. Prijazno vabljeni k branju!
cloud

Trenutno

10 °C

Oblačno

sobota, 15. 3

Deževno

6 / 9 °C cloud-rain

nedelja, 16. 3

Deževno

4 / 10 °C cloud-rain

ponedeljek, 17. 3

Deževno

-1 / 8 °C cloud-rain

7-dnevni obeti


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.