Na Hrvaškem so pred dnevi pri pregledu toplotek ugotovili, da v mnogih ne dosegajo osnovnih higienskih standardov, kar je povzročilo razlog za dvom o vnaprej pripravljeni topli hrani. Kako pa je s toplotekami pri nas?
Slovenske trgovine, kot sta Leclerc in Spar, trdijo, da strogo sledijo higienskim smernicam, strokovnjaki pa opozarjajo na ključno vlogo pravilne termične obdelave in shranjevanja hrane. Je torej naše zaupanje upravičeno ali bi morali biti pozornejši, kaj zaužijemo?
Strogi standardi priprave hrane
V slovenskih trgovinah, kot sta Leclerc in Spar, priprava hrane poteka pod strogim nadzorom. Smernice dobre higienske prakse (DHP) in sistem HACCP sta temelj zagotavljanja varnosti hrane, kar vključuje vse od izbire surovin do postrežbe kupcem. »Priprava hrane poteka v naši lastni kuhinji, kjer delo opravljata dve usposobljeni kuharici. Pri pripravi upoštevamo Dobre higienske prakse (DHP), kar vključuje ločeno shranjevanje surovih in gotovih jedi ter uporabo čiste posode. Obdelava sadja in zelenjave poteka izključno v prostoru za čiščenje zelenjave in sadja. Vsaka jed mora biti termično obdelana do predpisane temperature in takoj prenesena v toplo vitrino ali šok komoro,« pojasnjujejo v Leclercu. Ključen poudarek je na termični obdelavi živil. V obeh trgovinah zagotavljajo, da morajo jedi v toplih vitrinah vzdrževati temperaturo nad 63 stopinj Celzija, kar preprečuje razmnoževanje nevarnih mikroorganizmov.
Leclerc pri pripravi hrane uporablja strogo ločene prostore za obdelavo različnih vrst živil. Hrano, ki se ohlaja, hitro shranijo v šok komorah pri štirih stopinjah in jo označijo z datumom priprave. Spar prav tako poudarja, da redno preverjajo središčne temperature živil z umerjenimi termometri, kar je ključno za zagotovitev neoporečnosti hrane.
Ključna vloga zaposlenih
Pri zagotavljanju varnosti živil imajo ključno vlogo zaposleni, ki morajo biti ustrezno usposobljeni. V Leclercu in Sparu redno izvajajo izobraževanja, ki zaposlenim omogočajo, da sledijo najnovejšim standardom in predpisom. »Pri svojem delu se občasno srečujemo z izzivi, ki so povezani s sledljivostjo živil in obvladovanjem alergenov. Težave rešujemo s stalnim usposabljanjem zaposlenih ter rednimi notranjimi pregledi in nadzori svoje službe kakovosti. Inšpekcija običajno ugotavlja skladnost z regulativami in standardi, ki jih natančno upoštevamo, saj na ta način zagotavljamo varnost in kakovost hrane, ki je vsekakor naša prioriteta,« pravijo v Leclercu.
Nadzor nad toplotekami
Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR) redno izvaja nadzore nad toplotekami, ki jih obravnava kot del maloprodaje: »Podatkov o rezultatih nadzorov toplotek ne vodimo ločeno, zato številk izključno za to dejavnost ne moremo podati. Ugotovitve se beležijo v okviru ugotovitev na področju maloprodaje, saj se toploteke praviloma nahajajo v maloprodajnih enotah.«
Dober Tek
Pletena potica za polna lica: naša različica zimske klasike
Inšpektorji preverjajo ravnanje z živili, kar pomeni preverjanje splošnih higienskih zahtev, vzdrževanje na toplem, preverjanje časa in temperature skladiščenja ter manipulacijo z živili.Prav tako preverjajo umerjenost termometrov ter njihovo dejansko uporabo (razkuževanje pred uporabo in njihovo umerjenost). Večjih kršitev praviloma ne zaznavajo, kadar pa se zgodijo, inšpektorji odredijo odpravo nepravilnosti – ustno z zapisnikom ali s pisno odločbo.
Pravilna termična obdelava in smernice higiene
Strokovnjaki Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) opozarjajo, da je pravilna termična obdelava ključna za zagotavljanje varnosti hrane. Središčna temperatura mesa mora doseči vsaj 70 stopinj Celzija, hrana pa mora biti hranjena pri temperaturi nad 63 stopinj ali hitro ohlajena na manj kot 4 stopinjah. Takšni pogoji preprečujejo rast mikroorganizmov, ki bi lahko ogrozili zdravje potrošnikov.
Smernice dobre higienske prakse in sistem HACCP zahtevata natančno sledljivost živil, redne notranje nadzore in usposabljanje zaposlenih. Tak pristop omogoča prepoznavanje kritičnih točk, kjer se lahko pojavijo tveganja, in postavljanje ukrepov za njihovo obvladovanje.
Zmanjševanje odpadne hrane in dodatne embalaže
Trgovine se vse bolj trudijo zmanjšati presežke hrane: »V Sparu si na različne načine prizadevamo, da je presežka hrane čim manj. Zato tudi ponudbo toplih jedi prilagajamo povpraševanju in jo pripravljamo sproti. Prodajamo le živila, ki so s higienskega, senzoričnega, zdravstvenega in kakovostnega vidika neoporečna in še vedno primerna za uživanje, v roku uporabe. Če pri preverjanju kakovosti zaznamo, da produkt ne ustreza zakonskim standardom, smo ga primorani zavreči – zberemo jih ločeno, za ustrezen odvoz pa skrbi zunanji izvajalec.«
Tudi v Leclercu vso hrano pripravljajo v svoji kuhinji, kar pomeni, da dnevno prilagajajo količino in ponudbo hrane: »S tem pripomoremo k čim manjši količini neprodane hrane. Kar vseeno ostane, še isti dan doniramo izbranemu društvu. Zaradi higienskih in varnostnih predpisov v našem hipermarketu hrane ne pakiramo v embalažo kupca. Ta ukrep je uveden z namenom zagotavljanja najvišjih standardov kakovosti in varnosti hrane za vse naše stranke,« pojasnjujejo v Leclercu, medtem ko Spar omogoča kupcem, da uporabljajo lastno embalažo, vendar pod strogo določenimi pogoji: »Skladno s Sparovo zavezo Skupaj za boljši jutriželimo kupcem na vsakem koraku ponuditi možnost, da kar najbolj zmanjšajo količino odpadne embalaže. Zato že več let omogočamo in spodbujamo, da na vseh postrežnih oddelkih (delikatesa, sveže meso, ribe) ter v Restavracijah Interspar uporabljajo lastne posode. Postopek je povsem enostaven. Na postrežnem oddelku ali v restavraciji prodajalki kupci podajo svojo posodo, ona pa jim izbrani izdelek naloži vanjo. Je pa pomembno izpostaviti, da mora biti prinesena embalaža nepoškodovana, čista in označena s simbolom, ki potrjuje, da je izdelana iz materialov, namenjenih stiku z živili. V enem pakiranju je lahko vedno samo izdelek ene vrste in posledično na embalaži samo ena vrsta etikete s tehtnice.«
Ali torej lahko brezskrbno uživamo?
Toploteke v slovenskih trgovinah sledijo visokim standardom, kar potrjujejo tako trgovci kot nadzorniki. Kljub temu pa je varnost hrane vedno skupna odgovornost. Potrošniki morajo biti pozorni na rok uporabe, način shranjevanja in ravnanje z živili po nakupu. Hitra rešitev, ki jo ponujajo toploteke, je lahko kakovostna in varna, vendar le če so izpolnjeni vsi pogoji tako na strani trgovcev kot kupcev.