Od kod prihaja strah pred razočaranjem in zakaj se med prazniki okrepi
Strah pred razočaranjem ni naključen. Pojasnjujemo, kako nastane, zakaj nas spremlja v odnosih in zakaj se med prazniki pogosto še okrepi.
Veliko ljudi živi z občutkom, da morajo biti previdni. Ne zato, ker bi se bali konfliktov ali kritik, temveč ker jih spremlja globlji, pogosto neizrečen strah pred razočaranjem. Kaj, če ne bom dovolj dober, dovolj hvaležen, dovolj ustrežljiv, dovolj »pravilen«? Ta strah ne kriči. Ne pride v obliki panike. Pogosteje se kaže kot nenehna notranja budnost, prilagajanje in napor, da bi ohranili mir tudi takrat, ko gre to na račun sebe.
PREBERITE TUDI:
Strah pred razočaranjem drugih ni značajska lastnost, temveč naučen odziv. Razvije se v odnosih, kjer je bila povezanost pogojena. Kjer ljubezen, bližina ali sprejetost niso bili samoumevni, ampak odvisni od vedenja, dosežkov ali razpoloženja drugih. Otrok v takem okolju zelo zgodaj razvije občutljiv radar, ki preverja, kaj si drugi želijo, kdaj so zadovoljni, kdaj se umaknejo. Ta sposobnost zaznavanja drugih se kasneje pogosto preoblikuje v notranji imperativ – ne smem razočarati.
Ko postane odgovornost za čustva drugih naša naloga
Psihološko gledano gre za premik odgovornosti. Namesto da bi vsak nosil odgovornost za svoja čustva, oseba s strahom pred razočaranjem prevzame breme regulacije odnosov. Če je nekdo nezadovoljen, se v njej hitro pojavi vprašanje: kaj sem naredil narobe? Tudi kadar objektivno nezadovoljstvo nikakor ni povezano z njo samo.
Tak vzorec pogosto spremlja visoka stopnja empatije in občutljivosti, a hkrati tudi izčrpanost. Ker biti nenehno naravnan na druge pomeni biti manj v stiku s sabo. Lastne potrebe se umikajo, meje se mehčajo, odločanje pa postane obremenjeno z notranjimi dialogi, v katerih ima glas razočaranja drugih večjo težo kot lastni občutek.
Zakaj je razočaranje tako strašljivo?
Razočaranje samo po sebi ni nevarno. Je normalen del odnosov. A za tiste, ki so zgodaj doživeli, da razočaranje pomeni izgubo bližine, hlad, tišino ali čustveni umik, se telo tega spomina ne znebi. Čeprav odrasli razumemo, da nismo odgovorni za vse, kar drugi čutijo, telo pogosto reagira, kot da je ogrožena naša povezanost.
Zato se strah pred razočaranjem ne kaže le kot misel, ampak kot telesni odziv. Povsem jasno zaznamo napetost, stiskanje v prsih, nemir, potrebo po razlagi, popravljanju, opravičevanju. Gre za zaščitni mehanizem, ki nam je nekoč pomagal ohraniti odnos, danes pa pogosto omejuje našo svobodo in avtentičnost.
Odnos brez razočaranja ne obstaja
Pomemben, a za mnoge boleč uvid je, da v resnici odnosi brez razočaranj ne obstajajo. Kjer sta dve osebi, bosta tudi dve perspektivi, dve potrebi, dva ritma. Razočaranje ni znak, da je nekaj narobe, temveč dokaz, da odnos ni v celoti prilagojen eni sami osebi.
Ko se temu izogibamo za vsako ceno, pogosto nehote ustvarimo neravnovesje. Ena stran se prilagaja, druga se navadi. In ravno to dolgoročno rodi več tihega nezadovoljstva, ne manj.
Zakaj strah pred razočaranjem posebej pride do izraza ob praznikih
Ob praznikih se naša notranja dinamika strahu pred razočaranjem pogosto okrepi. Gre preprosto za to, da se ob prazničnem druženju združi več sprožilcev hkrati. Kjer je več bližine, je več pričakovanj, več simbolike in manj prostora za umik. Takrat se stare vloge hitro ponovno aktivirajo.
Za ljudi s strahom pred razočaranjem prazniki pogosto niso naporni zaradi dogodkov samih, ampak zaradi notranje obremenitve, ki nastaja zato, ker ves čas preverjajo, da le nekdo ne bo nezadovoljen, da ne bo kaj narobe, da bo vsega dovolj. In čeprav racionalno vemo, da ne moremo ugoditi vsem, telo pogosto reagira, kot da je to njegova naravna zaščitna funkcija.
Pot iz strahu ne vodi skozi več truda
Ena največjih zmot je prepričanje, da bomo strah pred razočaranjem premagali tako, da se bomo še bolj potrudili. Ne gre čisto tako. V resnici se začne rahljati šele takrat, ko si dovolimo, da razočaranje obstane – brez takojšnjega popravljanja. Ko zmoremo ostati v stiku s sabo tudi takrat, ko nekdo ni povsem zadovoljen.
To ne pomeni brezbrižnosti ali neodgovornosti. Pomeni razlikovanje med tem, kaj je moja odgovornost in kaj ni. In predvsem zaupanje, da odnos, ki je varen, prenese tudi razočaranje.
Morda je najtežji del ta, da si dovolimo biti dovolj
Strah, da bomo razočarali, pogosto prikriva globljo bojazen, da sami po sebi nismo dovolj. A odnosi, ki temeljijo na nenehnem prilagajanju, niso odnosi bližine, temveč odnosi vzdrževanja miru. In mir brez avtentičnosti ima visoko ceno.
Prazniki bodo minili. Občutki, ki jih sprožijo, pa nam lahko ponudijo dragocen vpogled. Ne kot poziv k spremembi drugih, ampak kot povabilo k bolj iskrenemu odnosu do sebe. Do tistega dela v nas, ki se je nekoč naučil, da je ljubezen nekaj, kar si je treba zaslužiti, in ki si danes morda prvič lahko oddahne.
Morda je v praksi prvi korak presenetljivo majhen. Ne v tem, da se drugače vedemo, ampak da si v trenutku, ko se pojavi strah pred razočaranjem, postavimo eno samo vprašanje: Ali to delam zato, ker si tega res želim, ali zato, ker me je strah posledic, če ne bom? Že ta kratek notranji premor pogosto razkrije razliko med pristnim stikom in avtomatskim prilagajanjem. In tudi če se kljub temu odločimo, da bomo ugodili, to storimo zavestno – ne iz strahu, ampak iz izbire.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se