Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
"Temni vzorci" za več prodaje
Čas branja 2 min.

Zveza potrošnikov Slovenije toži kitajskega spletnega trgovca Shein


STA
R.M.
5. 6. 2025, 12.29
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je s 24 drugimi potrošniškimi organizacijami iz vse Evrope in krovno potrošniško organizacijo BEUC sodelovala pri vložitvi pritožbe pri Evropski komisiji in evropskih organih za varstvo potrošnikov proti kitajskemu spletnemu trgovcu Shein zaradi uporabe zavajajočih tehnik za povečanje potrošnje.

profimedia-0971400728.jpg
Profimedia
Fotografija je simbolična.

Kot so danes sporočili iz ZPS, so pritožbo vložili zaradi tako imenovanih temnih vzorcev, ki potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih sprva nameravali opraviti. Gre npr. za ponavljajoča sporočila o majhni zalogi, odštevalnike časa, čustveno izsiljevanje.

Potrošniške organizacije so z raziskavo ugotavljale, kako te nezakonite prakse sprožajo neželeno porabo in finančne izgube za potrošnike, omogočajo lahko širjenje zdravju škodljivih oblačil po Evropi ter ovirajo prizadevanja potrošnikov za zeleno preobrazbo.

Evropska komisija je februarja letos napovedala lastno preiskavo skladnosti podjetja Shein z zakonodajo EU o varstvu potrošnikov, maja pa ga je pozvala, naj spoštuje pravila EU in preneha uporabljati temne vzorce, kot so lažni popusti in pritisk na nakup (npr. zavajajoči roki za nakup). Kot pravijo v potrošniških organizacijah, njihova današnja pritožba vsebuje dodatne dokaze o uporabi temnih vzorcev.

V pritožbi od podjetja Shein zahtevajo, da preneha uporabljati zavajajoče tehnike, kot so čustveno izsiljevanje potrošnikov (angl. confirm shaming), neskončno drsenje na spletni strani (infinite scrolling) in nadležno ponavljanje sporočil (nagging), saj te po njihovi oceni predstavljajo nepoštene poslovne prakse. Poleg tega zahtevajo, da Shein predloži dokaze, da so izjave strank ali sporočila, ki se potrošnikom večkrat prikazujejo, resnična.

Če podjetje dokazov ne bo predložilo in ne bo ukrepalo, naj organi za varstvo potrošnikov posredujejo in preprečijo resno škodo potrošnikom, vse dokler podjetje ne bo delovalo v skladu z zakonodajo EU pozivajo.

Po raziskavah potrošniških organizacij so temni vzorci v industriji hitre mode širši problem, zato pozivajo organe, naj preučijo tudi druge trgovce, ki uporabljajo podobne nepoštene prakse.

"Uporaba temnih vzorcev pri podjetju Shein je dobro dokumentirano dejstvo, ki ga potrošniške organizacije razkrivamo že več let. Ti vzorci potrošnike silijo v vse večje trošenje za hitro modo, kar škodi njim samim, okolju in delavcem v proizvodnji. Model ultra hitrega nakupovanja temelji na manipulativnih praksah, ki potrošnike spodbujajo k stalnemu nakupovanju," pravi vodja pravne pisarne ZPS Petra Lovišček.

Po podatkih Evropske agencije za okolje (EEA) je tekstilna industrija po vplivu na podnebne spremembe takoj za hrano, stanovanji in prometom. Ultra hitra moda je povzročila močno čezmerno proizvodnjo in potrošnjo oblačil, zaradi česar narašča količina odpadnega tekstila. Zaradi uporabe gnojil in pesticidov pri gojenju bombaža, uporabe fosilnih goriv in kemičnih spojin za proizvodnjo sintetičnih vlaken ter močne odvisnosti od strupenih kemikalij je ta industrija okolju izjemno škodljiva. Pogosto pa so oblačila proizvedena tudi v slabih delovnih razmerah, navajajo v ZPS.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.