Jana
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 9 min.

Zakaj slovenski glasbeniki izgubljajo v bitkah s producenti in založbami


Sonja Javornik
8. 6. 2025, 08.30
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Na tako majhnem trgu, kot je Slovenija, so zaslužki še vedno neprimerljivi s tujimi zvezdami, pa vendar kar nekaj glasbenikov od tega posla solidno živi.

glasbeniki brendi.jpg
Osebni arhiv
Branko Jovanović Brendi je bil eden prvih, ki je imel svojo založbo in se je odločil pomagati mladim talentom.

Pred leti sta si obljubila zvestobo v dobrem in slabem. Potem se je njej zazdelo, da v odnosu ni dovolj cenjena, da ji pripada večji kos pogače. Želela je stran, vendar je on vztrajal, da želi najprej končati, kar sta se že dogovorila. Ona s tem ni bila zadovoljna in je z odvetniki šla v napad, on pa je tudi poiskal pravne možnosti …

Ne, to ni zgodba dveh zakoncev, ki sta pred ločitvijo, temveč zgodba Nike Zorjan in Aleša Vovka oziroma Raaya, ki ima res več skupnega s tipično ločitvijo kot s poslovnim razhodom, saj je glasbeni posel poseben in ga tudi profesionalci jemljejo zelo osebno. Pri večini parov v ločitveni vojni na koncu spoznamo, da je resnica nekje vmes, in očitno bo tudi v tem primeru tako.

glasbeniki1.jpg
Shutterstock
O izkoriščanju glasbenih izvajalcev s strani založb ali menedžmenta se je veliko govorilo tudi v tujini.

Na tako majhnem trgu, kot je Slovenija, so zaslužki tudi najuspešnejših še vedno neprimerljivi s tujimi zvezdami, pa vendar smo dobili z leti več glasbenikov, ki lahko od tega posla solidno živijo. Kjer pa je denar, se stvari tudi zapletejo.

glasbeniki zorjan foto Neo visuals.jpg
Neo visuals
Zgodba Nike Zorjan in Aleša Vovka oziroma Raaya, ki ima več skupnega s tipično ločitvijo kot s poslovnim razhodom.

Razhodi, taki in drugačni

O izkoriščanju glasbenih izvajalcev s strani založb ali menedžmenta se je veliko govorilo tudi v tujini. Odmevna je zgodba Taylor Swift, ki je po spremembi lastništva založbe, s katero je sodelovala, stare pesmi posnela na novo, da se novi lastnik ne bi okoristil z njenim delom. George Michael je pravico iskal na sodišču, a na koncu več let nebogljeno čakal, da se pogodba izteče, saj ni snemal novih pesmi. Tudi pokojni Prince je želel večjo ustvarjalno svobodo in v znak protesta na obrazu nosil napis Slave (suženj).

V Sloveniji se je že večkrat primerilo, da so imeli glasbeniki pripombe na založbe ali menedžerje. Bilo je kar nekaj grdih razhodov, vendar so te informacije ostale večinoma skrite pred širšo javnostjo.

Branko Jovanović Brendi je bil eden prvih, ki je imel svojo založbo in se je odločil pomagati mladim talentom. On je Hajdi napisal otroški hit Naš kuža, sodeloval je tudi s Sendi in številnimi drugimi mladimi pevci, ti so po njegovi zaslugi prvič prišli v glasbeni studio. 

»Zelo lepe spomine imam na to obdobje. Vame je vložil denar – v moj imidž in vse drugo. To sem mu oddelala s spremljevalnimi vokali, ki sem jih posnela za njegove druge projekte. Nikoli mi ni jemal od koncertov niti se ni vmešaval v avtorsko delo,« se spominja Sendi.

Brez zamer

Zelo uspešna je bila v 90. tudi založba Megaton, ki sta jo ustanovila Goran Šarac in Simona Weiss. »Med našimi izvajalci so bile poleg Simone najuspešnejše Power dancers. Natka iz te zasedbe je pozneje skrbela za Bepop in Sebastiana, ki so albume izdajali pri Menartu. Še vedno pa je s svojo skupino snemala za Megaton; obdržal sem jo zaradi korektnega odnosa.

Tudi Werner je kariero začel pri nas, potem pa šel po svoje, vendar si danes pogledava v oči brez kakršnihkoli zamer. Verjetno si nihče prej ni mislil, da bo ravno on delal prve velike turneje po dvoranah, a očitno se je pri meni veliko naučil,« pravi Goran, ki je bil do izvajalcev tudi zahteven, vendar so na koncu spoznali, da je bila ta šola potrebna za uspeh.

Ko je Saša Lendero zapustila založbo Megaton, ker se ji je zdelo, da Goran in njegova soproga Simona Weiss nista naredila dovolj za njeno kariero, kljub zameram ni bilo povračilnih ukrepov. Prav Lenderova je prva med pevci ustanovila agencijo, ki jo lahko primerjamo z Raay produkcijo. Tudi ona je z ekipo poskrbela za pesmi, spote, koncerte, promocijo, pa tudi varnostnike, šoferja … Celo sponzorske avtomobile je uredila za varovance, vendar se je izkazalo, da je bila imela njena ekipa malo preširoko naročje. 

glasbeniki lendero.jpg
Osebni arhiv
Ko je Saša Lendero zapustila založbo Megaton, kljub zameram ni bilo povračilnih ukrepov.

»Praktično smo propadli. Morda se je Raay tudi iz našega neuspeha kaj naučil. Mladih izvajalcev ne moreš razvajati, ne smejo pa životariti. Koliko smo vzeli za svoje storitve, ne morem preveriti, saj pogodbe niso pri meni, a zagotovo ni bilo več kot 20 odstotkov. Pogodbe so bile različne, saj so eni pesmi sami plačali; pri njih smo skrbeli samo za nastope,« je povedala Lenderova.

Tega ne bi podpisal

Ena od izvajalk, ki je bila vedno samostojna, je Natalija Verboten. »Z Natalijo nikoli nisva imela takih sodelovanj, raje sva plačala storitev. Nisva avtorja komadov, zanje sva plačala po dogovoru. Potem je pesem tvoja, avtorske pravice dobivajo avtorji, Natalija (in glasbeniki, ki so posneli pesem, op. a.) pa izvajalske,« pojasnjuje Dejan Bojič, ki je zelo kritičen do pogodb Raay produkcije, ki so zdaj prišle v javnost. 

»Sam tega ne bi nikoli podpisal, pa čeprav bi bil na začetku kariere! Običajno dobi agencija deset odstotkov od nastopa. Seveda je na začetku treba veliko investirati v kariero, in če sam ali starši nimajo denarja, si hitro v primežu. Natalija je recimo dala za prvo ploščo vse svoje prihranke. Delala je na treh koncih hkrati, da ni bila od nikogar odvisna.«

Goran Šarac, ki je založniško kariero začel pred štirimi desetletji v založbi Helidon, potem pa s Simono ustanovil Megaton, dodaja: »Po svetu so te prakse znane. Temeljijo na tem, da daš artistu umetniško ime in ga blokiraš osebno, z repertoarjem, časovno ter denarno. To je pravno urejeno, a etično sporno. Na Helidonu smo podpisovali pogodbo za tri leta, v tem času je bila založba obvezana izdati dva albuma in tudi plačati vse stroške produkcije.

Pri Megatonu sem na primer z Wernerjem imel pogodbo za tri albume v petih letih in sem to tudi finančno pokril. Vsi zaslužki od nastopov so ostali njemu – pravzaprav sem izvajalcem celo pomagal pri iskanju menedžerjev, ki so skrbeli za koncerte. Tak je bil običajen princip v tistem času, ko pa je prodaja albumov drastično padla, so se začeli diskografi ‘lepiti’ na koncerte. Dallas je na primer ustanovil podjetje Mars, ki izvajalcem organizira nastope, in tako tudi pri tem pobere dobiček.«

glasbeniki verboten foto Neo visuals.jpg
Neo visuals
Ena od izvajalk, ki je bila vedno samostojna, je Natalija Verboten.

To so miti! 

Načini poslovanja so se torej močno spremenili in so danes zelo različni. Dejstvo je, da je Raay z ekipo poskrbel za vse, tako bi pevec teoretično lahko samo pel in se pojavljal na promocijah, koncertih, v studiu … A na glasbeni sceni ima večina o Raayevih pogojih svoje mnenje, ki ga lahko strnemo v: To je legitimno in pravno veljavno, ni pa etično!

Raay se je na glasbeni sceni pojavil že v najstniških letih, ko je kot meteor opozoril nase s skladbo Nevihta za dekliško skupino, ki so jo sestavili iz zmagovalk druge sezona pevskih talentov Pop Stars. Skladba je po produkciji spominjala na takrat izjemno priljubljeno zasedbo Destiny’s Child in prinesla v naše kraje svetovni zvok. Pozneje je spoznal, da imajo poslušalci raje drugačne melodije, zato se je prilagodil.

Po uspehu Atomik Harmonik je ustanovil Turbo angels, pri njih je pela tudi njegova žena Marjetka, s katero sta pozneje postala duet Maraaya. Marjetka na nastopih rada pove, kako se je Raay na prvem zmenku hvalil, s kom vse sodeluje in kakšen car da je. To je Raay v tistih časih tudi sicer rad počel. Ne samo, da se je hvalil, temveč je bil kdaj tudi vzvišen.

Na glasbeni sceni si je zato nabral kar nekaj nasprotnikov, očitali so mu tudi dogovor z nekdanjim lastnikom Radia 1 Leom Oblakom za vrtenje izključno njegovih skladb. Raay se je tudi na družbenih medijih v tistem času rad pohvalil, da so med deseterico največkrat predvajanih domačih skladb prav vse njegove. To naj bi bil razlog, da so nekateri izvajalci, ki so prej skladbe ustvarjali sami ali z drugimi avtorji, vsaj po pesem ali dve prišli k njemu.

»To so miti!« trdi Leo Oblak o morebitnem dogovoru z Raayjem in nadaljuje, da se je Siddharta vrtela še pogosteje kot Raayjeve pesmi. Čeprav je v sporu na strani Nike, pojasni, da so tudi Raayjeve pesmi šle čez enako sito kot vse druge, vendar so jih anketiranci v splošnem ocenili mnogo bolje. Oblak nam je tudi povedal: »Edino, pri čemer smo mu šli na roko, je bilo, da smo Raaya obveščali o rezultatih glasbenih raziskav. Res je bil eden redkih (a ne edini) slovenskih ustvarjalcev, ki je sledil tujim trendom v pop glasbi in znal ustvariti sorazmerno veliko uspešnic.«

glasbeniki oblak.jpg
Osebni arhiv
Raayu so v preteklosti očitali tudi dogovor z nekdanjim lastnikom Radia 1 Leom Oblakom za vrtenje izključno njegovih skladb.

Resnica je vmes 

Raay je domneve glasbenih kolegov že večkrat zanikal, češ da precenjujejo njegovo moč. Ki pa vseeno ni zanemarljiva. Vsi se strinjajo, da je deloholik, ima dobro mrežo in povezave, ki koristijo ne le njemu, temveč tudi njegovim izvajalcem. V zadnjih letih poudarja družinske vrednote, tudi skromnost in hvaležnost, saj – kot je večkrat povedal v intervjujih – niti sam ni ponosen na svoje izpade z začetka kariere. Tudi zato so informacije, da naj bi Niko – pa tudi izvajalce, ki so v preteklosti prekinili sodelovanje z njim – kaznoval tako denarno kot s prepovedjo objave pesmi, naletele na velik odziv. Pa vendar se zdi, da je resnica nekje vmes.

Situacija, ko si od nekoga življenjsko odvisen, ni lahka. Je to razlog, da je Nika še lani Raayju za rojstni dan pisala prave hvalospeve ali da ga nekateri od izvajalcev, s katerimi sodeluje danes (Nastja in Luka Basi, Polkaholiki, Rok Piletič …), javno hvalijo? Ali pa je bila Nika takrat, torej manj kot pred letom, s sodelovanjem še zadovoljna? Po naših informacijah naj bi Raayja o tem, da si želi prekiniti pogodbo, obvestila konec lanskega leta, dobro obveščeni pa pravijo, da naj bi bila nezadovoljna že veliko prej.

V javnosti zdaj kroži veliko informacij, kako malo denarja je Niki ostalo od nastopov. A podatek, da naj bi zanje dobivala le po 260 evrov, naj bi veljal za začetek kariere. Prav tako z Nikine strani ni nihče omenil, da je pogodba, v kateri je bil Raay obvezan, da poskrbi za vsaj dve skladbi na leto, veljala tudi v času korone, ko koncerti niso bili mogoči in produkcija ni imela prihodkov. Enako ni bilo koncertov, ko je Nika več kot polovico leta 2023 imela težave z glasilkami.

Težava, ki jo izpostavljajo mnogi v tem primeru, je, da je Raay od vsakega zaslužka odštel stroške, ki jih je ocenil po svoje. Pesmi nimajo splošnega cenika, temveč lahko nekdo za avtorsko delo računa sto, drug pa 10.000 evrov. Veliko je odvisno od tega, ali se pričakuje, da bo pesem uspešnica. Raay je svoje pesmi dobro ovrednotil, a k njemu pridejo izvajalci prav zato, ker je ustvaril že veliko hitov. Od tega pa je odvisno, ali bodo zaslužili z nastopi.

glasbeniki maraaya foto Neo visuals.jpg
Neo visuals
Vsi se strinjajo, da je Raay deloholik, ima dobro mrežo in povezave, ki koristijo ne le njemu, temveč tudi njegovim izvajalcem.

Kmalu dogovor? 

Tako kot v zakonskih vojnah tudi tu obe strani očitno na situacijo gledata vsaka po svoje in izbirata informacije, ki gredo v javnost. Raay o podrobnostih glede pogodb, spora in sodelovanju z Niko ne želi govoriti. Povedal pa nam je: »Kljub vsem močnim čustvom na obeh straneh imam občutek, da se stvari odvijajo v pravo smer. Upam, da bomo kmalu našli skupni dogovor v obojestransko zadovoljstvo.« Raay se torej z Niko in njeno ekipo v teh dneh dobiva na sestankih, kjer naj bi dorekli vse pogoje razhoda in poskrbeli, da bodo pesmi čim prej spet na spletu, zamere pa pozabljene.

Zlatko Dobrič
Osebni arhiv
Zlatko Dobrič

© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.