Spomnimo, sredi novembra je bila v Baltskem morju prekinjena komunikacija na dveh podmorskih telekomunikacijskih kablih, in sicer kablu C-Lion1, ki Finsko povezuje z Nemčijo oziroma celinsko Evropo, in kablu Arelion, ki povezuje Švedsko in Litvo. Tako švedske kot finske oblasti so hitro potrdile, da težave niso oziroma ne morejo biti posledica napake na opremi, temveč da so se morali optični kabli nekako fizično pretrgati, za kar da je potrebna zunanja sila. Da je šlo najverjetneje za sabotažo, je bil prvi odziv Nemčije.
V finskem nacionalnem uradu za preiskave (NBI) so pozneje potrdili, da so s švedskimi preiskovalci ustanovili skupno preiskovalno ekipo, ki bo preiskovala oba incidenta. Hitro so se sicer pojavili sumi, da bi lahko poškodbe na kablih povzročila kitajska tovorna ladja Yi Peng 3, ki se je v kritičnem obdobju gibala na območju v bližini kablov. Kitajska ladja je bila vse od takrat zasidrana v morskem prelivu Kattegat med Dansko in Švedsko, kjer je bila na očeh preiskovalcev več držav. Prejšnji teden so se nanjo vkrcali tudi švedski policisti, nato je v soboto zaliv zapustila. V ponedeljek so to potrdile tudi kitajske oblasti. V Pekingu so navedli, da je bilo to potrebno za zaščito »fizičnega in duševnega stanja posadke.«
Na kopnem ostal le švedski tožilec, ki pa preiskavo vodi
Izpostavljeno
Kako do brezhibnih oblačil brez neskončnega likanja?
Švedska zunanja ministrica Maria Malmer Stenergard je v ponedeljek dejala, da Kitajska v preiskavi ni sodelovala in da ni odobrila švedske zahteve, da bi se na ladjo lahko vkrcali švedski tožilci. Potrdila je sicer, da so na ladjo prejšnji teden dovolili policistom, ki pa so lahko tam delovali zgolj kot opazovalci v kitajski preiskavi. »Hkrati lahko sporočim, da Kitajska ni uslišala naše zahteve, da bi na krovu preliminarno preiskavo izvedel tožilec,« je poudarila. Dodala je, da ta zahtevek še vedno velja in da so to sporočili tudi kitajskim oblastem.
Zdaj je tudi jasno, da so se lahko prejšnji četrtek v okviru preiskave, ki jo na ladji vodijo kitajski preiskovalci, nanjo vkrcali organi pregona Švedske, Nemčije in Finske, vkrcal se je tudi predstavnik danske policije, medtem ko na ladjo niso spustili švedskega tožilca, ki pa vodi celotno evropsko preiskavo.
Kitajska je sicer v ponedeljek obljubila, da se bo sodelovanje z zadevnimi pristojnimi organi nadaljevalo. Tiskovni predstavnik kitajskega zunanjega ministrstva Mao Ning pa je za tiskovno agencijo AFP dejal, da se je kitajska družba, ki je lastnica ladje, po »temeljiti presoji in posvetovanju z zadevnimi stranmi odločila za nadaljevanje poti.« O tem so po njegovih besedah predhodno obvestili vse vpletene države.