Ponovna uvedba utripajoče zelene luči: Konec divjanja skozi rdečo?
Nekateri vozniki menijo, da bi opozorilni zeleni utrip zmanjšal vožnjo v rdečo, ministrstvo pa vztraja, da bi s tem povečali tveganje in kršili mednarodne konvencije.
Na portalu predlagam.vladi.si, ki omogoča izmenjavo stališč, pogledov in mnenj o javnih temah, uporabniki spleta pogosto predlagajo, kaj bi lahko bilo v državi drugače. Med zadnjimi pobudami tako izstopa predlog, ki se nanaša na utripajočo zeleno luč na semaforju.
Vrnitev utripajoče zelene luči na semaforje
Po dveh desetletjih, odkar utripajoča zelena luč na semaforjih ni več del slovenskega prometa, so mnenja še vedno deljena. Nekateri vozniki se spominjajo, da je tak sistem prispeval k večjemu občutku varnosti, drugi pa menijo, da bi danes povzročil več zmede kot koristi. Ministrstvo za zdaj vrnitve ne načrtuje, saj bi to pomenilo odstop od mednarodnih prometnih standardov in bi zahtevalo celovito spremembo zakonodaje.
»Vožnja skozi rdečo luč je postala skoraj narodni šport. Število nesreč, tudi s smrtnimi žrtvami, je ogromno, dokazovanje krivde pa običajno zelo težko, pogosto nemogoče,« opozarja državljan, ki je na vlado naslovil pobudo za vrnitev utripajoče zelene luči na slovenske semaforje. Po njegovem mnenju bi se s tem zmanjšalo število prometnih nesreč, saj bi vozniki lažje predvideli, kdaj se bo semafor zaprl.
»Ko sem pred leti začel voziti, je zelena luč nekaj sekund utripala, preden se je prižgala rumena. Takrat smo večinoma upočasnili, danes pa ob rumeni večina voznikov pospeši,« opisuje pobudnik. Izpostavlja tudi osebno izkušnjo: »Moja mama je decembra lani doživela nesrečo, ker je nekdo zapeljal v križišče pri rdeči luči. Na srečo se je končalo brez hujših poškodb, a bi lahko bilo drugače.«
Po njegovem mnenju bi bila vrnitev utripajoče zelene smiseln korak k večji varnosti. Kot dokaz navaja primer Avstrije, kjer sistem še vedno uporabljajo: »Pogosto vozim v Celovec in Beljak. Tam utripajoča zelena ostaja – in vožnje v rdečo tako rekoč ni.«
Odziv ministrstva: utripajoča zelena ni dovoljena
Na ministrstvu za infrastrukturo so pobudo komentirali s pojasnilom, da je bila utripajoča zelena luč v Sloveniji ukinjenа z novelo Zakona o varnosti cestnega prometa (ZVCP-1), ki je začela veljati 1. januarja 2005. »Zakon določa, da luči na semaforjih ne smejo biti utripajoče, razen rdečih luči na prehodih čez železniško progo in rumenih opozorilnih luči. Takšna ureditev temelji na mednarodni Dunajski konvenciji o prometnih znakih (1968),« so zapisali.
»Del Slovenije zelenega utripa že do sedaj ni poznal (Maribor) in ga po odzivih tudi ne želi poznati. Glede na povedano je to povsem razumljivo in zato dileme, ali uvesti utrip v tisti del Slovenije, ki ga doslej ni poznal, ali ga odpraviti tam, kjer smo ga imeli, pravzaprav sploh ni bilo,« poudarjajo na ministrstvu.
Po njihovih besedah so raziskave pokazale, da utripajoča zelena pri številnih voznikih sproži ravno nasproten učinek – namesto da bi zmanjšali hitrost, pospešijo, da bi ujeli zadnji trenutek odprtega semaforja. »Odločitev voznika, ali bo ustavil ali zapeljal v križišče, je odvisna od pozornosti, pripravljenosti na tveganje in časovne stiske. Neusklajena pričakovanja med vozniki povečujejo možnost trkov,« dodajajo na ministrstvu.
Poudarjajo tudi, da je bil ob ukinitvi zelene utripajoče luči čas rumene luči podaljšan – na križiščih s hitrostjo do 50 km/h traja tri sekunde, do 60 km/h štiri in do 70 km/h pet sekund, v katerih pa vozilo prevozi skoraj 100 metrov in z lahkoto izprazni križišče.
Ker se vozniška praksa, kako ravnati pri vožnji v križišču, oblikuje šele po več letih, je vsako spreminjanje sistema lahko z vidika varnosti negativen ukrep, menijo na ministrstvu.
Med nostalgijo in prakso
Čeprav nekateri vozniki pogrešajo stari sistem, ministrstvo opozarja, da bi ponovna uvedba utripajoče zelene luči pomenila odstop od mednarodnih standardov in bi lahko zmedla voznike, ki se že dve desetletji ravnajo po sedanjih pravilih.
Kljub temu predlog odpira zanimivo razpravo o tem, ali bi prometna signalizacija morala slediti zgolj pravilom – ali pa tudi zdravi pameti in občutku varnosti na cesti.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se