VEDEŽEVANJE IN JASNOVIDNOSTI

Vedeževalec Blaž: Z lahkovernostjo ljudi se je dokopal do bajnih zaslužkov

Katarina Keček
10. 10. 2022, 19.15
Deli članek:

Preklapljam kanale na televiziji in naletim na oddajo o vedeževanju, ki so pri nas glede na pogostost očitno zelo priljubljene. Cena klica na minuto je 2,49 evra. Za ceno ene kave nam torej nekdo izda, kaj nas čaka v prihodnjih tednih, mesecih, letih. Neverjetno.

YouTube/zajem zaslona
Podjetje Magija, d. o. o., vedeževalca Blaža je imelo pred tremi leti za 410.284 evrov prihodkov, leto pozneje pa je magija že dosegla pol milijona evrov.

S prijateljicami rada pogledam v prazno skodelico kave in ugibam, kakšno prihodnost mi napoveduje kavna usedlina. Tudi karte za tarot kdaj vržemo ali pa gledamo v ciganske karte prihodnosti. Nobena od nas ne verjame, da ima talent gledanja v prihodnost, zabava pa je vedno zagotovljena. Sploh zato, ker se dobro poznamo in vemo, kje ima katera težave v življenju. Prav tako prijateljujem s starejšo gospo, ki je profesionalna vedeževalka že 50 let. Od tega živi, solidno, lahko rečem, njen telefon zvoni ves čas. Ljudi zanima, kaj bo z njihovim zdravjem, denarjem, ljubeznijo, otroki, službo … Vprašanj je neskončno, tako kot je neizmerljivo število življenjskih skrbi in ovir.

Samo dobre novice

Ker je gospa v spoštovanja vrednih letih, nisem nikoli resno podvomila o njenih jasnovidnih sposobnostih. Pripovedovala mi je, da ima ta dar že iz otroštva in da je vedno pravilno napovedovala usode ljudi iz okolice. Denar je začel prihajati sam od sebe, s tem pa je nadaljevala tudi pozneje. Ko kofetkava, najin pogovor pogosto presekajo telefonski klici, s prstom pred usti mi nakaže, naj bom tiho, in prevzame stranko. »Dober dan,« profesionalno zagostoli z globokim kadilskim glasom. Glas z druge strani telefona po navadi slabo slišim, vendar po njenih odgovorih hitro ugotovim, kaj jih zanima. Ljubezen, denar, otroci, napredovanje, zdravje, sodišče in številke lota. Zadnje zanimajo vsakega tretjega. Če bi številke, ki jih vedeževalci povedo, držale, potem bi vsak teden moral glavni dobitek zadeti nekdo iz naših krajev. Pa ga ne. Že tu pade teorija verjetnosti njihovih trditev globoko pod mejo vodne gladine.

Tudi meni je gospa v zadnjih letih nekajkrat prerokovala, a nikoli mi ni na primer povedala, da bom lani zbolela za rakom. Zadnjič sem zaropotala, da bi mi takšno novico, če jo vidi v kavi ali kartah, res morala zaupati. Rekla je, da slabih stvari ne mara govoriti ljudem, ker so jezni nanjo, če jim napove bolezen, nesrečo ali celo smrt. »Ljudje tega nočejo slišati, radi bi poslušali samo dobre novice. Če kdaj kaj slabega napovem, se ustrašijo, in ne kličejo več.« 

Tija Ažman
Vedeževalec Blaž in Damjan Murko sta dobra prijatelja. Skupaj nakupujeta v prestižnih trgovinah, kot je Gucci, s tem se redno hvalita po družbenih omrežjih. Pred kratkim sta celo skupaj posnela glasbeni komad z naslovom Mrcina.

Cena klica
Malo ljudi ve, da televizije zaračunavajo storitev ljudem, tudi če njihov klic ne pride v eter. Takoj ko dobijo zvezo, se jim zaračunava dva evra in več na minuto, potem čakajo deset ali petnajst minut na vklop v program, kmalu obupajo, na koncu meseca pa dobijo telefonske račune za več sto evrov, a se z vedeževalcem sploh niso slišali. 

Prodajno okno

Gospa že leta vedežuje tudi na televizijskih ekranih. Ni boljše reklame, pravi. Gledalci verjetno mislijo, da so vedeževalci del televizijskega programa in da vodstvo televizije zagotavlja kakovost izvajalca. Moram jih razočarati. Vedeževalci, ki jih gledamo na naših televizijah, na teh komercialnih kanalih zakupijo le prostor oziroma čas. In potem v uri, dveh prodajajo ljudem, kar želijo. Vedeževanje, kristali, angeli v kartonskih škatlah ali pa razne čudežne kreme in praški. Televizijsko vedeževanje je v bistvu samo prodajno okno za dolgo in živo reklamo, pri čemer je zanimivo samo to, koliko denarja bodo gledalci potegnili iz žepa. Računalniški programi, ki jih imajo v režiji, samodejno štejejo, koliko denarja nabirajo z telefonskimi klici, kdo od gledalcev je kolikokrat klical, koliko denarja je pustil na liniji in podobno.

Vedeževalski standup

Nekako v začetku devetdesetih se je televizijsko vedeževanje razpaslo po vsem Balkanu. Na jugu je kraljevala t. i. Kleopatra, s parodijo na tovrstno vedeževanje pa je takrat zaslovel tudi Vidoviti Milan, njegove bizarne skeče še vedno lahko najdete na YouTubu. Vidoviti Milan je nastopal oblečen v faraona, iz ljudi, ki so ga klicali glede njihove prihodnosti, se je več kot očitno norčeval, a so ga kljub temu oboževali, njegovi nastopi so postali viralni. »Poglejte proti soncu, stojte na eni nogi, primite se za obe ušesi, glasno zaskovikajte in tri dni na ves glas poslušajte Dire Straits. Če boste to naredili, bodo izginile vse vaše težave.« Tak je bil eden od njegovih nasvetov, kako se rešiti črne magije ali pa zadeti na lotu. Njegovo prerokovanje usode je bilo bolj podobno komičnim standupom o vedeževanju kot resnemu napovedovanju prihodnosti, čemur se je takrat posvečal naš prvi televizijski mag, Danijel Šmid - Danny. Njegovo oddajo Dannyjeve zvezde poznamo vsi, z vedeževanjem je zaslovel, obogatel in na koncu tudi propadel, kot so mediji takrat pisali, zaradi hazarderstva. Če ni mogel sebi pričarati srečnih številk, kako jih bo nam? Danes se Danny v javnosti noče več izpostavljati, vedežuje pa še vedno.

Mrcina vedeževalec Blaž

Youtube
Vidoviti Milan je nastopal oblečen v faraona, iz ljudi, ki so ga klicali glede prihodnosti, se je več kot očitno norčeval, a ljudje so ga kljub temu oboževali, njegovi nastopi so postali viralni.

STA
Znanka mi je pripovedovala, da je imela vedeževalka Karin svojčas gotovino natlačeno kar v kuhinjski omari, v posodi za moko, sladkor in kavo, toliko je tega bilo.

Na naših televizijskih ekranih se leta vrtijo eni in isti obrazi: Teodora, Miša, Asta, Ema, Tibor in zadnje čase tudi zelo popularen vedeževalec Blaž Knez oz. vedeževalec Blaž. Nanj me je že lani opozoril njegov sledilec, češ tip »raztura« in je poseben. Že takrat sem vrgla oko nanj – in bila zgrožena. Najprej zaradi kupa samohvale na vseh ravneh. Od tega, da je najboljši vedeževalec na Balkanu, oh in sploh, do tega, da govori sedem jezikov, da ima neverjetne sposobnosti in tako naprej, samo nakladanje. Poleg tega je v svoji oddaji do ljudi nesramen in žaljiv: »Kako ste butasti, sitni, tečni, pojma nimate, kaj me sprašujete te neumnosti, izginite, utihnite.« Ampak ljudem je očitno všeč, če jih nekdo nadira, in to, da za to še mastno plačajo, zato ima Blaž verjetno prav, ko reče, da se lahko samo sreči zahvalimo, da ima tako talentiran in izjemen človek čas za nas.

Z Damjanom Murkom, ki je postal slaven zaradi marsičesa, le zaradi petja ne, sta dobra prijatelja. Skupaj nakupujeta v prestižnih trgovinah, kot je Gucci, s tem se redno hvalita po družbenih omrežjih, in uživata v dragih in pregrešnih skušnjavah. Pred kratkim sta celo skupaj posnela glasbeni komad z naslovom Mrcina. Video si je do danes na YouTubu ogledalo skoraj poldrugi milijon gledalcev.

Ste vsi neumni?

»Hitro hitro Slovenija, pokliči zdaj,« je Blaž razburjen na ekranu. »Komaj sem prišel iz tujine, samo za to oddajo, nimam časa za vaše klice, ko da sem edini vedeževalec na svetu. Ali imate v hiši črno magijo? Ljubezen, zdravje, sreča, otroci, sodišče? Boste zadeli denar na lotu? Se boste odvadili droge ali alkohola? V kartah je zapisano, kako bo potekala vaša bolezen. Operacija? Bo uspešna ali ne?« Telefoni začnejo piskati, agresivna reklama doseže svoj namen. Blaž je na nekem svojem tripu, njemu se mudi, je osoren in slabe volje: »Gledate me zaradi vedeževanja, zaradi resnice, ne zato, da se vam lažem ali da se vam pokam v rit. Največ težav imam z bedaki, ki me ne poslušajo.«

Potem kliče gospa, ima težave v partnerstvu: »Kako jih bova rešila?« Blaž zmeša karte in takoj izstreli: »Vi ste dominantna ženska, ki ima rada red. Imate enega ali dva otroka, ja?« »Dva,« reče gospa. Spet Blaž: »Saj sem vedel. So pridni otroci? Če niso pridni, pa po riti nažgat. Mož vas je varal, saj to veste.« Ona: »Ja.« Blaž: »Vi boste njemu oprostili, pa boste naprej normalno živeli. Ta druga ženska ceni vašega partnerja. Ona je želela, da vas zapusti, ampak on vas ljubi, on je družinski človek. Na koncu se boste vsi trije imeli radi, pa se lahko tudi poseksate. Vi bi lahko bili dober trio. Adijo.« V nadaljevanju oddaje podeli nekaj zmagovalnih številk za loto. Spet bo gneča z delitvijo glavnega dobitka, pomislim. Potem nadere dve gospe, eni reče, da jo mož ne mara, ker noče seksati, na drugo se dere, da je neumna, ker slabo sliši, in naj ga ne kliče več.  

Facebook
Oddajo Dannyjeve zvezde poznamo vsi, Danny je z vedeževanjem zaslovel, obogatel. In na koncu tudi propadel, kot so mediji takrat pisali, zaradi hazarderstva. Če ni mogel sebi pričarati srečnih številk, kako jih bo nam?

Posplošene izjave

Vedeževanju s tujko rečemo cold reading, nanaša pa se na dejanje pripovedi o neki osebi na takšen način, da se zdi kot jasnoviden vpliv. V vedeževanju pa dejansko ni nič jasnovidnega, ugotavljajo mnoge tuje raziskave. To je veščina, ki kombinira zelo posplošene izjave, s katerimi se bo večina izmed nas strinjala, sposobnost branja ljudi in nekaj trikov prevare. Če vedeževalce pozorno poslušate, boste ugotovili, da skoraj nikoli ničesar ne povedo neposredno, vedno se vrtijo v krogu in velikokrat v odgovorih povedo obe skrajnosti. Na primer: »Vidim, da ste nesrečni in zaprti, čez tri tedne se vam obeta velik dobitek, lahko tudi ljubezen.« Ali pa: »Imate zelo velikodušno in radodarno naravo, lahko ste zelo nesebični, vendar, če ste iskreni, so bili tudi trenutki, ko ste delovali malo bolj sebično.« Ljudje so pozorni na tisti del stavka, ki jim je ljubši.

Psiholog Janek Musek meni, da lahko ljudi, ki se ukvarjajo z vedeževanjem, povežemo z avtoritarnim značajem, ki izraža potrebe po nadzoru in nadziranju. Ti ljudje po navadi delujejo po rigidnem mišljenju, ki je togo in preveč posplošujoče. Imajo prevladujoč odnos do podrejenih in so obrambno nastrojeni. Številni avtorji, ki so se ukvarjali z osebnostjo vedeževalcev, ugotavljajo, da takšen značaj vsaj deloma izvira iz določenih socialnih vplivov v zgodnjem obdobju, torej ob avtoritativni, disciplinarni in strogo moralistični vzgoji.

Zavajanje s telefonskimi klici

Imam nekaj znancev, ki delajo na televizijah, kjer prirejajo tovrstne plačljive telefonske dejavnosti. Vsi pripovedujejo podobne zgodbe. »V času, ko je vedeževanje na programu, smo morali imeti zaklenjena vsa vrata. Nihče ni smel zapustiti prostorov in nihče ni smel priti noter,« pripoveduje eden izmed njih. »Zakaj?« vprašam. »Ker vsi goljufajo s temi telefoni in se bojijo inšpekcije. Malo ljudi ve, da televizije zaračunavajo storitev ljudem, tudi če njihov klic ne pride v eter. Takoj ko dobijo zvezo, se jim zaračunava dva evra in več na minuto. Potem čakajo deset ali petnajst minut na vklop v program, kmalu obupajo, na koncu meseca pa dobijo telefonske račune za več sto evrov, a se z vedeževalcem sploh niso slišali.«

Znanka mi pripoveduje, da je pustila službo zaradi moralnih zadržkov: »Pred vsakim njenim nastopom sem v režijo dobila papir s telefonskimi številkami, imeni in vprašanjem, ki ga bodo zastavili. Njeni prijatelji in znanci so se potem vklapljali v program in se pretvarjali, da so naključni klicatelji, v resnici pa je vse dogovorjeno, vsak klic. Vse samo zato, da se privabijo drugi gledalci, ki potem čakajo v vrsti, iz tega pa potem služijo televizije, vedeževalci in seveda telefonski operaterji, ki si tudi odrežejo svoj kos. Nisem hotela več goljufati ljudi, grozili so mi tudi s tem, da sem samodejna sokriva za to, ker sem tam v službi.«

Denarja do zvezd

Da vedeževalski honorarji segajo v višave, vsaj tistih, ki jih uradno prijavijo, ni nobena skrivnost. Podjetje Magija, d. o. o., vedeževalca Blaža je imelo pred tremi leti za 410.284 evrov prihodkov, leto pozneje pa je magija že dosegla pol milijona evrov prihodkov. Tudi štajerski zvezdi vedeževanja Karin Ježovita ne gre slabo z vedeževanjem in s prodajo pripomočkov za boljše življenje, mislim na razne kocke sreče ali kartice življenja, za vsako računa od 40 do 70 evrov. Na kitajski spletni strani sem tovrstne steklene kocke odkrila za tri evre. Pred leti je Karin organizirala tudi duhovna potovanja na Bali, ki so stala okoli 1200 evrov, a brez letalske vozovnice. Vsako leto prijavi za skoraj 200 tisoč evrov prihodkov, od tega je četrtina čisti dobiček. A to so le prijavljeni dohodki. Znanka mi je pripovedovala, da je imela Karin svoj čas gotovino natlačeno kar v kuhinjski omari, v posodi za moko, sladkor in kavo, toliko je tega bilo.

Tvegane dejavnosti

Finančna uprava Republike Slovenije (FURS) uvršča astrologijo in vedeževanje med tvegane dejavnosti. Že leta svarijo, da pri teh storitvah pogosto prihaja do sive ekonomije. Večina astrologov in vedeževalcev za svoje storitve ne izdaja računov, mnogi nimajo niti registriranega podjetja. Če ni računa, ni jamstva, torej posledično tudi ni pritožb. Vedeževalsko dejavnost ima v Sloveniji registrirano manj kot sto ljudi, na spletu je oglaševanj za tovrstne storitve petkrat več. Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije je s tovrstno tematiko seznanjena. V preteklosti so prejeli več predlogov za rešitev sporov, ker so posamezni uporabniki zahtevali odpis stroškov, ki so nastali ob klicih v televizijske oddaje. V primeru takšnih prijav nastopita tržni inšpektorat in tudi policija.

V zadnjem času agencija prejema manj teh zahtevkov, kar pripisujejo vedno večji ozaveščenosti uporabnikov. V zadnjih dveh letih je policija obravnavala sedem primerov pritožb gledalcev, ko so ljudje klicali v različne komercialne oddaje, pozneje pa so prejeli visoke telefonske račune, čeprav se v resnici niso z nikomer pogovarjali. Agencija pojasnjuje, da je pri klicih na premijske številke podlaga za zaračunavanje klica že vzpostavitev telefonske zveze. Teh informacij na žalost ne boste prebrali v drobnem tisku na televiziji, za navodila morate iti na njihovo spletno stran, kjer piše, da nekateri operaterji zaračunavajo opravljene storitve, to je vzpostavitev telefonske linije in čas trajanja, ne glede na to, ali sta se subjekta na obeh straneh pogovarjala ali ne. Posledično se tako zaračuna tudi čakanje na liniji.

Vse več vedeževalcev

V preteklosti je bilo, pa tudi danes ni nič drugače, vedeževanje privlačno zlasti med velikimi socialnimi in gospodarskimi krizami, ki jih danes vse več prebivalcev doživlja kot travmo zaradi izgube zaupanja v različne ustanove. Ko ljudje na gospodarskem in političnem področju ne moremo več ničesar spremeniti, začnemo krožiti okrog namišljenega in nerazumskega. Zato so se skozi zgodovino ustvarila splošna prepričanja ljudstev ob določenih dogodkih, predmetih, ki so se ohranila vse do danes. Retrogradni Merkur je zadnja leta dežurni krivec za mnoge osebne in naravne nesreče. Ljudje preprosto moramo v nekaj verovati, tudi ko gre za vprašanje praznovernosti in vernosti. Mnogi se strinjajo, da gre pri vedeževanju za znanstveno praznino, ki vsakomur izmed nas omogoča lastno razlago. Vedeževanje je postalo nekakšen trend, s katerim se lahko ukvarja skoraj vsakdo izmed nas. Tehnike prerokovanja so tako preproste, da se jih lahko vsakdo nauči in svoja prepričanja predaja drugim. Zato je tako imenovanih vedeževalcev v današnjem času vse več.

Srečnih ljudi prihodnost ne zanima, nesrečne pa zelo. Zato mnogi v prerokovalcih prihodnosti vidijo nadomestek za strokovne storitve psihologov in finančnih svetovalcev. Vse v enem telefonskem pogovoru. Iskanje sreče je pristalo v obljubah vedeževalcev, kjer naj bi bila trda avtoriteta, položaj zvezd in igralnih kart za nekatere edini možni dejavnik sreče in varnosti v prihodnosti. Še vedno mislim, da je enak učinek, če s sosedo gledate v kavno usedlino. Ali pa v fižolčke. Rezultat je isti in še brezplačno je.