ZSSS: Kaj pa pravice delavcev pri avtoprevoznikih?

Čeprav smo danes že poročali, da jutri protesta slovenskih avtoprevoznikov še ne bo, se je po sprva napovedanem protestu danes oglasila še Zveza svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) s svojim komentarjem, saj jo je, kot sporoča Goran Lukić, zbodlo še posebej, da se zahteve cestnih prevoznikov med drugim dotikajo tudi bolj »fleksibilnega zaposlovanja ter konkretnega spodbujanja nakupa najbolj ekoloških vozil«.
V omenjeni zvezi sindikatov se namreč ob napovedih protestov cestnih prevoznikov sprašujejo, kaj je z delavskimi pravicami v tej dejavnost. Ob tem spomnijo samo na eno zgodbo voznika tovornjaka v Sloveniji, ki je bila javno predstavljena oktobra lani:
"Plačo so mi izračunavali na podlagi prevoženih kilometrov in dela med vikendi, pri čemer se je cena za kilometer vseskozi gibala med 7 in 9 centov. Delovni tempo je bil zelo hud, tako se je pogosto zgodilo, da sem, takoj ko sem prišel s poti in razložil blago, že moral naložiti drugo. In ta čas se je štel v počitek, tako da sem namesto devet ur počival le pet do šest ur in spet krenil na pot. Čeprav sem imel prvo leto najeto sobo v samskem domu, sem tam prespal mogoče le desetkrat. Večino časa sem preživel v tovornjaku in to ne glede na to, kje sem se nahajal. Domov v Bosno sem se lahko vračal le vsake štiri do pet mesecev, pa še tistih 15 dni letnega dopusta nam je lastnik podjetja krajšal, tako da je v dopust štel tudi vikend. Ko sem se letos maja odločil dati odpoved, kot razlog sem navedel nizko plačo, saj sem za 12.000 prevoženih kilometrov dobil 1.200 evrov plače, so me povabili v pisarno, kjer mi je 'gazda' rekel, da sem jim dolžan 5.000 evrov za škodo, ki je v tem času nastala na kamionu. Seveda v to nisem želel pristati, zato je poklical v prostor nekaj silakov. Pod psihičnim pritiskom in zaradi njihove prisotnosti sem seveda pristal na plačilo. Od takrat sem prišel v Slovenijo le enkrat, a me je na ulici vselej strah, da me ne bi kdo zaustavil in izsiljeval. Ne počutim se varnega." (Večer, 5. 10. 2013)

V ZSSS pravijo, da je zgoraj zapisano zgodba voznika tovornjaka, ki je z nekajmesečnim premorom delal pet let v enem od slovenskih prevozniških podjetij. Dodajajo še, da na kršenje pravic voznikov tovornjakov v zvezi opozarjajo že kar nekaj mesecev. Glede na podatke Inšpektorata RS za promet, energetiko in prostor o izvajanju nadzora nad spoštovanjem določil zakona o delovnem času in obveznih počitkih mobilnih delavcev, je teh kršitev vse več, kar je zaskrbljujoče.
"Skorajda enako zaskrbljujoče pa so besede predsednika sekcije za promet na Obrtno podjetniški zbornici Slovenije (OZS) Andreja Klobase, ki je pred nekaj dnevi javno povedal, 'da je čas, da se vozniki, ki tožijo, da so jim kršene pravice, razkrijejo z imeni in priimki' in da naj se 'javno pove, kdo so avtoprevozniki, ki kršijo delavske pravice'. Odgovor na ta poziv je jasen in enostaven: Naša naloga in odgovornost je, da o kršitvah pravic delavcev obveščamo uradne organe, in le-ti ukrepajo v skladu z uradnimi postopki. Zagotovo pa ni naša naloga kar tako javno razkrivati imena delavcev, še posebej ne tistim, ki bi še kako natančno morali vedeti, kaj se dogaja v cestnem prometu, in še posebej glede na zgornjo zgodbo, kjer je jasno videti, s kakšnimi pritiski se srečujejo nekateri vozniki tovornjakov," piše Lukić.
Ocenjuje, da posamezni avtoprevozniki nesramno bogatijo ravno na račun kršenja delavskih pravic, s katerim se povečuje tudi nelojalna konkurenca. "In preprečevanje nelojalne konkurence, ustvarjanje enakih in zakonsko spoštovanih tržnih pravil za vse avtoprevoznike bi morala biti ena izmed prioritet sekcije za promet na OZS. Delavce – »žvižgače«, ki nam sporočajo kršitve delovne zakonodaje in kolektivnih pogodb, v ZSSS ne razkrivamo delodajalcem. Zlasti ne tistim, katerih naslednja poteza bi bila še večja grožnja, pritisk in izkoriščanje delavcev. Po vsej verjetnosti pa tudi prenehanje delovnega razmerja," zaključuje.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se