Fotografija leta 2013



Fotografija leta 2013, natečaj revije za kulturo Emzin za najboljšo slovensko fotografijo, je organiziran že devetnajstič. Natečaj je bil razpisan 6. decembra 2012 in se je zaključil 14. januarja 2013. Na letošnji natečaj je prispelo 441 fotografskih serij oziroma 2874 fotografij. Poslane fotografije predstavljajo produkcijo slovenskih fotografov različnih generacij, vsebin, formatov in tehnik.
V letošnji mednarodni žiriji so se zbrali: Metka Dariš, art direktorica revije Emzin, Ljubljana; Tevž Logar, kurator, Ljubljana; Karel Cudlín, fotograf, Praga; Harry Gruyaert, fotograf, Pariz; Iva Prosoli, kuratorka in kritičarka, Zagreb. Žirija je sestavljena zelo raznovrstno, tako da lahko izbrana in nagrajena dela kažejo ves razpon delovanja, ki ga ima fotografija danes.
Podeljene so bile tri nagrade za avtorsko fotografijo in nagrada za najboljšo reportažno fotografijo. Nagrajene fotografije in fotografije ožjega izbora pa so razstavljene v prvem preddverju Cankarjevega doma od 5. februarja do 5. marca 2013.
Obrazložitev podeljenih nagrad je za žirijo zapisal Tevž Logar, kurator galerije ŠKUC v Ljubljani.
Avtorska fotografija
3. nagrada
(denarna nagrada v vrednosti 500 EUR, podeljuje Fotoformat)
Avtor: Robert Hutinski, Celje
Šifra: 20. stoletje
OBRAZLOŽITEV:
Serija desetih
fotografij 20. stoletje predstavlja
nekakšen antipod ekstremni estetiziranosti in intenzivnosti podob današnjega
časa. Podobe, ujete na fotografijah, sprva delujejo le kot reminiscenca
žanrskih prizorov iz preteklosti, ki pa s pomočjo senzibilne manipulacije
ustvarjajo povsem nov, izviren in sodoben likovni jezik. Tako na vsebinski kot
formalni ravni gre za izredno senzibilno ustvarjanje napetosti med preteklostjo
in sedanjostjo.
2. nagrada
(denarna nagrada v vrednosti 700 EUR, podeljuje Foto Beseničar, d.o.o.)
Avtorji: Matija Brumen, Maribor, Simon Hudolin, Mateja Rojc, Cerkno
Šifra: Slike
OBRAZLOŽITEV:
Projekt z naslovom Slike v naboru
prijavljenih fotografskih serij izstopa predvsem v izredno precizni
konceptualizaciji in strukturi. Sopostavljanje praznih interierjev s
slikarskimi platni, ustvarjenimi v tradiciji analitičnega slikarstva
šestdesetih in sedemdesetih let 20. stoletja, nakazuje uravnotežen preplet
fotografskega in slikarskega medija. Pričujoča fotografska podoba se z navezavo
na specifično tradicijo slikarstva vrača v obdobje, ko je začela fotografija
stopati v polje likovne umetnosti in pričela izrisevati vprašanja o možnostih
in mejah fotografskega medija ter njegovi percepciji. In prav to
preizpraševanje možnosti, meja in percepcije fotografije se zdi zelo aktualno
tudi sedaj, v času, ko nas dnevno preplavljajo čezmerne količine tehnično
dovršenih, a povsem izpraznjenih podob. In prav projekt Slike ponuja enega izmed direktnih odgovorov, kako sodobno
izpraznjeno podobo spet lahko napolnimo.
1. nagrada
(denarna nagrada v vrednosti 1.000 EUR, podeljuje Fotoformat, d.o.o.)
Avtorica: Katja Goljat, Ljubljana
Šifra: Ptičji sen
Naslov serije: Varuhi ptic
OBRAZLOŽITEV:
Serija osmih črno-belih portretnih fotografij nas na izredno presunljiv način popelje skozi različna občutja in čustvena stanja. Sleherni portret deluje kot najbolj intimna izpoved pred fotografskim objektivom, ki pa nikakor ne razodeva izključno stanja portretiranke/-ca, ampak se zdi, da so le-ti tudi nekakšna refleksija fotografinje. Serija gledalca “zapleta” v dvojno igro: po eni strani nam podobe posamičnih portretirancev in mrtve narave dajejo občutek gotovosti, gradijo na izkušnji, ki izhaja iz naših vsakodnevnih bazičnih dejavnosti, in na percepciji, ki pa ni samo vizualna, po drugi strani pa prav ti isti portreti, sopostavljeni drug ob drugem, zastavljajo nova vprašanja o njihovi percepciji. Zdi se, da je avtorica uspela ujeti popolno ravnovesje elementov fotografskega medija in na zelo samosvoj način presegla klasično portretno fotografijo. To ji uspeva predvsem s sopostavljanjem čustvenih stanj portretirancev in njihovih “atributov” (ptic), ki razkrivajo nove simbolne pomene fotografske podobe. Z združevanjem elementov racionalnega, etičnega, estetskega in čutnega je avtorica presegla ikonografske monolite in minljive trende, ki nenehno spremljajo področje umetnosti. Čeprav se na formalnem nivoju zdi, da smo pričujoče portrete že videli nekje na premici zgodovine portretne fotografije, pa nas “punctum” sleherne fotografske podobe nekompromisno sooča s presunljivo iskrenostjo in svojevrstnostjo serije črno-belih portretov Varuhi ptic.
Nagrada za reportažno fotografijo
(denarna nagrada v vrednosti 1.000 EUR, podeljuje Vidal d.o.o.)
Avtor: Mitja Ličen, Ptuj
Šifra: Sudoku
Naslov serije: Passing Peru
OBRAZLOŽITEV:
Reportažna fotografija na vsebinski ravni velikokrat posega v osrčja družbenopolitičnih dogajanj, naravnih katastrof in drugih
odmevnih medijskih dogodkov, ki pa nas včasih pretirano pretresajo s svojo
spektakularnostjo in šokantnostjo. Tega pa vsekakor ne bi mogli trditi za
serijo sedmih črno-belih fotografij z naslovom Passing Peru, pri katerih se zdi, da se zavestno obračajo stran od
spektakularnosti in se osredotočajo na intimne zgodbe vsakodnevnih družbenih
situacij. Izredno izrazita in zelo prepoznavna je avtorjeva osebna poetika, ki
hkrati narekuje tudi branje posamične fotografske podobe. Kljub temu da
posamične fotografije lahko delujejo povsem samostojno, pa serija kot celota
riše zgodbo nekega prostora, ki zaradi spektakularnih in prevladujočih podob
največkrat ostaja povsem v ozadju. Zgodbo »malega« človeka, njegovih misli, občutij, skritih prostorov, zamaknjenih pogledov … - tistih
iskrenih trenutkov, ki izrisujejo resnično podobo naših življenj. Tisto, kar se
zgodi nepričakovano in se razlikuje od ugotavljanja dejstev, pri katerih se ne
ustavljamo, jih preletimo in gremo mirno naprej. Ta nenadni udarec pri srečanju
z nečim, kar je težko poimenovati in je zelo subjektivno, se v seriji
fotografij lahko ves čas potencira, nenehno provocira točko ranljivosti,
avtorjevo lastno, pa tudi njen odmev v subjektivnosti gledalca. Nekakšno
presečišče fotografske podobe in pogleda gledalca, točka, ki postane tudi
prostor refleksije.
V letošnji ožji izbor se je uvrstilo 24 avtorjev z 28 serijami, in sicer:
Ajda Schmidt (dve seriji), Klemen Skubic, Jošt Franko, Ciril Jazbec, Primož Brecelj, Slavica Isovska, Arjan Pregl, Šimen Zupančič (dve seriji), Matic Zorman (dve seriji), Matej Leskovšek (dve seriji), Katja Goljat, Mitja Ličen, Biba Košmerl, Klemen Jeke, Renata Kverh, Matjaž Panjan, Emina Djukić, Borut Peterlin, Kaja Sajovic, Aljaž Velički, Matjaž Tančič, Vanja Bučan, Jernej Skrt in Fernanda Prado Verčič.
Na podlagi odločitve mednarodne strokovne žirije so na razstavi predstavljeni celotne serije nagrajencev. Na razstavi ožjega izbora so predstavljeni bodisi izbori fotografij iz serij bodisi celotne serije. Po odločitvi članov žirije nagrajene serije odlikuje dovršenost vsake posamezne fotografije in serije kot celote. Serije, ki so se uvrstile v ožji izbor, pa vsebujejo eno ali več izjemnih fotografij, medtem ko umetniška vrednost serije kot celote ne prepriča.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se