Na nebu mogoče že letos

Bodo leteči avtomobili že kmalu prihodnost transporta?

M.G.
9. 1. 2025, 13.18
Posodobljeno: 9. 1. 2025, 13.21
Deli članek:

JoeBen Bevirt, izvršni direktor podjetja Joby Aviation, meni, da bodo leteči avtomobili z nadaljnjim tehnološkim in zakonodajnim napredkom kmalu postali običajen del mestnega prometa, ki bo tako omogočal hitrejša in trajnostna potovanja.

Joby Aviation
Jobyjev električni zračni taksi na ogled na Dubaju.

Direktor podjetja Joby Aviation, svoje otroške sanje o letečih avtomobilih spreminja v revolucionarno realnost. Bevirt kot pionir električnih vozil z navpičnim vzletanjem in pristajanjem (eVTOL - electric Vertical Take-Off and Landing ) skupaj s konkurenti razvija tehnologijo, ki obljublja tih, učinkovit in hiter mestni prevoz. Ta vozila, ki dosegajo hitrosti do 320 kilometrov na uro in imajo doseg približno 160 kilometrov, bodo lahko mučne enourne vožnje v mestni gneči skrajšala na le nekaj minut.

Testiranja so v polnem zagonu

Joby Aviation in njegovi konkurenti, med njimi Archer Aviation in Wisk Aero, že testirajo svoje eVTOL prototipe v Kaliforniji. Archerjev model Midnight in Jobyjev zračni taksi predstavljata novo ero potovanj, ki jo podpirajo milijardne naložbe. Ti projekti uresničujejo dolgoletne znanstvenofantastične vizije, kakršne smo videli v risanki Jetsonovi ali v filmu Blade Runner (Iztrebljevalec).

Zakonodajni in tržni izzivi

Ameriška zvezna uprava za letalstvo (FAA) je vzpostavila novo kategorijo "pogonsko dvigalo" (powered lift v izvirniku) za eVTOL, kar označuje pomemben napredek v regulaciji. Kljub temu ostajajo številne ovire, ki jih je treba premagati, preden bodo takšni potniški prevozi omogočeni in dovoljeni. Dubaj bi lahko postal prvo mesto, kjer bodo leteči taksiji komercialno dostopni – morda že letos.

Kitajska si prav tako prizadeva za uresničitev projekta letečih avtomobilov, kar je vzbudilo zanimanje novoizvoljenega predsednika Donalda Trumpa. Ta si želi, da bi leteči avtomobili postali prednostna naloga njegove prihodnje administracije v naslednjih štirih letih, s ciljem premagati Kitajsko na tem področju. 

Če bodo ambicije pionirjev eVTOL uresničene v ZDA, bodo ljudje v naslednjih nekaj letih lahko enostavno skočili v zračni taksi, da pridejo na in z letališč, ki služijo New Yorku, Los Angelesu in drugih večjih mestih. Joby Aviation denimo načrtuje 10-minutna potovanja med letališčem JFK in Manhattanom. Čeprav bodo cene sprva višje od tradicionalnih taksijev, pa bo čas potovanja drastično krajši.

tetrapak1

Zanimivosti

Iz embalaže Tetra Pak v reciklirane robčke

Vlaganja in vizija

Industrijski voditelji, kot je Adam Goldstein, izvršni direktor Archer Aviation, napovedujejo "zračne avtoceste" s stotinami eVTOL-ov, ki bodo preoblikovali urbani prostor. "Na nebu boste videli avtoceste," je napovedal med intervjujem na sedežu podjetja v San Joseju v Kaliforniji. "V teh posameznih mestih bo letelo na stotine, morda na tisoče teh letal in to bo resnično spremenilo način gradnje mest."

Tudi mnogi vlagatelji podpirajo to vizijo, saj so v zadnjih petih letih v ta sektor vložili več kot 13 milijard dolarjev. Podjetji Archer in Joby, ki sta javni od leta 2021, sta pridobili znatna sredstva od partnerjev, kot so Stellantis, United Airlines in od japonskih avtomobilskih proizvajalcev.

Finančni izzivi in prihodnost

Kljub tehnološkemu napredku pa podjetja zaenkrat trpijo zaradi visokih izgub. Joby je od svoje ustanovitve leta 2009 zabeležil 1,6 milijarde dolarjev izgube, medtem ko je Archer od leta 2018 izgubil 1,5 milijarde dolarjev. Za ublažitev teh težav obe podjetji iščeta vojaške pogodbe za kratkoročne misije, kot so dostave.

JoeBen Bevirt ostaja optimističen: "eVTOL bodo spremenili naš način premikanja. To je bistveno boljši način potovanja. Z nadaljnjim tehnološkim in zakonodajnim napredkom bodo leteči avtomobili morda kmalu postali običajen del mestne krajine, ki bo omogočal hitrejša in trajnostna potovanja," je zaključil.