Še nikoli viden opus Mirsada Begića

Ljubljanska galerija odpira novo galerijo v Dubrovniku

R.T.
23. 4. 2024, 21.11
Posodobljeno: 23. 4. 2024, 21.23
Deli članek:

Ljubljanska galerija, Galerija Novak, odpira novo galerijo v Dubrovniku. Galerija Novak Dubrovnik se nahaja v starem mestnem jedru Dubrovnika, v kapelici sv. Luke na ulici sv. Dominika 5. Odprtje, ki bo 3. maja 2024 ob 19.00, bo pospremila razstava še nikoli videnega slikarskega opusa Mirsada Begića.

/
Galerija Novak Dubrovnik se nahaja v starem mestnem jedru Dubrovnika

Ob razstavi slikarskega opusa enega izmed najpomembnejših slovenskih kiparjev 20. in 21. stoletja, ki je s svojimi umetniškimi stvaritvami že danes zapisan v večnost s podpisom genija, je izšel tudi obsežen katalog, ki poleg reprodukcij zajema strokovni pogled na njegovo slikarsko delo, ki še nikoli ni bilo predstavljeno v takem obsegu.

Begićeva slikarska dela učinkujejo kot objekt, ki postavlja slikarsko polje v nove dimenzije. Gre za unikaten in prepoznaven likovni izraz umetnika, ki je svojo bogato notranjost miselnih procesov, razumevanj in uvidov prelil na nosilec, ki prenese globino in težo izraza.

Mirsad Begić s svojo kreativnostjo presega državne in ideološke meje ter postavlja umetnost v neodvisno in samozadostno polje, ki s svojo energetsko polnostjo vpliva na okolico in bogati človeški kozmos.

Galerija Novak
Mirsad Begić v elementu.

---

"Mirsad Begić (*1953, Glamoč, Bosna) je po rodu Bosanec, ki je našel svojo študijsko, kreativno in življenjsko pot v Ljubljani, zato smo ga Slovenci vzeli za svojega. S svojimi umetniškimi stvaritvami je že danes zapisan v večnost s podpisom genija. Njegova dela presegajo državne in ideološke meje ter postavljajo umetnost v neodvisno in samozadostno polje, ki s svojo energetsko polnostjo vpliva na okolico in bogati človeški kozmos. Pred nami je slikarski opus Mirsada Begića, še nikoli v takem obsegu predstavljen in dan v svet. Leta 2003 so risarski izsek tega nastajajočega opusa predstavili v Obalnih galerijah Piran. V prvi vrsti se moramo zahvaliti samemu Mirsadu, ker nas je sprejel v svoj svet in nam dal možnost, da njegovo slikarsko delo predstavimo širši javnosti. Zahvaliti se moramo tudi galeristu Franciju Novaku, ki je prepoznal veličino in umetniško vrednost njegovega slikarskega dela. Del tega opusa slik Mirsada Begića nam razgrinja aktualna razstava v Galeriji Novak Dubrovnik.

Begićev slikarski opus je rasel vzporedno z njegovim kiparskim delom. A ti osnutki, skice in risbe so prerasli prvotni namen in se ponovno rodili: kot večdimenzionalna likovna umetnina. Že leta 2018 je Tatjana Pregl Kobe zapisala: »Begičevi porisani papirčki (…) so dragocene umetnine, ko, postavljene v razstavni prostor, zadihajo s polnimi pljuči.« Begićeva slikarska dela učinkujejo kot objekt, ki postavlja slikarsko polje v nove dimenzije. Gre za unikaten in prepoznaven likovni izraz umetnika, ki je svojo bogato notranjost miselnih procesov, razumevanj in uvidov prelil na nosilec, ki prenese globino in težo izraza. Struktura njegovih slik je večplastna in naključno izbrana. Slike so sestavljene kot kolaži, pri čemer umetnik uporablja različne materiale in kombinacije teh materialov: liste, lističe, fotografije, časopisni papir, časopisne izrezke, papirnate brisače, tudi trše materiale, plastiko, polivinil, lepilni trak ipd. Likovno se izraža s svinčnikom, kemičnim svinčnikom, barvicami, voščenkami, lepilom in akrilom; njegova posebnost je uporaba kave, ki deluje kot akvarel, in kavne mešanice, ki ji dodaja barvo. Ti nosilci likovnega izraza so dani na platno ali karton, na katerem Begić zaobjame umetnino s slikarskim čopičem.

Profimedia
Kipar Mirsad Begić.

Begićeve slike se rodijo kot plod umetnikovega intimnega dnevnika, plod njegovega vsakodnevnega zapisovanja na način risbe. Mirsad svojih notranjih svetov ne izgovarja, Mirsad svoje notranje svetove riše. S svojimi umetninami transcendira domače in poznano ter vstopa v povsem nov svet, ki našo domišljijo vedno znova vznemirja in nam daje material za razmislek o nas samih, o naši okolici, o naši kulturni in zgodovinski umeščenosti. Begić gledalca pahne tudi v odkrivanje skritega, nezavednega sveta in v razmišljanje umestitve človeške eksistence v vesoljno stvarstvo. Begić prevprašuje človeško eksistenco v smislu iskanja bistva obstoja in bistva človeka kot individuuma, vedno v korelaciji z drugim, z nasprotnikom, ki ga lahko najde vsak sam
tudi v samem sebi. Končne umetnine Mirsada Begića nas popeljejo ne samo na pot doživljanja vrhunske umetnosti, temveč
tudi na pot vpogleda v velik notranji svet umetnika in genija, ki oplemeniti zemeljsko razumevanje z nezemeljskim in odpira pot onkraj zamisljivega, odpira pot v vesolje.

Za razumevanje in dojemanje Begićeve umetnosti mora gledalec biti odprtega duha in pustiti, da ga umetnina nagovori, se ga dotakne in ga nagovori. Begićeva umetnost nagovarja kolektivno nezavedno, ga prebuja in ga skozi prebujanje plemeniti.
Begićevo slikarstvo ni »hitro«, ni »tik tok« slikarstvo. Njegovo slikarstvo je mojstrsko in pristno, je poklon človeku kot minljivemu bitju, katerega duh je zapisan večnosti."

Špela Stramšek, Galerija Novak