Neformalno izobraževanje: Z InstaTextom do boljše pisne komunikacije v angleščini


V tokratnem intervjuju v sklopu Erasmus+ projekta Youth Ambassadors of Non-Formal Learning, v katerem je partner tudi Društvo za razvijanje prostovoljnega dela Novo mesto, smo se pogovarjali z doc. dr. Matejem Guidom, ki je delno zaposlen tudi kot raziskovalec na Fakulteti za računalništvo in informatiko Univerze v Ljubljani, sicer pa je direktor in ustanovitelj podjetja InstaText, ki je bil letos izbran za najboljše startup podjetje v Sloveniji. InstaText (https://instatext.io/) je zelo uporabno orodje oziroma platforma, namenjena vsem, ki v svojem poklicnem (pa tudi zasebnem) življenju pri pisni komunikaciji uporabljajo angleščino.
Najprej čestitke za
najboljše slovensko startup podjetje. Kaj vam pomeni prejeta
nagrada?
Najlepša
hvala. 😊
Nagrada Slovenski
startup leta za nas predstavlja izjemno spodbudo in potrditev, da so
naše ideje padle na plodna tla. Prepoznali so nas kot »podjetje, ki
ima ambicije na dolgi rok, ima potencial globalne rasti, ima
neubranljivo konkurenčno prednost v svoji niši, trdno stoji na
svojih nogah in kot zadnje, a zelo pomembno za Slovenijo, je del
skupnosti, iz katere najprej črpa in nato, po poti uspeha, vanjo
tudi vrača.«
Prosim, če na kratko predstavite svoje podjetje.
Spletna
platforma InstaText je rezultat spoznanja, da pri pisanju še zlasti
zahtevnih besedil v tujem jeziku potrebujemo hitre ideje, kako
napisati besedilo na način, da naše sporočilo doseže svoj namen
in da nas dojemajo profesionalno. Verjamemo, da je jasna in
učinkovita pisna komunikacija ključ do uspeha tako posameznika kot
družbe in da jo s pomočjo tehnologij umetne inteligence in
jezikovnih tehnologij lahko dvignemo na bistveno višjo raven.
Pisanje v angleščini je za marsikoga lahko stresno, saj naš
besednjak ni dovolj bogat in se pisno ne izražamo tako tekoče in
bogato kot ljudje, ki so denimo vse življenje preživeli v Angliji.
Prevajalci ne pridejo v poštev, saj izboljšave potrebujemo takoj,
obstoječa spletna orodja pa so osredotočena predvsem na slovnične
popravke. Ekipa InstaText šteje sedem ljudi in se širi tako rekoč
iz meseca v mesec, k sodelovanju vabimo strokovnjake z različnih
področij, ki se vključijo v ustreznem obdobju glede na razvoj
izdelka na trgu. Podjetje ima sedež v spodbudnem okolju Tehnološkega
parka v Ljubljani.
Po izobrazbi ste doktor
računalniških znanosti. Kaj pa ostali zaposleni v vašem
startupu?
Doktoriral
sem s področja umetne inteligence, eden izmed soustanoviteljev
podjetja dr. Marcus Hassler pa je doktor znanosti s področja
jezikovnih tehnologij in prihaja iz Celovca. V mednarodni ekipi
najdemo strokovnjake različnih področij, od razvoja programske
opreme, jezikoslovja, oblikovanja uporabniške izkušnje pa vse do
marketinga, prodaje in mentorjev ter svetovalcev za uspešno
mednarodno rast. Pretežni del ekipe je iz Slovenije, lahko rečemo,
da je InstaText proizvod predvsem domačega znanja. Slovenija je na
področju umetne inteligence zelo razvita država z dolgo in ugledno
tradicijo. Seveda pa je pomembno vključevati strokovnjake iz
različnih držav, saj si želimo, da bi InstaText postala večjezična
spletna platforma.
Kot sem omenila, je
InstaText uporabno komunikacijsko orodje, ki ga pri svojem delu
uporabljam tudi jaz. Za vse tiste, ki tega orodja še niso
preizkusili (in kar toplo priporočam, op. a.), kako bi ga vi
opisali? Komu vse je namenjen in kaj pravzaprav InstaText »naredi«
s tekstom, ki ga pišemo? Je sploh kakšna razlika med vašim
spletnim orodjem in na primer Grammarlyjem ter podobnimi
orodji?
InstaText
temelji na ideji, da lahko celotno besedilo napišemo na novo, in
sicer tako, kot bi ga napisal »native speaker« oziroma nekdo, za
katerega je jezik, v katerem pišemo, materni jezik. Isto besedilo
torej napiše na novo, kar poleg popravkov, vključno s slovničnimi,
boljšega besedišča in izboljšane uporabe besed lahko zajema tudi
temeljito preoblikovanje in optimizacijo besedila. Če je treba,
preoblikuje celoten stavek in ga umesti v kontekst besedila. V
nasprotju z Grammarlyjem in sorodnimi orodji, ki se osredotočajo na
slovnične popravke, InstaText besedilo obogati in ga pomaga narediti
bolj berljivega in razumljivega.
Od kod vam ideja, da razvijete orodje, ki bo osredotočeno na izboljšavo besedil, ne le da bo popravilo slovnične napake, tako kot to počnemo s pomočjo Grammarlyja, ampak da bo avtorju ponudilo boljše, ustreznejše predloge uporabljenega besedišča?
Kot
raziskovalec s področja umetne inteligence, s katerim se ukvarjam že
od leta 2005, sem imel pogosto opravka s pisanjem znanstvenih člankov
in drugih zahtevnih besedil. Če bi imel na voljo orodje, ki bi mi
pomagalo pisati kakovostnejša besedila v realnem času, bi lahko
pisal mnogo več in mnogo bolje – tako kot večina ljudi, le da si
to le težko priznamo. Orodja, kot so Grammarly in podobna, nudijo
bistveno premalo idej in koristnih predlogov, naše okorno izražanje
v tujem jeziku pa pogosto pustijo nedotaknjeno, saj na zelo
konservativen način posegajo v avtorjevo besedilo. InstaText temelji
na drugačnem pristopu: raje ponudimo preveč idej kot premalo, potem
pa že avtor izbere, kaj bo sprejel in kaj ne. Nekdo se je lepo
pošalil: »Če bi šel na samotni otok z namenom, da napišem
znanstveni članek ali knjigo in bi lahko s sabo vzel samo eno
orodje, bi zagotovo izbral InstaText, saj mi ustvari bistveno več
idej in priporočil kot Grammarly. Sam pa sem že dovolj kompetenten,
da vem, katere predloge potem sprejeti in katerih ne.«
InstaTexta ne bi bilo
mogoče razviti brez umetne inteligence, ki v zadnjih 20, 25 letih
vedno bolj prodira v naša življenja. Od superračunalnika Deep
Blue, ki je na začetku leta 1996 prvič premagal šahovskega
velemojstra Garija Kasparova, do programa AlphaZero ter robotke
Sophie, ki je leta 2017 prejela saudsko državljanstvo – kje so
meje umetne inteligence? Ali lahko sploh govorimo o mejah?
Človeštvo
se pri tehnološkem napredku obnaša precej neodgovorno. Na težave,
s katerimi se bomo soočili že v tem stoletju in ki imajo lahko
bistveno večji vpliv na življenje prihodnjih generacij, kot denimo
podnebne spremembe, je argumentirano opozoril Nick Bostrom v knjigi
Superintelligence:
Paths, Dangers, Strategies,
ki je postala tudi mednarodna uspešnica ugledne založbe New
York Times. Lahko
se na primer vprašamo: ali bodo gigantski računalniški sistemi
postali pametnejši od nas, potem ko bodo znali zares razumeti tisto,
kar preberejo? Berejo namreč izjemno hitro in razumejo vedno več.
Le nekoliko drugače, kot si morda predstavljamo. Človek je le
nekoliko pametnejši od denimo goril, pa je ta živalska vrsta povsem
prepuščena na milost in nemilost ljudem. Medtem ko gorile na osnovi
svojih pomanjkljivih informacij verjetno živijo v iluziji, da imajo
vse pod nadzorom. Bostrom med drugim opozarja na to, da ko bodo
inteligentni računalniški sistemi pametnejši od nas, bo to le za
kratek čas: zaradi narave svojega delovanja bodo hitro postali
bistveno pametnejši. In potem je nesmiselno govoriti o mejah, saj
nismo dovolj inteligentni, da bi jih znali predvideti. Čudi me, da
se tega zaveda izredno malo ljudi. A ostanimo pri koristnih plateh
umetne inteligence, še zlasti za izboljševanje pisne komunikacije:
v fazi, ko pišem in urejam svoje besedilo, pogosto potrebujemo
strokovno pomoč v realnem času in po navadi ni nikogar, ki bi nam
takrat lahko pomagal. Ponosni in veseli smo, da se ukvarjamo s
področjem, ki etično ni sporno in ki ima velik potencial, da
izboljša življenja ljudi.
Umetna inteligenca pomeni
izziv za družbo, o čemer je spomladi leta 2017 že razpravljal tudi
Evropski ekonomsko-socialni odbor (EESO) in sprejel mnenje, da
trenutno obstaja 11 tovrstnih področij, poleg etike, varnosti,
spoštovanja zasebnosti, zakonodaje itd. tudi področje izobraževanja
in kompetenc. Tudi v Youthpassu, potrdilu, ki ga za vse dejavnosti
znotraj programov Erasmus+ Mladi v akciji in Evropska solidarnostna
enota lahko prejmejo udeleženci teh programov, je ena od temeljnih
kompetenc digitalna kompetenca. Menite, da ima umetna inteligenca
velik vpliv na neformalno izobraževanje oziroma je umetna
inteligenca v neformalnem izobraževanju uporabna? Na kakšen način?
Prav gotovo
je umetna inteligenca lahko uporabna na številnih področjih
izobraževanja, tako formalnega kot neformalnega. Zanimivo področje
so denimo inteligentni tutorski sistemi. Splošno je sprejeto, da je
posamično poučevanje bistveno bolj učinkovito kot poučevanje v
razredu učencev, vendar predrago v večini situacij. Na pomoč lahko
priskočijo inteligentna orodja, osnovana na način, da omogočajo
prilagajanje poučevanja vsakemu posamezniku posebej. V ZDA so takšna
orodja že zelo razširjena pri matematiki in na splošno pri
predmetih, ki so povezani z reševanjem problemov.
InstaText je po mojem mnenju odličen pripomoček za neformalno izobraževanje na jezikovnem področju. Trenutno lahko uporabniki z njegovo pomočjo izboljšajo tekste v angleškem jeziku ter se hkrati učijo oziroma izboljšujejo svoj besedni zaklad. Nameravate v prihodnosti angleščini dodati druge jezike?
Pogosto
slišim od uporabnikov InstaTexta, kako močno so napredovali v
angleščini po le nekaj mesecih uporabe orodja. Tudi mi smo opazili,
da smo začeli uporabljati angleške izraze in različne fraze, ki
jih prej nismo poznali. Predvsem pa nas InstaText uči, da naj ne
kompliciramo in naj čim učinkoviteje izrazimo svoje misli in ideje.
Prizadevamo si, da bi že letos podprli vsaj še nemščino, v
nadaljevanju pa tudi druge pomembne svetovne jezike.
Kaj pa slovenščino, ki
velja za slovnično zelo zahteven jezik?
Slovenščina
je izredno zahteven jezik z vidika umetne inteligence in jezikovnih
tehnologij. Ne le dvojina, skloni in sklanjatve – prisotno je tudi
veliko izjem, ki se jih niti ne zavedamo. Če se malce pošalim:
skoraj nihče denimo ne zna pravilno sklanjati besede dno
v dvojini. A tehnologija bo slej ko prej dozorela, da bodo programi
lahko pisali tudi izvrstna slovenska besedila.
Ali nameravate InstaTextu
dodati tudi slovarje oziroma prilagoditi uporabo besedišča za točno
določen uporabniški oziroma strokovni profil?
Tako
je, ravno zdaj se ukvarjamo z uvedbo personaliziranih uporabniških
slovarjev, ki bodo vsakemu od nas omogočili, da si orodje
prilagodimo svojim potrebam in svojemu strokovnemu besedišču. Tako
bom lahko dosegel, da mi program nikoli ne bo spremenil določenih
besednih zvez. Lahko bom tudi poskrbel, da se npr. »credit scores«
nikoli ne popravijo v »credit ratings«, pa čeprav bi v danem
kontekstu to morda bilo čisto smiselno.
Na kakšen način pa izboljšujete InstaTextov besedni zaklad? Se uči sam?
Podobno,
kot se Googlovi algoritmi prebijajo skozi neskončne vsebine na
spletu, tudi InstaText lahko dostopa do najrazličnejših javno
dostopnih besedil z mnogo področij. Znanstveni članki, denimo, so
večinoma prosto dostopni prek Googlovega učenjaka. Močen navdih je
bil dosežek programa AlphaZero, ki se je v enem dnevu naučil igrati
za človeka zelo zahtevno igro šah, in to na ravni svetovnega prvaka
in še celo bolje. Če se je računalnik, ki nima pojma o šahu,
lahko naučil igrati šah bolje od vseh, in to z igranjem proti
samemu sebi, ali bi ta pristop lahko uporabili tudi pri računalniškem
učenju pisne komunikacije? Kako pa bo program vedel, katera so dobra
in katera manj dobra besedila? Na takšna in podobna vprašanja je
bilo treba odgovoriti. Izkazalo se je, da je presenetljivo veliko
možnosti za izboljšave. Umetna inteligenca v ozadju InstaTexta
napreduje tako rekoč iz meseca v mesec, kakovost ponujenih predlogov
preseneča celo lektorje in prevajalce.
EESO je leta 2017 podal
mnenje glede varovanja podatkov v povezavi z umetno inteligenco. Na
kakšen način v podjetju InstaText skrbite za varovanje osebnih
podatkov, glede na to, da vaš program uporabljajo podjetja in
zaposleni različnih profilov, ki z vašo pomočjo svoje tekste,
bodisi zasebne bodisi poslovne, popravljajo?
Zavezali
smo se, da besedil uporabnikov ne hranimo. Ob spletnem vmesniku za
izboljševanje besedil je tudi ves čas prisoten napis, ki nam
vseskozi daje vedeti, da naša zasebnost ni ogrožena: »Your
texts are never stored.«
Uporabnik v spletnem vmesniku na levi strani vnese svoje besedilo, na
desni strani pa v le nekaj sekundah dobi predlog izboljšanega
besedila. To besedilo se na strežniku takoj izbriše, uporabnik pa
besedilo nato ureja pri sebi, lokalno, v spletnem brskalniku, lahko
tudi brez internetne povezave – skratka, v njegovo delo nima
vpogleda nihče. Napredni uporabniški vmesnik v brskalniku nam
omogoča enostavno sprejemanje in zavračanje ponujenih predlogov, da
lahko hitro pridemo do jasnega in kakovostnega besedila. Končni
rezultat nato skopiramo z enostavnim stiskom na gumb in že ga lahko
uporabimo v katerikoli drugi aplikaciji na našem računalniku.
Kakšna je po vašem mnenju
prihodnost neformalnega izobraževanja oziroma izobraževanja nasploh
v povezavi z umetno inteligenco?
Vloga
in način izobraževanja v vsakem primeru doživljata velike
spremembe. Nekateri spletni tečaji so že na zavidljivi kakovostni
ravni, pokrivajo pa področja, ki se jim tradicionalne univerze niti
še niso uspele posvetiti. Novejše generacije se bodo vse pogosteje
odločale za pridobitev še zlasti visokošolske izobrazbe in
uporabnih veščin kar prek spletnih gigantov na področju
izobraževanja, torej izven običajnih okvirov. Vendar pa bo tudi pri
tem treba zagotoviti mentorstva in bližino človeka – učitelja.
Ker kakovostnih mentorjev nikoli ne bo dovolj za vse, bo umetna
inteligenca v izobraževanju igrala zelo pomembno vlogo.
Za konec, če se vrnem k
razvoju umetne inteligence – na primer Sophia: po videzu je sicer
razvidno, da gre za robotko, po načinu izražanja, iskrivih in
duhovitih odgovorih, v katerih se celo pošali, pa bi dejala, da gre
za zelo inteligentno žensko; oziroma AlphaZero: računalniški
program, ki se je sam naučil igranja šaha, go-ja in šogija
(japonske različice šaha, op. a.) – ali se je treba razvoja
umetne inteligence bati?
Priporočam
branje omenjene knjige Nicka Bostroma ali pa njenih povzetkov.
Najbolje bo, da si mnenje o tem vsak ustvari sam. Program AlphaZero
je nazorno pokazal, da nas inteligentni programi lahko prehitijo na
nepričakovane načine in bistveno hitreje, kot smo slutili. Prav
gotovo se nam ni treba bati številnih orodij, ki nam lahko pomagajo,
da smo srečnejši in uspešnejši, če jih uporabljamo na primeren
način. V primeru izboljševanja besedil s pomočjo umetne
inteligence je še vedno pomembna predvsem vsebina, o kateri pišemo,
in na kakšen način ter s kakšnimi nameni skušamo predati svoje
sporočilo. Jasna in učinkovita pisna komunikacija ima namreč lahko
izjemno moč. Podobno kot umetna inteligenca. Kako bo ta moč
uporabljena, pa je odvisno predvsem od ljudi.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se