Dr. Ranko Rajović: Šolo bi morali spremeniti
»Če želimo, da bodo otroci pripravljeni na svet, v katerem bodo živeli – in ne na svet, ki je že minil – moramo nujno spremeniti izobraževalni pristop.«

»Šolo bi morali spremeniti, da bi otroci lahko razvili vse svoje potenciale,« pravi dr. Ranko Rajović, avtor mednarodno uveljavljenega NTC-programa, ki temelji na nevroznanstvenih spoznanjih in se uporablja v več kot 20 državah. Namen programa je razvijati ustvarjalnost in funkcionalno mišljenje otrok skozi igro, gibanje in radovednost. Ob začetku novega šolskega leta smo z njim govorili o izzivih današnje šole, pritiskih na otroke, napakah staršev in nevarnostih digitalnega sveta.

Zakaj se vam zdi nujno spremeniti šole?
Ker se je spremenil svet! Leta 1997 se je zgodil simboličen preobrat v zgodovini: superračunalnik Deep Blue je premagal svetovnega prvaka Garija Kasparova v šahu. To je bil trenutek, ki je zaznamoval začetek nove ere – vzpon umetne inteligence. Moč tega računalnika, nekoč dosegljiva le v raziskovalnih laboratorijih, je danes prisotna v pametnem telefonu.
Od takrat do danes se je razvoj računalnikov in algoritmov umetne inteligence odvijal z osupljivo hitrostjo. Stroji danes sprejemajo odločitve neprimerljivo hitreje od človeka, analizirajo ogromne količine podatkov, odkrivajo vzorce, ki so očem nevidni, in rešujejo zapletene probleme z natančnostjo, ki presega človeške sposobnosti. V takem kontekstu postaja jasno, da tradicionalni izobraževalni modeli, ki temeljijo na učenju na pamet in reprodukciji znanja, niso več vzdržni.
Če otroke učimo pomnjenja informacij, ki so zlahka dostopne na internetu, jih pripravljamo na svet, ki ga ni več. V prihodnosti, v kateri bodo algoritmi pisali besedila, skladali glasbo in analizirali medicinske izvide, bo tisto, kar bo ostalo rezervirano za ljudi, sposobnost etičnega razmišljanja, ustvarjanja novih konceptov in povezovanja tistega, česar še nihče ni povezal. Če želimo, da bodo otroci pripravljeni na svet, v katerem bodo živeli – in ne na svet, ki je že minil – moramo nujno spremeniti izobraževalni pristop.
Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 39, 30. september 2025.
Revija je na voljo tudi v spletni trafiki.

E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se