Evropski industriji grozi kolaps zaradi pomanjkanja povsem običajnih čipov
Evropska industrija je zaradi nizozemskega spora s Kitajci v težavah. Nemški gigant Volkswagen naj bi kmalu uvedel skrajšani delovni čas in začasno ustavil proizvodnjo.

Evropsko gospodarstvo se sooča z novim valom težav zaradi pomanjkanja osnovnih čipov, kar bi lahko prizadelo predvsem nemško avtomobilsko industrijo. Nemški mediji poročajo, da bi Volkswagen (VW) zaradi težav z dobavo čipov podjetja Nexperia lahko uvedel skrajšani delovni čas ali celo začasno ustavil proizvodnjo, kar bi prizadelo desettisoče delavcev.
Vzrok težav je politična odločitev nizozemske vlade, ki je 30. septembra letos na podlagi posebnega Zakona o razpoložljivosti blaga (Goods Availability Act) prevzela nadzor nad podjetjem Nexperia, nizozemskim proizvajalcem čipov v kitajski lasti. Po pisanju Bilda so se nizozemski politiki zatekli k najostrejšemu možnemu etatističnemu ukrepu, da bi se priliznili ZDA: Kitajcem so odvzeli podjetje, ki so ga Kitajci pošteno kupili in plačali (leta 2019 družba Wingtech Technology).

Omenjeni zakon namreč nizozemski vladi omogoča, da v "izrednih okoliščinah" prevzame nadzor nad podjetjem, če oceni, da je to potrebno za "zagotavljanje dostopnosti ključnih dobrin". Tako je vlada prevzela operativni nadzor nad Nexperio, čeprav je uradno niso nacionalizirali. Država zdaj odloča o ključnih poslovnih potezah podjetja, vključno z izvozom in dostopom do določenih tehnologij.
Namesto ključnih dobrin pomanjkanje
A učinek je ravno nasproten od zaščite evropskih interesov, na katere se sklicuje nizozemska vlada. Kitajska je namreč kot povračilo ustavila izvoz določenih polprevodniških izdelkov, kar zdaj ogroža evropske proizvodne verige. Nemški avtomobilski lobi odkrito opozarja, da bi nizozemsko-kitajski spor "lahko v bližnji prihodnosti ogrozil proizvodnjo".

Nexperia ni zgodba o "naprednih" čipih, ki bi jih hipotetično morali skrivati pred Kitajci, piše Bild. Nexperia namreč proizvaja "običajne" čipe, ki pa so ključni za delovanje številnih elektronskih komponent v avtomobilih in industriji. Zaradi teh čipov bi lahko prišlo do zaustavitve proizvodnje pri velikanih kot so Volkswagen, BMW, Bosch, ZF, Continental AG, Magna ...
Kitajski monopol nad redkimi zemljami
Poleg tega je Kitajska kot odgovor na ameriške carine in evropsko podporo ZDA še razširila nadzor nad izvozom redkih zemelj, kar ogroža dobavo magnetov za električne motorje in druge ključne dele. Kitajska sicer nadzoruje 69 odstotkov rudarjenja redkih zemelj in 92 odstotkov svetovnih zmogljivosti za njihovo predelavo, kar so dobro znana dejstva, na katera strokovnjaki opozarjajo evropske politike že vsaj desetletje.
Po zadnjih informacijah Bilda je Volkswagen zaposlenim že poslal obvestilo, da se pripravijo na možnost začasnega zaprtja tovarn, saj Nexperia ne more več zagotoviti stabilne dobave čipov. V nemškem avtomobilskem gigantu tudi že potekajo pogovori o uvedbi skrajšanega delovnega časa, kar bi lahko prizadelo desettisoče delavcev.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se