Kriza zaradi pogoltnosti kapitala

##IMAGE-2214006##
Sindikat kovinske in elektroindustrije (SKEI) Slovenije je danes v Novem mestu pripravil novinarsko konferenco in pojasnil svoje poglede na sedanjo finančno in gospodarsko krizo, ki se vse bolj poglablja in ji ni videti konca. Predsednica SKEI Slovenije Lidija Jerkič je uvodoma povedala, da je kovinsko in elektroindustrijo najprej prizadela kriza.
Podjetja, ki so vezana na avtomobilsko industrijo in na belo tehniko se še vedno srečujejo z zmanjševanjem naročil (zaznavajo celo za 50% manj naročil). »Skoraj v vseh teh podjetjih so že na 36-urnem delovniku, uvaja se zniževanje plač, odpuščeni so že agencijski delavci, pa tisti, ki so bili zaposleni za določen čas, in podobno. Lahko rečemo, da so vsi tako imenovani mehki ukrepi izčrpani, 25 tisoč delavcev je na zajamčenih plačah,« je nadaljevala Jerkičeva.
Po njenih besedah je glavni razlog za krizo v omenjenih panogah pogoltnost kapitala, kar pa v podjetjih nočejo slišati. Velik problem je ta, da imamo pri nas lastnike kapitala, ne pa lastnikov podjetij. »Medtem, ko so dosegali visoke dobičke v minulem obdobju se niso posvečali proizvodnji kot taki in zdaj smo, kjer smo. V sedanjem trenutku bi morali namesto tega, da razmišljajo, kako se znebiti delavcev, poskrbeti za izobraževanje le teh in za prestrukturiranje proizvodnje, saj mnogi izdelkov, ki so jih proizvajali do sedaj, po krizi in recesiji ne bodo mogli nikjer več prodati.«
SKEI veliko moči nima. Lahko opozarja in svari. Na svoji spletni strani pa je uvedel tudi tako imenovano črno listo A in B. Na prvi je za zdaj med dolenjsko-belokranjskimi podjetji le novomeška Adria Mobil. Sekretar območne organizacije SKEI Dušan Velše je razložil, da je Adrija na listi iz enega samega velikega razloga. »Uprava je z zaposlenimi sklenila dogovor, praktično jih je prisilila v tak dogovor, da bi se odpovedali delu plače in s tem nekako pomagali pri razrešitvi trenutne situacije (30 dni neplačanega dopusta). Toda tak ukrep je nemoralen. Vemo, da so plače že zdaj nizke, s podpisom dogovora pa se delavci dejansko odpovedujejo eni plači.« Od 700 zaposlenih jih samo sedem ni podpisalo dogovora, kljub pozivom sindikata, da naj predloga uprave ne podpisujejo.
Na listi B pa gre za tista podjetja, ki so plače znižala za 10%, s čimer se SKEI seveda ne strinja. Delodajalcem očita, da takrat, ko so dosegali nenormalno velike dobičke, niso od te pogače praktično nič namenili delavcem, zdaj pa pričakujejo, da bodo krizo reševali na njihovih plečih. Vložili so tudi osnutek novega zakona o delitvi dobička, ki predvideva obvezno udeležbo zaposlenih pri dobičku.
V preostalih podjetjih so za zdaj skrajšali delovni čas in posledično plačo za 10%. V nekaterih podjetjih pravijo, da, ko se bodo razmere izboljšale, bodo ta izpad pokrili, v drugih pa te obveznosti ne nameravajo poravnati. V semiški Iskri na primer se je SKEI že dogovarjal v tej smeri, a vodstvo »ni pokazalo ne volje ne želje«, pripoveduje Dušan Velše. V Danfossu so se dogovorili, da bo tega ukrepa najprej deležna režija, po treh mesecih pa bodo opravili analizo razmer in, če bodo boljše, bodo prizadetim pokrili zdajšnje odtegljaje.
Iz Revoza prihajajo spodbudne informacije za zaposlene, saj imajo več naročil za malega twinga. Imajo pa še to srečo, da so edini v Evropi, ki proizvajajo ta mali avtomobil. V Livarju imajo trenutno kolektiven dopust in za zdaj ne načrtujejo odpuščanj, za Trimo in Krko pa v tem prispevku tako ali tako ni prostora.
»Prve državne subvencije bodo podjetja dobila šele aprila, nekatera pa še kakšen mesec kasneje. Zanje je zaprosilo okoli 250 podjetij. To gre prepočasi, podjetja morajo biti v zelo dobri kondiciji, da bodo zdržala do omenjenih datumov,« je sklenila Lidija Jerkič in še enkrat pozvala delavce: »Ne podpisujte pogodb, ki vam jim ponujajo delodajalci, saj prinašajo samo škodo.Vsaj na sindikate se prej obrnite in upoštevajte nasvete.«
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
Lidija Jerkič
Dušan Velše