Karel Plemenitaš: Ujeti prostori (pregledna razstava ob 70-letnici) <strong><br></strong>

V Galeriji Božidar Jakac – Muzej moderne in sodobne umetnosti, Kostanjevica na Krki bomo v petek, 2. avgusta 2024, ob 19. uri, odprli občasno razstavo Karel Plemenitaš: Ujeti prostori.
Kustodinja razstave je Kristina T. Simončič.
Razstava bo na ogled do 3. novembra 2024.
O razstavi:
Karel Plemenitaš je kot umetnik in učitelj že dobro poznan kostanjeviški publiki, saj se je s svojimi grafičnimi deli tu prvič predstavil leta 1982 v Lamutovem likovnem salonu. Po več kot 20 letih je leta 2008 ponovno nagovoril obiskovalce Galerije Božidar Jakac z avtorsko instalacijo na grafiki baziranih del v razstavišču Lapidarij. Tokratna razstava, s katero se avtor po 16 letih ponovno vrača v razstaviščne prostore Lapidarija, pregledno predstavlja pomembnejše ustvarjalne cikle v več kot štiridesetletnem ustvarjalnem obdobju umetnika. Hkrati je razstava izkaz spoštovanja avtorju, ki v letu 2024 praznuje 70. letnico in ki je tudi preko pedagoškega dela na osnovni šoli Jožeta Gorjupa v Kostanjevici na Krki v začetku 80. let prejšnjega stoletja pripomogel k večplastnemu razvoju pomena likovne umetnosti v kraju.
Pričujoča razstava Ujeti prostori gledalca vabi na potovanje po življenjskih in ustvarjalnih postajah umetnikovega opusa, ki jim sledimo skozi razčlenjene sobe razstavišča. Umetniška abeceda Karla Plemenitaša je sorodna Borčićevi po redukciji barve in gradnji elementov abstraktnih kompozicij, sestavljenih iz geometrijskih oblik kroga, kvadrata in trikotnika. Te umetnik v samosvojih metamorfozah preigrava, spaja, lomi, prazni in napolnjuje. Premene oblik, repeticija in odnosi med njimi ustvarjajo dinamične kompozicije, simbolno govorico o prapočelu sveta in človeka.
Pot ustvarjalne misli umetnika lahko spremljamo v razvijajoči se liniji od mnogoterih skic in kolažev, od katerih tiste, ki ga najbolj nagovorijo, razvija dalje v tradicionalnih grafičnih tehnikah jedkanice in akvatinte. Drugi pol njegovega ustvarjanja pa predstavlja keramika, v kateri se je prvič preizkusil leta 1979 na simpoziju v Libojah ter ga je še dodatno očarala tudi leta 1988 med študijskim izpopolnjevanjem na Norveškem. V tem obdobju je kompozicije klasičnih grafik izvedel v porcelanu v obliki nizkih reliefov. V obdobju okrog leta 2000 je klasično izvedene grafike preoblikoval tudi v tridimenzionalne objekte in z njimi vstopil v prostor ter v povsem kiparski modus operandi. Prenos motivov iz grafike v porcelan se je nadaljeval tudi v zadnjem ustvarjalnem obdobju, ko je preko tehnično zahtevnih preizkusov glazur in žganja razvil svojstveno likovno govorico s keramikami, ki jih sam imenuje opeke. Ti na videz robustni, a v resnici krhki porcelani nosijo likovno upodobitev na obeh straneh ter tvorijo od nastanka več kot dvajset let trajajočo serijo del.
Pogled Karla Plemenitaša išče vedno nove perspektive: podobno kot ljudje svet doživljajo drugače od živali, ker gledajo skozi drugače skonstruirane oči ali otroci, katerih pogled sega nižje od perspektivne točke odraslih. Realizem je samo en možen pogled, od katerega se dela Karla Plemenitaša hoteno odmikajo ter nam kažejo druge točke zaznave ter skrite, poetične ujete svetove abstraktnih krajin, ki pripadajo globljim dimenzijam. Njegove podobe, ki so kot pogledi skozi povečevalno steklo ali fotografije visokozmogljivih leč vesoljskih teleskopov, govorijo o nedoumljivi masi črnih lukenj, plesu planetov, razsežnosti galaksij ter neskončni praznini in tišini vmes ter metaforično tudi v nas samih.
O umetniku:
Karel Plemenitaš je bil rojen leta 1954 v Tržišču pri Rogaški Slatini. Po končani osnovni šoli je nadaljeval šolanje na srednji šoli za oblikovanje, na oddelku za grafično oblikovanje v Ljubljani. Leta 1978 je diplomiral na Akademiji za likovno umetnost - oddelek za slikarstvo pri profesorju Andreju Jemcu, kjer je leta 1981 končal tudi grafično specialko pri prof. Bogdanu Borčiću in Marijanu Pogačniku. Leta 1988 se je študijsko izpopolnjeval na keramičnem oddelku pri profesorju Arne Aseju in mentorju Ole Lislerudu ter grafičnem oddelku pri Dag Hofsethu na Statens Handverks - kunstindustriskole v Oslu na Norveškem. Leta 1993 je študijsko potoval v Pariz.
Živi in dela v Ljubljani kot grafik in keramik, kjer je do upokojitve leta 2022 tudi služboval kot učitelj risanja in keramike na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo.