Rudniški vlak Trobni Dol na mednarodni poti
V Trobnem Dolu v bližini Laškega je od leta 1846 obratoval premogovnik zelo kakovostnega rjavega premoga. Njegovi lastniki so se pogosto menjali, za okoliško prebivalstvo pa je nedvomno predstavljal pomemben vir preživetja. Razcvet je rudnik doživel po prvi svetovni vojni, ko so na leto izkopali od dva do tri tisoč ton rjavega premoga. Za potrebe prevoza premoga so v prvi polovici 20. stoletja zgradili ozkotirno železnico. Rudniški vlak Trobni Dol je v začetku septembra »vozil« tudi na mednarodnem simpoziju ERBE v Freibergu v Nemčiji.

»Gre za mednarodni simpozij geološke, rudarske in metalurške kulturne dediščine, ki letos praznuje 30-letnico. Letošnji simpozij je bil šestnajsti, saj ga pripravijo vsaki dve leti. V glavnem se jih udeležujejo kolegi iz muzejev, knjižnic, arhivov s celega sveta, ki predstavljajo svoje delovanje, povezano z geologijo, rudarstvom in metalurgijo,« je pojasnil kustos v Muzeju Laško Tomaž Majcen, ki je imel na mednarodnem simpoziju v Freibergu predavanje o rudarski železnici v Trobnem Dolu. Ob Majcnu se je simpozija udeležilo še nekaj predstavnikov iz Slovenije, predavatelji (skupno jih je bilo 25) pa so bili še iz Avstrije, Nemčije, s Slovaške, iz ZDA, Rusije, Mehike, s Kitajske …
Na ameriškem vojaškem zemljevidu
Tomaž Majcen na omenjenih simpozijih sodeluje od leta 2018. »Tedaj je bilo evropsko leto kulturne dediščine in kolegica iz Muzeja Ravne na Koroškem me je povabila k sodelovanju. Takrat sem na simpoziju predstavil rudnik srebra v Padežu pri Laškem, ki so ga lastniki ravno v tistem času urejali za turistične namene. Naslednji simpozij je bil v Avstriji v času korone, zato so bila predavanja preko zooma. Takrat sem predaval o turističnih možnostih oziroma perspektivah laškega rudnika. Letos pa sem predstavil rudarsko železnico v Trobnem Dolu, za katero se skriva zelo zanimiva zgodba,« pravi Majcen.
O omenjeni železnici niti domačini niso vedeli veliko, dokler ni bil leta 2007 na spletu najden star zemljevid ameriške vojske, na katerem je bila z rdečo barvico vrisana železniška proga od Laškega do Trobnega Dola. »Ko smo začeli to raziskovati, so se nekateri domačini spomnili, da so jim starši ali stari starši pripovedovali o tej železnici. Nato se je našlo celo nekaj predmetov, kot so deli koles in tračnic, ter šest fotografij omenjene železnice,« pripoveduje Tomaž Majcen.
BOJANA AVGUŠTINČIČ
Foto: arhiv Muzeja Laško