Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Sporni filmi
Čas branja 2 min.

5 filmov z oskarjem, ki so danes predmet kritik: seksizem, rasizem in sporne vloge


Sara Strk
18. 5. 2025, 19.30
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

V preteklih desetletjih so številni filmi prejeli najvišje priznanje filmske industrije – oskarja. Vendar pa se nekateri od teh filmov danes soočajo s kritiko zaradi vsebin, ki jih sodobna družba ocenjuje kot neprimerne ali žaljive.

Eden najbolj znanih filmskih prizorov – Clark Gable in Vivien Leigh v Vrtincu (1939)
Profimedia
Eden najbolj znanih filmskih prizorov - Clark Gable in Vivien Leigh v Vrtincu (1939)

Predstavljamo vam nekaj z oskarjem nagrajenih filmov, ki so bili v času svojega nastanka cenjeni, danes pa sprožajo razprave o rasnih stereotipih, seksizmu in drugih občutljivih temah.

V vrtincu (1939)

Ob izidu je bil film hvaljen zaradi svoje tehnične dovršenosti, dramatične zgodbe in karizmatičnih nastopov, zlasti Vivien Leigh kot Scarlett O’Hara in Clarka Gablea kot Rhetta Butlerja. Kljub temu pa je film skozi čas postal predmet številnih kritičnih razprav, saj ga sodobni gledalci vse pogosteje ocenjujejo kot delo, ki nevarno romantizira obdobje ameriške zgodovine, zaznamovano s suženjstvom in sistemskim rasizmom.

Zajtrk pri Tiffanyju (1961), čudovit film Edwarda Blakea z Georgeom Peppardom in Audrey Hepburn.
Profimedia
Zajtrk pri Tiffanyju

Zajtrk pri Tiffanyju (1961)

Film, ki je sicer znan kot ena najbolj glamuroznih romantičnih komedij z ikonično vlogo Audrey Hepburn kot Holly Golightly, ima danes precej omajano zapuščino – predvsem zaradi likovne in igralske upodobitve Mr. Yunioshija, soseda glavne junakinje, ki ga igra bel ameriški igralec Mickey Rooney.

Rooney v vlogi Mr. Yunioshija nosi umetne zobne proteze, debele očala, močno spremenjen naglas in izrazito pretiran način govora ter gibanja, ki naj bi karikiral Japonca. Takšna upodobitev – znana kot "yellowface" – danes velja za enega najbolj razvpitih primerov rasistično zasnovanega igralskega nastopa v zgodovini hollywoodskega filma.

Ko jagenjčki obmolknejo
Profimedia
Ko jagenjčki obmolknejo

Ko jagenjčki obmolknejo (1991)

Film, ki je prejel kar pet najpomembnejših oskarjev, je postal ena najbolj kultnih kriminalnih srhljivk vseh časov. Kljub izjemnemu umetniškemu dosežku pa je skozi leta postal tudi predmet kritike zaradi načina, kako upodablja spolno identiteto svojega zlikovca, Buffalo Billa.

V filmu je antagonist predstavljen kot serijski morilec, ki ubija ženske in si iz njihovih kož skuša ustvariti »žensko obleko«. Čeprav film na določenih mestih eksplicitno trdi, da Buffalo Bill ni transspolna oseba, njegovo vedenje in motivacija kljub temu sugerirata spolno disforijo ali željo po spremembi spola. Ta dvoumnost je pri mnogih gledalcih in kritičarjih spodbudila občutek, da film nejasno, a nevarno povezuje transspolnost z duševno nestabilnostjo in nasiljem.

Forrest Gump
Profimedia
Forrest Gump

Forrest Gump (1994)

Zgodba o naivnem, a dobrosrčnem Forrestu, ki "brez posebnega razloga" postane udeleženec nekaterih ključnih zgodovinskih dogodkov v ZDA, je osvojila občinstvo z emotivno pripovedjo, nostalgičnim tonom in tehnološko inovativno uporabo arhivskih posnetkov. A kljub pohvalam je film sprožil tudi številne razprave – zlasti glede svojega prikaza zgodovinskih in družbenih tem.

Kritiki so poudarili, da film skozi Forrestovo pasivno vlogo pogosto banalizira ali poenostavlja pomembne in kompleksne dogodke, kot so vietnamska vojna, gibanje za državljanske pravice, upor proti vojni in epidemija HIV/AIDS.

mena-suvari
Profimedia
Lepota po ameriško

Lepota po ameriško (1999)

Zgodba filma, ki s cinizmom in estetiko razkriva praznino ameriškega predmestnega življenja, je ob izidu veljala za provokativno in globoko. A z današnjega vidika sproža vse več etičnih in moralnih vprašanj, zlasti glede vsebine in konteksta, ki ga je čas postavil v novo luč.

Osrednji lik, Lester Burnham (Kevin Spacey), je srednjeletni moški v osebni krizi, ki se postopoma razvije v obsesijo do prijateljice svoje hčerke – mladoletne deklice Angeli, ki jo igra Mena Suvari. Film na površju prikazuje Lesterjevo doživljanje izgubljene moškosti in iskanje svobode, vendar se ob tem poigrava z nevarno dinamiko moči in seksualizacijo mladoletnega lika. Čeprav do fizičnega odnosa med likoma na koncu ne pride, film vzbuja nelagodje zaradi subtilne normalizacije fantazij odraslega moškega o najstnici, pri čemer Lesterjev lik ostane simpatetično predstavljen vse do konca.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.