V Mediani, eni najbolj znanih agencij za merjenje javnega mnenja, še vedno niso komentirali našega razkritja, da so pred letošnjimi evropskimi volitvami poslovno sodelovali s stranko Vesna, ne da bi ob objavi svojih anket v največjih slovenskih medijih to javnosti razkrili.
Kot smo poročali pred dnevi, je Mediana od Vesne, ki je na čelo liste za evropske volitve uvrstila takratnega župana Kočevja Vladimirja Prebiliča, prejela dobrih 8000 evrov za »načrtovanje strategije in volilne taktike«. To razkriva poročilo o kampanji za evropske volitve, ki ga je stranka objavila v ponedeljek. V istem času je Mediana opravljala ankete za Pop TV in Delo, v katerih je priljubljenost Vesne rasla.
Le dva tedna po volitvah, na katerih je bil Prebilič izvoljen za evropskega poslanca, pa ga je Mediana uvrstila celo na vrh lestvice najbolj priljubljenih slovenskih politikov. Iz Vesne so sporočili, da so Mediano najeli za »izvedbo javnomnenjskih raziskav in na ta način pomoč pri načrtovanju kampanje in taktik«. »V nobeni od dosedanjih kampanj in aktivnosti se Vesna ni posluževala svetovanj za načrtovanje strategij in je vedno gradila na lastnem znanju,« so poudarili v stranki.
Toda sodelovanje z Vesno in Prebiličem ni edini primer, pri katerem se odpirajo vprašanja o delu Mediane, ki jo vodi Janja Božič Marolt. Eden od teh je čudežni vzpon nekdanje Stranke modernega centra (SMC), v času, ko jo je vodil Zdravko Počivalšek. Ta se je konec leta 2021 preimenovala v Konkretno, takoj zatem pa se je njena podpora v anketi Mediane potrojila. Že mesec dni pozneje se je znova znižala na nekaj desetink odstotka. Je šlo res za naključje ali pa za ustvarjanje javnega mnenja, ki bi ga morala agencija zgolj meriti?
Anketna vrnitev političnega mrliča
Priljubljenost SMC, nekoč najmočnejše vladne stranke, je dokončno zgrmela po tem, ko jo je Počivalšek marca 2020 popeljal v vlado Janeza Janše. Junija 2021 ji je Mediana v anketi za Pop TV izmerila zgolj 0,6-odstotno podporo. Mesec dni pozneje se je ta znižala na 0,4 odstotka, na tej ravni pa je ostala tudi novembra 2021, torej pol leta pred parlamentarnimi volitvami, v anketi Mediane za Delo.
Po tem, ko je Počivalškova stranka več mesecev veljala za političnega mrliča, pa je naenkrat prišlo do preobrata:
– v soboto, 4. decembra, se je SMC na kongresu z Gospodarsko aktivno stranko (GAS) Alojza Kovšce združila v stranko Konkretno;
– dan pozneje, 5. decembra, je RTV Slovenija objavila anketo, v kateri je Mediana prvič izmerila tudi domet novih strank. Na visoko četrto mesto je s 6,6 odstotka glasov uvrstila gibanje Povežimo Slovenijo, v katerem so ob stranki Konkretno sodelovali še SLS, Zeleni Slovenije in Nova ljudska stranka, ki jo je vodil Franc Kangler.
Vse naštete stranke so pred tem ankete Mediane komaj zaznavale. Še konec novembra 2021 so v anketi, ki jo je Mediana opravila za Pop TV, skupaj imele 3,4 odstotka glasov. To je pol manj kot zgolj teden dni pozneje. Za primerjavo: SDS naj bi v istem merjenju podprlo le 10,7 odstotka vprašanih.
Počivalšek in prijatelji čez noč do 8,4 odstotka glasov
A to je bil šele začetek nenavadnega javnomnenjskega skoka Počivalškovega političnega projekta. Že teden dni po kongresu, 13. decembra, se je podpora stranki Konkretno v anketi Mediane za časnik Delo potrojila – z 0,8 na 2,6 odstotka.
V isti anketi je Mediana posebej preverjala tudi gibanje Povežimo Slovenijo. Zakaj, ni jasno, toda v njej je dobilo 5,8 odstotka glasov sodelujočih. Skupaj s stranko Konkretno torej kar 8,4 odstotka. Kar je najbolj čudno: takšen veliki met je Počivalšku uspel, četudi mu je prav po anketah Mediane priljubljenost upadala. Julija 2021, ko je bila stranka Konkretno na dnu, so sodelujoči Počivalšku, ki je v Janševi vladi vodil ministrstvo za gospodarstvo, namenili povprečno oceno 2,25, decembra 2021 pa le še 2,08.
Kaj se je zgodilo? Po nekaterih informacijah naj bi Miha Rebolj, takrat generalni sekretar stranke Konkretno, v času kongresa stopil v stik s predstavniki različnih agencij za merjenje javnega mnenja. Pri teh naj bi preverjal, kakšne so možnosti, da bi nova združena stranka v anketah zabeležila spodbuden rezultat. V najmanj eni naj bi ga zavrnili.
Vzponu v anketah je takoj sledil padec
Ali je stranka Konkretno takrat poslovno sodelovala z Mediano, ni mogoče uradno preveriti. Iz poročila o kampanji za parlamentarne volitve, ki ga je oddala stranka, ni razvidno, da bi pri tem sodelovala z Mediano.
Ob tem velja poudariti, da se je kampanja za omenjene volitve začela šele 24. marca 2022, torej več mesecev po čudežnem javnomnenjskem skoku Počivalškove stranke. V celotnem letu 2022 je imela stranka kar 1,13 milijona evrov odhodkov, od tega je porabila 464 tisoč evrov za stroške storitev pri rednem poslovanju.
Toda takoj po čudežnem skoku je podpora stranki Konkretno spet začela usihati. V anketi, ki jo je Mediana objavila v prvih dneh januarja 2022, se je vrnila na dno. Namerili so ji zgolj 0,8-odstotno podporo.
Na enak način je strmo upadla podpora gibanju Povežimo Slovenijo: s slabih štirih odstotkov v januarju 2022 na 2,3 odstotka v začetku februarja istega leta. Če gre verjeti Mediani, so se torej Počivalšek in prijatelji decembra praktično iz nič že nevarno približali SDS, nato pa so njihovi odstotki v mesecu dni znova izpuhteli.
Ista agencija, popolnoma različne meritve
A nelogičnosti in neverjetnih standardnih odklonov pri merjenjih s tem ni bilo konec:
– Konec februarja 2022 je Mediana gibanju Povežimo Slovenijo spet izmerila skoraj pet odstotkov podpore, s čimer bi se uvrstilo v parlament. Šlo je za prvo anketo za Pop TV, pri kateri je Mediana poleg obstoječih strank upoštevala tudi nove.
– Mesec dni pozneje, marca 2022, so na Pop TV objavili anketo Mediane, po kateri bi Povežimo Slovenijo volilo le še 1,9-odstotka vprašanih.
– Toda pozor: le nekaj dni pozneje je sledila nova anketa Mediane, tokrat za RTV, v kateri je imelo Povežimo Slovenijo 3,7-odstotno podporo, torej enkrat več kot v anketi iste agencije za Pop TV.
Na poznejših volitvah v državni zbor je gibanje Povežimo Slovenijo dobilo 3,4 odstotka glasov, s tem izidom pa je ostalo pred vrati parlamenta.