Prehod v zeleno ekonomijo prihodnosti, podprt z digitalizacijo in umetno inteligenco, predstavlja temeljito geostrateško premešanje globalnih kart. Zahodni svet, zlasti Evropska unija, se sooča z vedno večjim zaostankom za Kitajsko, ki ji na tej poti hitro sledi tudi Indija. Evropa in Slovenija sta, žal, do danes pretežno izkazali kot del problema, ne rešitve. To zaostajanje ogroža našo konkurenčnost, kupno moč in standard ter lahko vodi v resne družbene in gospodarske težave. Da bi slovenska podjetja okrepila svojo prisotnost na mednarodnem trgu, so ključne strateške povezave, tehnološki napredek ter gradnja močnih blagovnih znamk in inovativnih ekip. Poudarek na implementaciji trajnosti in učinkoviti digitalizaciji je nujen za uspeh v tem hitro spreminjajočem se okolju. Tanja Skaza, solastnica Skaze in direktorica Inštituta Skaza, ter Niko Medved, pomočnik direktorja Skaze, sta izpostavila te ključne izzive in priložnosti v okviru ene največjih poslovnih konferenc o trajnostnem gospodarstvu.
Slavnostni govornik, Matjaž Han, minister za gospodarstvo, šport in turizem, je v svojem nagovoru izpostavil Skazino uspešno preobrazbo in zavezanost trajnostnemu razvoju,: "Iz garažnega podjetja so se preoblikovali v visoko tehnološko razvojno podjetje. Zdrava organska rast jim daje trdne temelje za delovanje v zapletenem globalnem gospodarstvu 21. stoletja. Njihova več kot 47-letna tradicija, številne nagrade za kakovost in dizajn ter aktivno delovanje za dobrobit lokalne skupnosti samo še potrjujejo njihovo odličnost."
Proizvajalec izdelkov iz brizgane plastike za različne industrije in lastno blagovno znamko Plastika Skaza ima v svojem proizvodnem portfelju več kot 1.200 različic izdelkov. Na leto jih skupaj s polizdelki izdelajo 109 milijonov. "K letošnji predvidoma skoraj 30-odstotni rasti EBIDTA in 23-odstotni rasti dodane vrednosti na zaposlenega pomembno prispeva pospešeno uvajanje digitalizacije in industrije 4.0," je v uvodni predstavitvi izpostavil Niko Medved.
"SPIRIT Slovenija pozdravlja prizadevanja Skaze za strateško povezovanje, saj Slovenija ponuja vrhunska podjetja, ki nenehno inovirajo. Združevanje moči in znanja ustvarja priložnosti za rast in krepi konkurenčnost slovenskega gospodarstva. Ponosni smo, da je Skaza del nacionalne kampanje I feel Slovenia. Green. Creative. Smart., saj s svojimi dosežki in ambicijami postavlja nove standarde in dokazuje, da Slovenija resnično izstopa po izjemnih podjetjih," je dejal Rok Capl, direktor SPIRIT Slovenija.
Skaza je s svojimi izdelki prisotna na 56 trgih. Med njihovimi pomembnejšimi kupci so multinacionalke Ikea, Landis+Gyr, Jabil, Celestica, ABB, Schenider Electrics, Steelcase, Invacare in drugi. "Za elektro in pohištveno industrijo ter lastno blagovno znamko na leto izdelamo 37 milijonov končnih izdelkov, delež recikliranih materialov bomo povečali na 23 odstotkov," je dejal Medved.
V svojem proizvodnem portfelju imajo več kot 1.200 različic izdelkov. Med paradnimi so ohišja pametnih elektro, plinskih in vodnih števcev, razdelilniki in razdelilne plošče za elektro omare, ohišja polnilnic za električna vozila, izvlečni okvirji predalov za kuhinje, stole ter serije izdelkov za lastno blagovno znamko večkratni prejemnik nagrad za kakovost in dizajn za izdelke Organko Daily in kompostnike Bokashi Organko, med njimi Red Dot in Big See, finalist Plastics Recycling Awards Europe, certifikat EQTM.
Nedavno revitalizirana blagovna znamka Skaza nagovarja sodobne potrošnike, ki cenijo trajnost in odgovorno izbiro. S svežimi barvami v namiznem kuhinjskem programu, inovativnimi rešitvami ter izdelki iz bio osnovane in reciklirane plastike Skaza prinaša nov veter v domove in vrtove. Ta širitev asortimana ni zgolj estetska prenova, ampak predstavlja odločen korak podjetja k zmanjšanju ogljičnega odtisa in odgovornemu poslovanju.
"Naša strategija za trajnostne materiale vključuje učinkovite proizvodne procese, ki zmanjšujejo stroške. Na ta način zagotavljamo, da naši izdelki ostajajo cenovno dostopni, hkrati pa skladni z našo vizijo trajnosti," je dejal Niko Medved in predstavil previdene učinke revitalizacije lastne blagovne znamke:
- Vsak dodaten milijon evrov prodaje v lastni blagovni znamki namesto v industriji, Skazi ne prinaša le prihodkov od prodaje lastnih produktov, temveč tudi konkretno zmanjšanje ogljičnega odtisa za 190 ton CO2 ekvivalentov.
- Prav tako vsaka tona materiala, uporabljena v izdelkih lastne blagovne znamke, namesto v industriji, zmanjša ogljični odtis za dodatnih 1,08 ton CO2 ekvivalentov.
Strateški cilj podjetja je v obdobju 2024-2026 s prihodki preseči mejo 50 milijonov evrov, do leta 2030 pa jih povečati na več kot 65 milijonov evrov, je pojasnil Medved. To lahko uresničimo z novimi strateškimi partnerstvi. Povezovanje je učinkovito, ko vsi prepoznajo pomen strateškega sodelovanja, delijo znanje in se usklajujejo na skupnih ciljih, kar omogoča inovacije in krepi konkurenčnost. Zato so se ključni podjetniki lotili pomembne teme na panelih, da bi spodbudili tovrstno sodelovanje in prispevali k skupnemu uspehu.
Panel: Kako uspešno nastopati na globalnih trgih, vključujoč povezovanje slovenskih podjetij, gradnjo blagovne znamke in vpliv digitalizacije na konkurenčnost?
Na panelu smo raziskali strategije za uspešen nastop na globalnih trgih, vključno z vplivom digitalizacije na konkurenčnost podjetij. Strokovnjaki so osvetlili pomen povezovanja slovenskih podjetij, gradnje blagovne znamke ter uporabe digitalnih orodij za uspeh na mednarodnem nivoju. Razpravljali smo o prilagoditvi podjetij raznolikim trgom, ohranjanju identitete in povečanju prepoznavnosti v konkurenčnem okolju.
- Tomaž Berginc (ETI): "Na tujih trgih gradimo na treh osnovah: prepoznavnost blagovne znamke ETI, lastna mreža prodajnih podjetij in evropska proizvodnja. V ospredju je vedno narekovati trend."
- Polona Zrimec (Elan): "Ključni dejavniki za konkurenčnost so inovacije, dvig produktivnosti in moč blagovne znamke. Grajenje blagovne znamke zahteva doslednost, kredibilnost, jasno sporočilo in zanesljivost. Digitalizacija poslovnih procesov je nujna za povečanje produktivnosti."
- Nuša Pavlinjek Slavinec (ROTO): Pri ROTO-ju smo zavezani stalnim inovacijam, kar dokazujemo z razvojem treh novih izdelkov na teden in prisotnostjo na 65 trgih po svetu. Naša blagovna znamka PeCycled, izdelana iz reciklirane plastike, jasno odraža našo zavezanost trajnosti, pri čemer smo še posebej ponosni na sodelovanje z olimpijskim prvakom Benjaminom Savškom, ki krepi prepoznavnost naših izdelkov. Digitalizacija je ključen del naše rasti že od leta 1984 – z avtomatizacijo in naprednimi tehnologijami pa še naprej postavljamo visoke standarde v naši industriji.
- Alenka Potočnik Anžič (Hisense Europe): "Naša multi-brand strategija vključuje prepoznavnost blagovnih znamk z jasno identiteto. Uporabljamo raziskave trga, športna sponzorstva, partnerska sodelovanja in vplivneže za povečanje prepoznavnosti. Pomembno je vlaganje v dolgoročne projekte in prilagoditev kulturnim razlikam."
Skupno sporočilo panela je, da podjetja morajo s premišljenim pristopom in inovativno uporabo digitalnih orodij krepiti svojo konkurenčnost na globalnem trgu.
PANEL: Zakaj brez močne organizacijske kulture in povezanosti med člani ekipe ni mogoče doseči trajnostne rasti in dolgoročnega uspeha?
Na panelu, ki ga je vodila Tanja Skaza, direktorica Inštituta Skaza in solastnica Skaze, so razpravljali o ključnih dejavnikih, ki vplivajo na dolgoročni uspeh podjetij. Poudarek je bil na močni organizacijski kulturi in povezanosti med člani ekipe. Tanja Skaza je izpostavila pomen gradnje zdrave kulture v podjetju, ki navdihuje in spodbuja rast tako na poslovni kot osebni ravni. Poudarila je, da organizacijska kultura ni naključna, ampak se gradi z vsakodnevnim delom in odločitvami.
Tanja Skaza: "Moč voditelja se kaže v sposobnosti gradnje odnosov, ustvarjanju povezane kulture in navdihovanju ekipe. Organizacijska kultura ni nekaj, kar se zgodi samo od sebe, ampak se gradi z vsakim dejanjem in odločitvijo. Voditelji morajo biti osredotočeni na priložnosti in se soočati z izzivi skupaj s svojo ekipo."
Dr. Iztok Seljak (Hidria): "Za ohranitev konkurenčnosti moramo dvigniti naše ambicije in cilje. To zahteva jasen vizijski pristop k inovacijam in tesno sodelovanje med državo, znanostjo, izobraževanjem in gospodarstvom. Moramo stalno premikati meje in se prilagajati hitrim spremembam. Edini način, da ne ostanemo zadaj je, da smo stalno spredaj, skrajni čas je torej, da ponovno začnemo teči, sicer bo potrebno preteči maraton v tempu šprinta oz. bo prepozno."
Matjaž Han (Minister za gospodarstvo, turizem in šport): "Trajnostna naravnanost in inovativnost podjetij, kot je Skaza, so ključni za pozicioniranje Slovenije na svetovni zemljevid. Močna organizacijska kultura, ki spodbuja predanost in inovacije, pripomore k privabljanju investicij in razvoju dragocenih partnerstev."
Sabina Sobočan (Varis Lendava): "Organizacijska kultura je temelj za dolgoročni uspeh. V podjetju Varis Lendava verjamemo, da sodelovanje, transparentnost in jasna komunikacija krepijo ekipo. Zdrav delovni okolje spodbuja inovativnost in trajnostni razvoj."
Peter Dermol (Župan MO Velenje): "Organizacijska kultura vpliva na razvoj lokalne skupnosti. Spodbujanje pozitivnih vrednot in povezovanje z lokalnim okoljem krepi odnose med podjetjem in skupnostjo. Pomembno je prispevati k skupnemu dobremu, kar vključuje tudi podporo lokalnim pobudam in trajnostnim praksam."
Panelisti so se strinjali, da prava kultura v podjetju spodbuja rast, privablja investicije in prispeva k trajnostnemu razvoju, kar je nujno za uspeh v hitro spreminjajočem se globalnem okolju.
Konferenca je vključevala tudi ogled proizvodnje Skaza, kjer so finalisti izbora za Tovarno leta 2024 povedali, da na dan v treh izmenah izdelujejo 150.000 kosov končnih izdelkov, skupaj z polizdelki pa 450.000. Letno izdelajo 37 milijonov končnih izdelkov in skupaj z polizdelki 109 milijonov. Izdelujejo jih v serijah od dveh do treh milijonov kosov ter v manjših serijah.
Minister Matjaž Han je ob obisku povedal: "Skaza 5.0 je sofinanciralo naše ministrstvo. To je odličen primer sodelovanja med podjetjem in državo. Ta naložba je del Nacionalnega načrta za okrevanje in odpornost in kaže na pomembnost trajnostnih naložb v tehnološki napredek in konkurenčnost našega gospodarstva."
Implementirali so številne avtomatizacije, ki prispevajo k učinkovitosti in kakovosti:
- Automatizirane linije in ročna delovna mesta: Skaza uporablja 18 avtomatiziranih sestavnih in pakirnih linij ter 22 samostojnih ročnih delovnih mest. Te linije omogočajo hitro in natančno sestavljanje ter pakiranje izdelkov.
- Robotizirane linije: V pohištveni industriji so uvedli robotizirano linijo, kjer robotske roke zlagajo komplete nogic za kuhinjske elemente.
- Avtonomno robotsko vozilo AGV prevozi do 450 palet končnih izdelkov na dan.
- Avtomatizirano povijanje in povezovanje palet: Proces ovijanja palet je avtomatiziran, kar je zmanjšalo čas obdelave s pet minut na eno minuto ter prihranilo 200 ur ročnega dela mesečno.
- Kolaborativni roboti: Dva kolaborativna robota so odpravila potrebo po ročnem prestavljanju več kot 3.000 kosov izdelkov na izmeno. Skaza uporablja tudi več kot 30 industrijskih robotov za različne naloge.
- Strojni vid z umetno inteligenco: V kontrolnem procesu kakovosti so uvedli strojni vid, podprt z umetno inteligenco (UI). Ta sistem preverja napake na ohišjih pametnih števcev in omogoča sledenje proizvodnim procesom preko QR kod.
- Digitalni dvojček proizvodnje: Digitalni dvojček omogoča simulacijo proizvodnje, kar pripomore k optimizaciji procesov, zmanjšanju stroškov in povečanju konkurenčnosti. To vključuje tudi načrtovanje selitev strojev in reorganizacijo proizvodnih celic.
- Energetski menedžment: Sistem EMS je optimiziral porabo energije, kar je zmanjšalo stroške za petino. Uvedba merilnikov energije omogoča natančnejše upravljanje z energijo in obvladovanje električnih špic moči.
- Finančni učinki digitalizacije: Vlaganja v digitalizacijo in industrijo 4.0 so prinesla skoraj 30-odstotno rast EBIDTA, 23-odstotno rast dodane vrednosti na zaposlenega ter zmanjšanje ogljičnega odtisa za 15,5%.
Povezovanje podjetij, vlaganje v digitalizacijo in nenehno izboljševanje konkurenčnosti so ključni za dosego dolgoročnega uspeha. Konferenca je potrdila, da podjetja, ki osredotočajo na te pristope, gradijo temelje za trajnostno in uspešno prihodnost.