Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

Spet v šolo: Starši naj otrokom prikazujejo šolo kot nekaj zanimivega, ne breme


STA
22. 8. 2015, 09.10
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

prvi_solski_dan.jpg
arhiv DL
Foto: arhiv DL

##IMAGE-3641129##

Starši naj pred novim šolskim letom ne ustvarjajo panike v družini, češ sedaj pa zopet prihaja šola in ves napor, ki je vezan na njo, pravi razvojna psihologinja Ljubica Marjanovič Umek. Bolje je otrokom prikazati šolo kot nekaj zanimivega in pozitivnega, a jih hkrati navajati na določene obveznosti in več samostojnosti.

Pri otroku morajo že starši ustvariti dojemanje šole kot nekaj pozitivnega

Večina prvošolčkov se prestopa šolskega praga veseli, so pa tudi rahlo vznemirjeni, ker je za njih šola nekaj novega. V šolo gredo običajno s prijatelji in prijateljicami iz vrtca, kar je za njih pozitivna spodbuda, pravi Marjanovič Umekova.

O šoli se otroci doma in v vrtcu veliko pogovarjajo že eno šolsko leto pred vstopom vanjo, kar je po mnenju razvojne psihologinje prav. Prav je tudi, da odrasli otrokom šolo predstavljajo kot nekaj zanimivega, saj bodo v njej izvedeli nove stvari, spoznali nove prijatelje.

Narobe pa je, če starši uporabijo šolo kot nekaj, s čimer zastrašujejo oz. disciplinirajo otroke, "češ boš že videl, ko boš šel v šolo", pravi. Dodaja, da je narobe tudi, če starši, ki jim morda šola ni bila najbolj blizu, šolo predstavljajo zgolj kot nekaj, kar je nujnega, zgolj kot obvezo.

Nenazadnje je po njenem mnenju šola oziroma izobraževanje za otroka privilegij in to bi morali imeti v mislih vsi starši, ko otroke pripravljajo na začetek šolanja.

Šolske obveznosti naj bodo obveznosti otrok in ne staršev

"Super je, če nam uspe gledati na šolo pozitivno in pozitivno energijo prenesti tudi na otroke ter jih hkrati pustiti, da izkoristijo počitnice do konca. Sami bodo zelo hitro ponovno ujeli ritem šole in prevzeli naloge, ki so povezane na šolo," meni in dodaja, da morajo starši paziti na to, da bodo od začetka šolskega leta šolske obveznosti obveznosti otroka in ne staršev.

Nekateri otroci odštevajo dni do začetka šole, nekateri tudi zato, ker bi se radi ponovno srečali s sošolkami in sošolci oziroma ker na različne načine kar malo pogrešajo šolo.

Po njenem mnenju ni treba, da se začnejo otroci učiti oziroma ponavljati snov pred začetkom šole, saj jo bodo tako ali tako ponovili v šoli. Zdi pa se ji zelo pomembno, da v času počitnic veliko berejo, in sicer po lastnem izboru in najrazličnejše žanre.

"Prav branje je pomembna naložba v otrokovo znanje. To, da ne berejo zaradi obveznosti v šoli, ampak si sami želijo brati in si znajo izbrati za branje knjige, ki so jim všeč, tudi pomembno prispeva k motivaciji za branje," poudarja razvojna psihologinja.

Bruce je treba na začetku spremljati in spodbujati, da ne "odplavajo"

Tudi prehod iz osnovne v srednjo šolo za otroke oz. mladostnike praviloma ni zelo stresen, še posebej ne, če so si imeli možnost srednjo šolo sami izbrati oz. če so že v zadnjem letu osnovne šole vsaj približno vedeli, kaj želijo in zakaj. Za njih je to praviloma izziv, ki zahteva še več samostojnosti in lastne odgovornosti, s čimer se mladostniki in mladostnice praviloma znajo spopasti, pravi Marjanovič Umekova.

Priznava pa, da sta samostojnost in odgovornost nekaj, kar se ne da pridobiti v dveh mesecih počitnic pred začetkom srednje šole, ampak imata svojo "zgodovino". Mladostniki so tudi dovolj socialno zreli, da jim novo okolje na srednji šoli ne povzroča težav, ocenjuje.

Po njenih navedbah pa je pomembno, da starši mladostnike spodbudijo k šolskemu delu takoj na začetku šolskega leta in jih prve mesece nekoliko bolj spremljajo, da ravno ne "odplavajo", ker je na srednji šoli delo nekoliko drugačno kot v osnovni šoli.

Nagrada ali podkupovanje za dosežen uspeh?

Veliko staršev otrokom ob začetku šolskega leta obljublja tudi nagrado za dosego določenih ciljev oz. uspeha. A Marjanovič Umekova je proti kakršnemukoli obljubljanju nagrad, ki naj bi bile spodbuda za šolsko delo, saj da šola ni nekaj, za kar bi morali starši otroke nagrajevati oziroma "kupovati" njihovo delo v šoli. Kot pravi, to zanesljivo ne bo prispevalo k razvoju njihove samostojnosti in odgovornosti in se bo na dolgi rok praviloma slabo končalo.

Z začetkom šole ponavadi pride tudi paleta obšolskih dejavnosti, kot so treningi različnih športov, glasbena šola itd. Marjanovič Umekova težko ocenjuje, koliko takšnih dejavnosti je primernih za otroka, saj so si med seboj različni, prav tako se med seboj po obsežnosti in zahtevnosti razlikujejo tudi dejavnosti.

Običajno pa je po njenih navedbah za osnovnošolske otroke dovolj ena ali dve dejavnosti, ki jih otrok redno obiskuje in v njih uživa. To pomeni, naj si otroci oz. mladostniki izberejo dejavnost, starši pa naj jim pri tem zgolj pomagajo, ne pa izbirajo.

"Res je tudi, da predvsem učenci prvih razredov osnovne šole želijo nekoliko pogosteje menjati interesne dejavnosti, ker njihovi interesi še niso dovolj profilirani," pravi razvojna psihologinja.

Po njenem mnenju se lahko otroku dovoli enkrat ali dvakrat, da spremeni različne dejavnosti, nato pa je treba vztrajati, da dejavnost, ki si jo je izbral, tudi bolje spozna in tako ugotovi, ali je zanj ali ne. "Če starši vidijo, da otrok redno hodi k obšolskim dejavnostim in prihaja od njih zadovoljen, potem jih zanesljivo ni preveč," še meni Marjanovič Umekova.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.