Vse, kar morate vedeti o E-oskrbi
Starejši, invalidi in kronični bolniki, ki bi kljub omejitvam želeli ostati čim dlje doma, lahko uveljavljate pravico do E-oskrbe, ki je za upravičence brezplačna.
Z uveljavitvijo Zakona o dolgotrajni oskrbi se v Sloveniji prvič sistemsko ureja tudi pomoč ljudem, ki želijo čim dlje ostati doma, a bi se hkrati radi ob tem počutili bolj varno. Nekatere storitve so že na voljo in se uspešno izvajajo v praksi, kar daje ljudem občutek varnosti in potrjuje, da se stvari premikajo naprej. Med njimi je še posebej pomembna storitev E-oskrbe, ki je že postala del vsakdanjega življenja številnih posameznikov.
Gre za storitev, ki starejšim, invalidom in kroničnim bolnikom pomaga ohranjati samostojnost in daje več varnosti pri bivanju doma. In ker je torej od 1. julija 2025 vključena med pravice iz obveznega zavarovanja za dolgotrajno oskrbo, pomeni, da je za upravičence brezplačna.
Kaj E-oskrba pomeni v praksi?
E-oskrba je zasnovana preprosto in uporabniku prijazno. Uporabnik nosi zapestnico ali obesek z gumbom za klic v sili, ki je stalno povezan z asistenčnim centrom. V primeru slabosti, padca ali drugih težav uporabnik le pritisne na gumb.
Ko se sproži alarm, se vzpostavi povezava z usposobljenim osebjem, ki je na voljo 24 ur na dan, vse dni v letu. Svetovalci preverijo stanje, se z uporabnikom pogovorijo in po potrebi organizirajo pomoč, vse od prihoda na dom do nujne medicinske intervencije. Ob resnejših dogodkih so obveščeni tudi svojci, kar jim daje dodatno pomiritev.
Pri padcih sistem deluje tudi samodejno. Alarm se sproži brez pritiska na gumb, prek obeska na verižici. To je še kako pomembno zlasti v primerih, ko oseba ne more sama poklicati pomoči.
Treba je namreč poudariti, da so ravno padci eden najpogostejših in hkrati najnevarnejših izzivov pri starejših. Do njih pogosto pride nepričakovano, bodisi med hojo po stanovanju bodisi pri vstajanju, pogosto tudi ponoči. Še večje tveganje predstavljajo za tiste, ki živijo sami ali nimajo bližnjih v neposredni bližini. Podobno negotovost pri samostojnem bivanju doživljajo tudi invalidi in kronični bolniki.
V takšnih trenutkih ne štejejo ure, temveč minute. Hitrost odziva lahko odloča o tem, ali bo posledica manjša poškodba ali dolgotrajno okrevanje, v najtežjih primerih celo kaj hujšega. Prav zato E-oskrba predstavlja pomembno varnostno mrežo in zagotavlja, da je pomoč dosegljiva takoj in da uporabnik tudi v kritičnih situacijah ni prepuščen sam sebi.
Uspešnost storitve potrjujejo tudi številke
Da je storitev izjemno učinkovita, se je že izkazalo v praksi. V okviru dveletnega nacionalnega projekta E-oskrba na daljavo je bilo namreč sproženih skoraj 60.000 alarmov, opravljenih več kot 5.500 obiskov pomoči na domu ter izvedenih več kot 600 intervencij nujne medicinske pomoči.
Za mnoge uporabnike je E-oskrba pomenila, da so lahko dlje ostali v svojem domačem okolju, nekaterim pa je celo preprečila hospitalizacijo ali prezgodnjo selitev v dom za starejše. Kar 98 odstotkov uporabnikov poroča, da se z E-oskrbo doma počutijo bistveno varneje, kar jasno kaže, kako pomembna je ta storitev za kakovost življenja. (***Vir: Doktor 24 d.o.o., raziskava Zadovoljstvo uporabnikov z uporabo E-oskrbe, n=250; 7. - 18. aprila 2025; raziskava izvedena v okviru nacionalnega projekta “E-oskrba na daljavo” Ministrstva za solidarno prihodnost.)
"Projekt je bil izveden uspešno. Izkušnje in visoko zadovoljstvo uporabnikov potrjujejo, da je E-oskrba tudi v Sloveniji zelo potrebna in koristna storitev. Z zagotovitvijo brezplačne E-oskrbe za vse upravičence smo v Sloveniji postavili sistemske temelje za velik napredek pri oskrbi na domu ter izboljšanju varnosti in kakovosti bivanja starejših v domačem okolju. Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije imamo v Sloveniji v primerjavi z državami Evropske unije 2,5-krat višjo umrljivost zaradi padcev pri starejših od 65 let. Verjamemo, da bomo v Telekomu Slovenije z E-oskrbo vsem upravičencem izboljšali kakovost in varnost življenja v domačem okolju. Slovenija bo tako zmanjševala zaostanek za razvitimi državami, kjer je E-oskrba zagotovljena v povprečju okoli desetim odstotkom prebivalstva, starejšega od 65 let," je povedal Peter Pustatičnik, vodja projekta E-oskrba na daljavo in vodja E-zdravja na Telekomu Slovenije.
Telekom Slovenije je namreč prvi ponudnik E-oskrbe v Sloveniji in ima na tem področju največ izkušenj. Uporabniki posebej izpostavljajo zanesljivost naprav, hitro odzivnost in občutek varnosti, ki ga daje stalna povezanost s pomočjo.
Kako do brezplačne E-oskrbe?
Če torej zaradi starosti, invalidnosti ali bolezni vse težje skrbite zase ali pa imate doma obnemogle starše, stare starše oziroma druge bližnje, ki živijo sami, je dobro vedeti, da je pot do E-oskrbe precej enostavna in prilagojena vsakemu.
Najprej je potrebno na vstopni točki centra za socialno delo oddati vlogo za uveljavljanje pravic do dolgotrajne oskrbe. Obrazce lahko dobite tudi na spletni strani centrov za socialno delo, v Telekomovih centrih po vsej Sloveniji ali pri prostovoljcih Zveze društev upokojencev Slovenije, kjer pogosto pomagajo tudi pri izpolnjevanju in razlagi postopka.
Če je oseba, za katero urejate E-oskrbo, stara 80 let ali več in potrebuje samo to storitev, je postopek še lažji. Ni dodatnega ocenjevanja in ni potrebe po zdravniškem mnenju. Izpolni se le posebna vloga za E-oskrbo, na podlagi katere CSD izda odločbo.
Ko odločbo prejmete, jo preprosto posredujete Telekomu Slovenije, in sicer na način, ki vam najbolj ustreza:
- po pošti na naslov: Telekom Slovenije, d. d., Cigaletova 15, 1000 Ljubljana (s pripisom “E-oskrba”) – ob tem dodajte še kontaktno telefonsko številko, da se lahko z vami dogovorijo za priklop storitve,
- oddate jo lahko na vseh prodajnih mestih Telekoma Slovenije,
- dosegljivi pa so tudi po e-pošti: eoskrba@telekom.si.
Ste morda med tistimi, ki so bili v E-oskrbo že vključeni v okviru preteklega projekta? V tem primeru lahko storitev še naprej uporabljate brezplačno, in sicer do konca leta 2026 oziroma do izdaje nove odločbe centra za socialno delo, odvisno, kaj se zgodi prej. Edino, na kar je treba paziti, je podpis in vračilo pogodbe. Če se je ta izgubila ali je sploh niste prejeli, zadostuje en sam klic, da vam jo ponovno pošljejo.
Kam po dodatne informacije?
Če pa se pred odločitvijo želite o E-oskrbi še pogovoriti ali jo celo preizkusiti, so vam vrata odprta. Na Čopovi ulici v Ljubljani deluje informacijska točka, kjer vam storitev E-oskrbe predstavijo v živo, svetovanje pa poteka tudi v vseh Telekomovih centrih po Sloveniji. Informacije so dosegljive tudi po telefonu na brezplačni številki 080 12 13 (pon.–pet., 8.–16. ure) in na spletu, dodatno pomoč pa nudijo še pri Zvezi društev upokojencev Slovenije ter v vladnem klicnem centru za dolgotrajno oskrbo.
Če povzamemo, je E-oskrba veliko več kot zgolj tehnična podpora. Je storitev, ki zagotavlja občutek varnosti, zavedanje, da se bo nekdo odzval, ko bo to najbolj potrebno, in je hkrati zagotovilo, da se tudi starejši ali bolni lahko počutijo samostojne v svojem domu.
Vsebino omogoča Telekom Slovenije.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se