© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Varnost v prometu
Čas branja 3 min.

Unija zaostruje pravila: Brez milosti za pijane in prehitre voznike


Andraž Zupančič
22. 10. 2025, 05.36
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Predstavniki Evropskega parlamenta in držav članic pripravljajo nekaj sprememb pri vozniških dovoljenjih, vsa pa za slovenske voznike niti niso večja novost.

alkohol, voznik, avtomobil
policija
Vožnja pod vplivom alkohola je najpogostejši vzrok, da policist vozniku odvzame vozniško dovoljenje.

Na cestah Evropske unije vsako leto umre več kot 20.000 ljudi, več kot 110.000 pa jih utrpi hude telesne poškodbe. Strokovnjaki opozarjajo, da so številne tragedije posledica neodgovorne vožnje in neenotnega kaznovanja nevarnih voznikov. Ključno sporočilo nove evropske zakonodaje je jasno, vozniki, ki so zaradi hudih prekrškov dokazano nevarni, ne smejo več sedeti za volanom nikjer v EU.

Digitalno vozniško dovoljenje v korak s časom

Tako v evropski parlamentu in v državah članicah pripravljajo dogovor o posodobitvi pravil za izdajo vozniških dovoljenj. Glavna novost naj bi bilo digitalno oziroma mobilno vozniško dovoljenje, ki ga bo mogoče hraniti na pametnem telefonu v obliki digitalne denarnice. Za njegovo uvedbo bodo imele države pet let in pol časa, vozniki pa bodo lahko še vedno zahtevali fizično kartico.

Evropski poslanci verjamejo, da bo digitalizacija poenostavila administrativne postopke in povečala preglednost. A strokovnjaki opozarjajo, da mora biti digitalna rešitev dostopna vsem, tudi starejšim voznikom, ki pametnih telefonov ne uporabljajo.

Vozniško, dovoljenje
arhiv
Vozniško dovoljenje bo v prihodnje digitalizirano.

Poskusna doba in ničelna toleranca do alkohola

Za nove voznike bo uvedena najmanj dveletna poskusna doba (tak status imajo mladi vozniki pri nas že zdaj), v kateri bodo veljala strožja pravila glede alkohola, uporabe varnostnih pasov in telefonov med vožnjo. Evropski parlament države članice spodbuja k politiki ničelne tolerance do alkohola in drog.

Preberite še

Pred izdajo prvega dovoljenja bo obvezen zdravniški pregled, ki vključuje preverjanje vida in delovanja srca in ožilja. Države pa bodo smele ta pregled delno nadomestiti z obrazci za samooceno ali alternativnimi ukrepi.

Pomanjkanje poklicnih voznikov in nove starostne meje

Da bi zmanjšali pomanjkanje poklicnih voznikov, bo po novem mogoče voziti tovornjak že pri 18 letih (z ustrezno usposobljenostjo), avtobus pa pri 21 letih. Države lahko dovolijo vožnjo tudi 17-letnikom, če so v spremstvu izkušenega voznika. Sistem vožnje s spremljevalcem bo tako prvič uveden na ravni celotne unije.

Kar za naše voznike niti ne bo velika novost. Že zdaj lahko kategorijo C za vozila katerih skupna masa presega 3500 kilogramov in imajo največ devet sedežev. Pogoj je že predhodno pridobljeno vozniško dovoljenje za kategorijo B. Potrebna dopolnjena starost je 21 let ali 18 let s temeljno kvalifikacijo. Podobne starostne omejitve veljajo tudi za druge »tovorne« kategorije, pri avtobusih za kategorijo D pa pri nas že velja pogoj, da ima voznik najmanj tri leta staro vozniško dovoljenje za kategorijo B ali vozniško dovoljenje C oziroma D1, predpisana starost je 24 let ali 21 let s temeljno kvalifikacijo.

Enotne sankcije za hude prekrške

Dogovor med državami članicami predvideva, da bo začasni odvzem vozniškega dovoljenja veljal v vseh državah EU, ne glede na to, kje je bil storjen prekršek. Pravilo se bo uporabljalo za najhujše kršitve, na primer prekoračitve hitrosti za več kot 50 kilometrov na uro, vožnjo pod vplivom alkohola ali povzročitev smrti in hudih poškodb zaradi malomarnosti.

starejši, voznik, za volanom
Profimedia
Zaradi staranja prebivalstva predlagajo osvežitvene programe za voznike in pogostejše zdravstvene preglede.

Pri zdravniških pregledih pa so mnenja različna. Tako eni menijo, da omenjena samoocena ni primerna zamenjava za zdravniški pregled, saj vozniki pogosto precenijo svoje sposobnosti, na drugi strani pa razlike med državami in kulturami vplivajo na spoštovanje prometnih pravil in na pripravljenost voznikov, da se sami izločijo iz prometa.

Tako naj bi uvedba pregledov učinkoviteje odkrivala voznike ki niso več sposobni za varno vožnjo, skupni evropski vsaj minimalni standardi pa bi bili korak naprej, a kaj, ko ga morajo nekatere države morale šele doseči.

Znanje za volanom ne sme zastarati

Za varno vožnjo bi bilo ob sedanjem staranju prebivalstva bi bilo tako rekoč nujno, da bi uvedli še sistem vseživljenjskega izobraževanja voznikov, po katerem bi vsakih deset let opravili osvežitveni tečaj. Na ta način bi lahko zmanjšali število nesreč in tudi zmanjšali visoke družbene stroške prometnih tragedij, ki so v Sloveniji zaradi nesreč v letu 2024 znašali več kot dve milijardi evrov.

Čeprav je kar nekaj teh novosti že del našega pravnega sistema, pa bo morala tudi naša država na določenih področjih povečati skrb za varnost saj promet niso le ceste, avtomobili ali tovornjaki ampak tudi človeške zgodbe, pogosto zaradi nesreč in smrti prekinjene veliko prezgodaj. Bo pa uveljavitev nekaterih sprememb tudi priložnost, da poenostavimo tudi postopke in zakone, ki jih imamo že danes.

E-novice · Novice

Prijavite se na e-novice in ostanite na tekočem z najpomembnejšimi dogodki doma in po svetu.

Hvala za prijavo!

Na vaš e-naslov smo poslali sporočilo s potrditveno povezavo.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.