Starostne meje za izdajo in podaljšanje vozniškega dovoljenja ni, vozniki morajo izkazovati sposobnost varne vožnje
Kakšna je starostna meja za varno vožnjo, kdaj vstopimo v kategorijo starejših voznikov in ali starejši vozniki povzročijo več nesreč kot mlajši so vprašanja, ki smo jih ob dveh težkih prometnih nesrečah, ki sta ju v zadnjih dneh zakrivila 87- in 86-letna voznika naslovili na Agencijo RS za varnost prometa. Kar tretjina voznikov pri nas je starejša od 61 let, od tega jih je bilo junija leta 2021 kar 615 v skupini nad 90 let!

Demografija pravi, da se bo v prihodnjih letih populacija pri nas še starala in na cestah bo čedalje večji delež voznikov in voznic v tretjem življenjskem obdobju. »Starostna meja za vstop v kategorijo starejših voznikov ni uradno določena. Zgolj za potrebe statistične obravnave dogodkov in prometnih nesreč s strani Policije velja, da mednje spadajo tisti, ki so dopolnili 64 let. Gre za zelo različno skupino voznikov, med katerimi so nekateri izjemno vitalni in brez večjih težav obvladajo vozniške veščine. Seveda pa je tudi precej takšnih, ki jim zaradi upadanja fizičnih in kognitivnih sposobnosti sedenje za volanom že lahko povzroča manjše ali večje težave,« pojasnjujejo na Javni agenciji RS za varnost prometa.

Nekoč je veljalo, da je osebi, ki je opravila vozniški izpit pri starosti 20 let, le to izdano za 60 let. Taka oseba je lahko sedla za volan kadar koli do svojega 80 rojstnega dne, a zakon se je leta 2011 spremenil. »Zakon o voznikih, ki ureja veljavnost in podaljšanje vozniških dovoljenj, zgornje starostne meje za izdajo in podaljšanje vozniškega dovoljenja ne predpisuje, vendar morajo vozniki dokazati, da so še sposobni za varno vožnjo. Do leta 2011 je zakonodaja omogočala samodejno podaljšanje veljavnosti vozniškega dovoljenja do 80. leta starosti. Novela je tedaj določila, da se voznikom, ki so dopolnili 70 let, veljavnost vozniških dovoljenj podaljša za pet let, vendar morajo predložiti zdravniška potrdila, da so telesno in duševno zmožni za vožnjo osebnega avtomobila,« odgovarjajo na Agenciji in dodajajo, da pri pregledu zdravnik lahko določi omejitve za vožnjo, kot so prepoved vožnje na avtocestah, vožnja samo določene razdalje od doma, vožnja do določene hitrosti ali samo podnevi, voznika pa lahko napoti tudi na preizkus vožnje v šoli vožnje.
Tretjina voznikov je starejša od 61 let
»V Sloveniji je bilo junija 2021 361.161 imetnikov vozniških dovoljenj, ki so starejši od 61 let, to je skorajda tretjina od vseh imetnikov (27 %). Od tega jih je bilo kar 615 v skupini nad 90 let!,« pa so odgovorili na vprašanje, koliko je starejših voznikov pri nas. »V lanskem letu so udeleženci nad 64 leti povzročili nekaj več kot 2.200 prometnih nesreč, kar predstavlja 13 odstotkov od vseh prometnih nesreč. Med najpogostejšimi vzroki za povzročitev nesreče so nepravilni premiki z vozilom, neupoštevanje prednosti in nepravilna stran in smer vožnje. Žal pa v lanskem letu beležimo največ umrlih prav med starejšimi udeleženci v prometu.«

Prepoznati, da ne moremo več varno za volan
Slabšanje zdravja in usihanje vozniške kondicije v poznejših letih lahko vodita v stanje, ko voznik ne more več varno za volan. Nekateri to spoznajo sami, a se težko odpovejo vožnji.

Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se