Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

Moje mesto jutri: Prva lopata na trgu že prihodnje poletje


Mirjana Martinović
25. 11. 2016, 11.00
Posodobljeno
28. 12. 2016 · 10:00
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

sejna.jpg
M. M.
Sejna soba na rotovžu je bila v četrtek skoraj premajhna za vse, ki so želeli prisluhniti natančnejši predstavitvi prenove Glavnega trga. (Foto: M. M.)
zupan.jpg
M. M.
Župan Gregor Macedoni, Tomaž Slak in prof. Jurij Kobe (Foto: M. M.)
logotip_nm.jpg

Sejna soba na rotovžu je bila pretekli četrtek premajhna za vse, ki so želeli prisluhniti predstavitvi dolgo pričakovane obnove mestnega jedra. Predsednik urbanističnega sveta na MO Novo mesto Tomaž Slak je predstavil predvideno časovnico, prof. Jurij Kobe iz skupine ATELIERarhitekti pa njihovo natečajno zmagovalno zamisel mestnega jedra od Kandije do Knjižnice Mirana Jarca. »Smo na prelomnici med procesom planiranja in procesom izvedbe,« je rekel novomeški župan Gregor Macedoni in dodal, da bo prva lopata na Glavnem trgu predvidoma zakopala sredi prihodnjega poletja.

Župan je sicer priznal, da na občini še vedno čakajo na ustrezne evropske razpise, a hkrati zatrdil, da se bo obnova trga, ki je eden ključnih projektov mandata, začela ne glede na vse. »Smo v fazi zaključnega projektiranja, sredi januarja bomo objavili razpis za izbiro izvajalca. Dela bi nato začeli v drugi polovici prihodnjega leta, vse skupaj pa bi trajalo deset mesecev,« je na kratko opisal časovnico, ki po Slakovih besedah vsebuje tudi nekaj neznank, kot sta denimo arheologija in sodelovanje zasebnikov, ki mejijo na javne površine v centru.

PREDNOST PEŠCEM

Kot smo poročali, so do načrta nove podobe Glavnega trga prišli z dvostopenjskim arhitekturnim natečajem in se na koncu odločili za zamisel skupine ATELIERarhitekti, podrobneje pa jo je predstavil prof. Jurij Kobe. »Tu imate največji slovenski srednjeveški trg, pokažimo ga,« je dejal prof. Kobe in orisal novo podobo središča: ta bo bolj odprta in svetla, pločnike z obeh strani bodo umaknili oz. bodo ti v skoraj isti višini s cestiščem, ohranili bodo tlakovanje s kockami, le da bodo te drugače postavljene in fugirane, tako »da težav z visokimi petkami ne bo«. Po njegovih besedah so bližnja obstoječa in še načrtovana parkirišča (Kandija, sedanja in nova parkirna hiša na Novem trgu, načrtovana pod Kapitljem …) slabih pet minut oddaljena od središča mesta, ki bo prvenstveno namenjeno pešcem, nato kolesarjem in šele potem avtomobilom. »Tudi po svetu se vse več mest odloča za t. i. mešani promet, ko z nekimi talnimi oznakami določimo poti vozilom, ti pa zaradi pešcev in tlakovcev avtomatsko znižajo hitrost, parkirišča, ki bodo ostala, pa bi delovala po t. i. dropbox sistemu oz. bi bila namenjena le kratkotrajnim postankom, ko na primer oče pripelje otroka v glasbena šolo,« je opisoval zamisel njegove skupine arhitektov, ki so pri projektu sledili staremu Mušičevemu načrtu in hkrati ustvarili sistem malih trgov: »Pred Asjo bi bil spomenik Pinu in Pii Mlakar, s Komeljevim trgom bi razširili utesnjen prostor pred knjižnico, bolj prostorna bi bila tudi povezava med Rozmanovo ulico in Prešernovim trgom, pri APT bi bil Podbevškov trg, kjer bi bile mogoče tudi manjše prireditve, tu je še Jakčev trg in kot vstopna točka v mesto še Trg novomeške pomladi.« Trenutno projektanti načrte še dodelujejo, marsikaj so na podlagi pripomb že spremenili. V kratkem bodo predstavniki podjetja Acer obiskali lastnike nepremičnin zaradi načrtovane hkratne hidravlične izboljšave kanalizacijskega omrežja, je dodal Zoran Gajski iz omenjenega podjetja.

Tako Kobe kot Slak sta večkrat poudarila, da bo obnova terjala veliko potrpežljivosti vseh. »Ampak če ne potrpimo, tudi nič ne dobimo, smo pa ta hip v še prezgodnji fazi, da bi lahko vsakemu lastniku pojasnili, kako bo med gradnjo prišel do svojega objekta. Prometni režim se bo ves čas spreminjal in prilagajal, v osnovi smo projekt razdelili na tri faze: od čajarne do Asje, Rozmanova ulica do knjižnice in Kandijski most,« je povedal in v nadaljevanju večera strpno odgovarjal na vprašanja udeležencev javne razgrnitve, ki so v glavnem izražali zaskrbljenost nad načrtom in dvome o njegovi skorajšnji uresničitvi.

KAJ PA PARKIRIŠČA?

Prebivalko je zanimalo, ali obnova mestnega jedra zajema zgolj predstavljeno osrednjo ulico ali celotni okljuk, na kar ji je Slak odgovoril, da so že s sedanjim projektom nekoliko prestopili razpisne meje, a da zaledne ulice niso zajete. Največ nejevolje povzroča ukinitev obstoječih parkirišč na Glavnem trgu, s sedanjih sto naj bi jih ohranili le okoli 20, a je Slak ponovil, da bo imelo mesto v nadaljevanju več parkirišč kot danes, le da bodo v bližini samega centra, ne pa v njem. Nekdo se je zbal, da z novo podobo mesto izgublja že tako malo zelenih površin, a so projektanti zatrdili, da to ne drži in da jih bo po novem še več, je pa res, da se bo sedanja vegetacija večinoma spremenila. Občana je zanimalo, kako bo s tradicionalnimi kolesarskimi dirkami v novem središču, a so mu zagotovili, da novi tlakovci kolesarjev vsekakor ne bodo ovirali. Podrobnosti novega prometnega režima še usklajujejo, saj morajo pri tem gledati na celotno mesto, a je Slak dodal, da bo na Kandijskem mostu po novem le enosmerni promet in da bo dejanska pešcona »le« od gostišča do Asje, v spodnjem delu pa bi hitrost vozil omejili na 10 km/h. Udeleženko razprave je zanimalo, kako so posamezni občinski projekti povezani, saj »ločeno poslušamo o načrtih za obnovo tržnice, pa Narodnega doma, tu govorite o Glavnem trgu …« Po zagotovilih Slaka se vsi načrtovalci maksimalno usklajujejo. Iz Zavoda Grem v mesto so izrazili zaskrbljenost nad tem, da bi se ljudje mestu v času gradnje centru povsem izogibali, nekatere pa je zaskrbela tudi županova napoved, da bodo dela zagnali ne glede na dokončnost razpisov, »saj se lahko zgodi, da trg razrijemo, potem pa zmanjka denarja in se dela ustavijo.« Macedoni je ponovil, da pri petmilijonskem projektu računajo na štiri milijone evrov podpore in da denar vsekakor bo, hkrati pa spomnil, da tudi pri projektu hidravličnih izboljšav niso čakali na podpis vseh pogodb, imajo pa zato občani končno čisto pitno vodo leto prej kot sicer …

To ni bila prva in zagotovo ne zadnja razgrnitev načrta obnove mestnega jedra. »Pred vami sedimo deset mesecev pred začetkom del in do takrat vas bomo še podrobneje seznanili s podrobnostmi, ki jih še usklajujemo,« je zaključil župan in s sogovorniki meščane, tako iz okolice kot samega središča, vnovič pozval k potrpežljivosti.

Članek je bil objavljen v 47. številki Dolenjskega lista z dne, 24. november 2016.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.