Dvig carin bi le malo vplival na dolenjsko in posavsko gospodarstvo
Preverili smo, kako bi morebitni dvig ameriških carin na uvoz izdelkov iz EU vplival na gospodarstvo v naši regiji. Sprva napovedan dvig carin je sicer ameriški predsednik Donald Trump 9. aprila, potem ko je več kot 75 držav zaprosilo za pogajanja o carinah, zamrznil za 90 dni, razen za Kitajsko, za katero je uvedel 125-odstotne carine.

Statistični podatki za leto 2023 (podatkov za 2024 še ni) kažejo, da so gospodarske družbe v jugovzhodni Sloveniji izvozile za dobrih 4,5 milijarde evrov blaga, največ v Nemčijo, Francijo in Italijo. ZDA so na 29. mestu, izvoz pa je znašal nekaj več kot 17 milijonov evrov. Uvoz blaga je tega leta znašal 2,4 milijarde evrov, največ iz Italije, Nemčije in Kitajske, iz ZDA (na 27. mestu po velikosti uvoza) pa je regija uvozila za 3,2 milijona evrov blaga.
Vpliv bo majhen in posreden
»Po informacijah, ki se vsakodnevno spreminjajo, je res težko vedeti, kaj se bo zgodilo in kako naj podjetja sploh reagirajo,« pravi Tomaž Kordiš, direktor Gospodarske zbornice Dolenjske in Bele krajine (GZDBK). Po njegovem mnenju morebitni dvig ameriških carin na gospodarske družbe v jugovzhodni regiji pomembnejšega vpliva ne bo imel. »Naša podjetja so usmerjena drugam, večinoma poslujejo z evropskimi državami in državami nekdanje Jugoslavije, delno z Rusijo in Azijo, z ZDA pa zelo malo. Vpliv carin bo morda posreden, pa še ta bo zelo majhen, zato zmanjševanja proizvodnje ne pričakujem.«
Tudi na avtomobilsko industrijo v jugovzhodni Sloveniji dvig carin po Kordiševem mnenju večjega vpliva ne bo imel. »Tudi če katero podjetje izvaža v ZDA, zanj ameriški trg ni glavni trg.« Posredno bi lahko dvig carin vplival na podjetja, ki so v dobaviteljski verigi za avtomobilsko industrijo, a tudi tam po njegovem mnenju v manjšem obsegu. »Je pa res, da smo posredno vezani večinoma na nemški in francoski trg. Kako se bodo odvijale aktivnosti v avtomobilski industriji na teh trgih in katere ukrepe bo sprejela EU, pa je ta trenutek nemogoče napovedati.«

V kaotičnih razmerah je težko delati
Tudi v Posavju po besedah direktorja GZS – Posavske gospodarske zbornice Darka Goriška večjih težav ne pričakujejo. V letu 2023 so po podatkih Statističnega urada posavske gospodarske družbe ustvarile 923 milijonov evrov izvoza. Močno prednjačita Hrvaška in Nemčija z več kot 200 milijoni evrov, v ZDA pa je Posavje izvozilo za 38 milijonov evrov blaga. A kot opozarja Gorišek, v navedenih številkah zagotovo niso zajete električna energija, storitve in še kaj, čeprav o tem, za kakšno blago dejansko gre, ni podatkov. »Sprememba se je zgodila pred leti. Prej smo za temi številkami videli, za katero blago je šlo, zdaj pa do teh podatkov več ne moremo, menda zaradi varovanja konkurenčnosti,« pravi Gorišek.
»Ker izvoz predstavlja 65 odstotkov vseh prihodkov v regiji, zagotovo govorimo o več milijardah evrov,« meni. Izvoz v ZDA tako dejansko predstavlja okoli šest do sedem odstotkov celotnega posavskega izvoza. Največji delež Goriškovih besedah ustvari avtomobilska industrija, po njegovih ocenah gre večinoma za posredni izvoz v okviru dobaviteljskih verig, nekaj izvoza je tudi na področju veterine in letališke opreme.
Pa vendar večjih težav zaradi morebitnega povišanja carin ne pričakuje. »Tudi vsa podjetja, ki so doslej izvažala v ZDA, ne tarnajo, razen da je zadeva kaotična in da se spreminja z dneva v dan. Je pa v takih razmerah težko delati, saj je težko planirati proizvodnjo. Zato bodo podjetja, zlasti tista, ki so povezana z avtomobilsko industrijo, zagotovo imela do konca leta velike izzive. A hkrati menim, da bo prišlo do dogovorov, saj gospodarstvo vendarle funkcionira na podlagi dogovorov, medtem ko ima politika neko svojo logiko.«

Uvoz večji v letih remonta NEK
Pri uvozu pa v letu 2023 med državami partnericami ZDA niso med prvih 30. Se pa uvoz spreminja glede na remontna leta NEK. Po njegovi oceni je bil zato uvoz v letu 2024, ki je bilo remontno, prav gotovo večji kot v letu 2023.
Prepričan je, da zaradi posledic višanja ameriških carin zagotovo nobeno posavsko podjetje ne bo propadlo, saj nobeno ni v večji meri vezano na ameriški trg. Če že, bo kakšno morda v drugi polovici leta primorano odpustiti kakšnega zaposlenega, pravi. »Pa vendarle menim, da do tega ne bo prišlo. Če se bo EU na ravni celotne unije dogovorila, se bodo stvari normalizirale.«
V družbi TPV Automotive, ki velja za enega najpomembnejših razvojnih dobaviteljev na globalnem trgu avtomobilske industrije, pravijo, da trenutno večino njihovega izvoza predstavljajo države EU, zato morebitni dvig ameriških carin neposredno ne bi bistveno vplival na družbo. »Posredni vpliv sprememb v ameriški trgovinski politiki pa bi lahko bil občutnejši. Zaostritev tržnih razmer bi prek naših kupcev najverjetneje prinesla dodatne zahteve po večji stroškovni učinkovitosti v dobavni verigi, katere del smo tudi sami,« so povedali v podjetju.
V NEK pa so nam pojasnili, da bi bile ob trenutnih negotovostih v zvezi z odločitvami, povezanimi s spremembami carinske politike ZDA, napovedi vpliva tega dogajanja na poslovanje NEK preuranjene. »V NEK se zavedamo različnih tveganj, tudi tveganj v procesu nabave blaga in storitev. S programom celovitega upravljanja tveganj zagotavljamo sistematične metode, procese in aktivnosti za pravočasno ugotavljanje izpostavljenosti različnim vrstam tveganj.« Kot so še zapisali v odgovoru, NEK s poslovnimi partnerji iz ZDA sodeluje na področju izdelave oziroma dobave goriva, pa tudi na področju dobav materialov in izvajanja storitev v okviru procesov vzdrževanja in posodabljanja sistemov in opreme elektrarne.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se