Resnični preobrat?
Z dr. Dušanom Kebrom o zdravstveni reformi in kaj nas z njo čaka

Nekdanji zdravstveni minister je pred 13 leti glasno opozoril na nepravičnost dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja in začel o tem ozaveščati državljane. Takrat so ga nejeverno gledali izpod čela, danes kaže, da se nam bo z zdravstveno reformo njegov veliki cilj počasi uresničil. Dober poznavalec zdravstvenega sistema je bil lani junija izvoljen za predsednika Rdečega križa Slovenije, nam pa je pojasnil nekaj dvomov iz predloga novega zakona, ki bo preuredil slovensko zdravstvo. Kaj nas čaka?
Menite, da se bomo vendarle znebili dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja, na katerega krivičnost ste vi kot prvi opozarjali že v času svojega mandata? Bodo zdaj zavarovalnice tržile posebna zavarovanja za nadstandardne storitve in materiale?
Mislim, da smo v trinajstih letih, ki so minila od mojega predloga za ukinitev dopolnilnega zavarovanja, zdaj najbliže temu, da ga bomo res opustili. Okoliščine so namreč danes povsem drugačne: danes temu zavarovanju nasprotuje večina državljanov, takrat pa sem bil zelo osamljen; danes je zahteva po opustitvi tega zavarovanja zapisana v koalicijsko pogodbo pa tudi v programe koalicijskih strank, takrat pa me je celo moja vladna stranka z izjemo razumnih posameznikov v njej gledala nezaupljivo. Takrat so evropske bančne institucije temu nasprotovale in vlada se jih je bala, saj je šlo za čas vključevanja v Evropsko unijo, danes pa počasi postaja skoraj zaželeno ali pa vsaj moderno, da kažemo malo uporništva proti »neoliberalni« in nesolidarni EU ... Kar je ostalo nespremenjeno, je agresivno lobiranje in manipuliranje v prid tega zavarovanja tistih, ki imajo od njega največje koristi. Opustitev tega zavarovanja, to bom kar naprej ponavljal, je resničen preobrat, reforma v našem zdravstvenem sistemu, saj prvič v zgodovini nove države povečuje delež javnega financiranja zdravstva s 70 na skoraj 85 odstotkov, medtem ko smo bili vse do zdaj priče postopni privatizaciji zdravstva. Zato me žalosti, ko takoj slišim podvprašanje, ali bodo zaradi tega čakalne dobe kaj krajše. Lahko sicer pritrdim: čakalne dobe bodo vsaj nekoliko krajše zaradi 60 milijonov evrov, kolikor nas stanejo zasebne zavarovalnice, toda veliko bolj od te dokaj majhne vsote je pomembno, da bomo pol milijarde evrov poslej prispevali na solidaren način – v razmerju z dohodki – in da je torej padla odločitev, ki smo jo dvajset let odrivali: zdravstvo bo ostalo pretežno javno. To je daljnosežna ideološka odločitev, udarec v obraz neoliberalizmu. Kaj bodo poslej tržile zasebne zavarovalnice, ne bom ugibal; vsekakor bodo odkrile tržne niše, ki so jih do zdaj spregledovale, saj jim je dopolnilno zavarovanje brez truda prinašalo dobičke. Naj pa dodam, da je obseg pravih zasebnih zavarovanj v državah Evropske unije zelo majhen: večinoma pod petimi odstotki vseh sredstev za zdravstveno varstvo. Razlog za to je preprost: le malo je takih, ki si ga lahko privoščijo.
Bi nas morala skrbeti »vsebina« tako imenovane univerzalne košarice storitev?
Obstajata dve glavni možnosti, kako opredeliti to košarico. Pri prvi ugotovimo, koliko lahko ponudimo bolnikom z javnim denarjem, ki je na voljo, in vse druge storitve – praviloma take, ki imajo majhno dodano vrednost pri zdravljenju – izločimo iz javnega financiranja. Ta pristop seveda podpirajo tisti, ki iščejo možnosti za privatna zavarovanja in za privatne izvajalce teh storitev, ni pa dober za tiste bolnike, ki si takih storitev ne bi mogli kupiti. K tej možnosti ne štejem pobude »vojnih dobičkarjev«, da bi iz košarice storitev izločili tudi zelo potrebne in nujne storitve, saj je preveč nemoralna, da bi jo lahko šteli za resno možnost; povzročila bi namreč, da bi se tudi revni državljani morali hočeš nočeš zatekati v zasebni sistem. V zakonu je izbrana druga možnost, ki jo podpiram: z nekaj izjemami vse storitve ostajajo v univerzalni košarici, kar pa bo nujno povzročilo (oziroma ohranilo) čakalne dobe. Vendar pa z zagotavljanjem različnega dostopa do bolj nujnih in manj nujnih storitev lahko zagotovimo, da bolniki pridejo pravočasno do najbolj nujnih ali koristnih storitev, čakalni dobi pa bodo prepuščene samo manj nujne. Tu bo verjetno nastala niša za zasebne zavarovalnice, ki pa ne bo izločala revnejših državljanov – tudi ti bodo prišli na vrsto v javnem sistemu, vendar po določenem čakanju.
Zakon izloča 17 zdravstvenih storitev, ki jih obvezno zavarovanje ne bo krilo, med njimi so na primer estetski posegi, ki niso nujni za odpravo funkcionalne prizadetosti, alternativni načini zdravljenja, ki jim zdravstveno ministrstvo ni dalo soglasja, kirurško zdravljenje debelosti (razen v določenih primerih), drugo mnenje.
Mislim, da so te storitve pravilno izbrane, premislek zasluži samo izločitev drugega mnenja. Sam bi ga ohranil med pravicami v primerih, ko gre za odločitve o zahtevnih operacijah ali drugih oblikah zahtevnega zdravljenja, ki bi lahko imelo hujše stranske učinke. V takih primerih bolnik potrebuje vsaj še eno mnenje.
Nas po vašem mnenju res čaka zdravstvo dveh ravni po zgledu iz zobozdravstva, ko se nadstandard plača: zdaj dobijo načeloma vsi bolniki v vseh slovenskih bolnišnicah visokokakovostne vgradne materiale (kolki, žilne opornice …), po novem pa bi se torej premožnejši, ki si bodo najboljši material plačali, lahko privoščili vgraditev najboljših materialov in uporabo najsodobnejših metod?
To se ne bo zgodilo, saj vsi novi proizvodi, ki se vgrajujejo v telo, dobijo zeleno luč, če se zanje izkaže, da so res bistveno boljši od prejšnjega izdelka. Ob tem pa moram opozoriti, da je prispevek novega proizvoda ali zdravila k zdravju bolnika pogosto tako majhen, da je komaj izmerljiv in gre zgolj za komercialne pobude – novi izdelek je namreč strahovito dražji od prejšnjega. Zato menim, da je omejitev na tem področju nujna, opraviti pa jo mora stroka, ki se mora zavedati svoje odgovornosti do vseh bolnikov. Ni sprejemljivo, da bi kar vsevprek izbirali samo najdražje materiale, zdravila in izdelke.
V nedavnih razpravah je bilo slišati, da četudi bi dobili injekcijo 120 milijonov evrov ta hip, naš sistem čakalnih vrst ne bi zmogel odpraviti, ker nam trenutno primanjkuje tisoč zdravnikov. Vaš predlog?
Res je, da primanjkuje zdravnikov, vendar je pomanjkanje denarja pomembnejše.
Več v Zarji št. 5, 31. 1. 2017
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
