"Stanje na področju javnega potniškega prometa je bilo slabo in prenova je bila nujna. V zadnjih letih poteka največja reforma sistema javnih prevozov v zgodovini Slovenije s ciljem, da bi dolgoročno izboljšali storitev za uporabnika," so v današnjem zapisu za javnost navedli pri ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, kjer pravijo, da so zapleti v teh dneh res neprijetni za uporabnike, a verjamejo, da bodo v doglednem času rešljivi. Prelaganje odgovornosti za trenutno stanje samo na Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP) pa je po njihovih navedbah nekorektno. Ob tem poudarjajo, da so bili vozni redi usklajeni.
Agencija za varstvo konkurence dopustila koncentracijo trga
Kot dodajajo, je k nastalemu stanju prispevalo več dejavnikov. Med njimi je dolgoletna zahteva EU za konkurenčni javni razpis, ki je stopila v veljavo 3. decembra 2009, pri čemer se je skrajni rok za izvedbo konkurenčnega postopka iztekel 3. decembra 2019. Prvi poskus konkurenčne oddaje koncesij za medkrajevne avtobusne prevoze je bil izveden leta 2010, vendar se je zaradi kartelnega dogovarjanja med ponudniki prevozov končal neuspešno, sodni postopki pa so se vlekli še 8 let. Naslednji poskus oddaje koncesij je bil šele leta 2022, torej že po izteku skrajnega roka po evropski uredbi, Slovenija je bila torej že v kršitvi. Vendar je bil tudi ta neuspešen.
Javno naročilo je bilo nato v ponovljenem postopku uspešno zaključeno aprila 2023, ko se je avtobusno prevozništvo koncentriralo samo v dveh večjih prevoznih podjetjih, in sicer Arriva in Nomago, ki sedaj obvladujeta približno 80 odstotkov trga.
"Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je sicer želelo, da bi se koncesije začele izvajati že prej, vendar so koncesionarji prosili za dodaten čas za pripravo na začetek njihovega izvajanja, čemur je ministrstvo na koncu ugodilo. Od izbora v aprilu 2023 do začetka izvajanja koncesij 1. julija 2024 je bilo za pripravo na voljo skoraj 15 mesecev. Glede na to, da so julija in avgusta šolske počitnice, so koncesionarji dejansko imeli še dva dodatna meseca, skupno torej skoraj 17 mesecev, da se pripravijo na polni obseg izvajanja prevozov, ki se je začel 1. septembra s pričetkom šolskega leta. Ker je šlo za nov koncept izvajanja prevozov z 20-odstotnim povečanim standardom dostopnosti, so na DUJPP v vmesnem obdobju pripravljali nove vozne rede. Koncesionarji pa naj bi v tem času zagotovili zadostne vire. S prijavo na razpis in s sklenitvijo koncesijske pogodbe so se namreč zavezali, da zagotovijo dovolj kapacitet, vozil in voznikov, da bodo sposobni odpeljati vse linije, ki so določene v novih voznih redih," pojasnjujejo pri ministrstvu.
Pri načrtovanju voznih redov sodelovalo več deležnikov
Ob tem so poudarili, da so vozne rede pripravili skupaj s koncesionarji, ki so se zavezali, da jih bodo tudi v celoti izvajali. Osnutke voznih redov so, kot še trdijo, v uskladitev prejele tudi občine.
Prve dni septembra pa se je izkazalo, da je na terenu prišlo do številnih zapletov. "V nekaterih primerih je res šlo za nedoslednosti v samih voznih redih, v številnih primerih pa se je izkazalo, da so koncesionarji preprosto opustili izvedbo prevozov, kar je seveda kršitev koncesijske pogodbe," poudarjajo pri ministrstvu.
Ob tem dodajajo, da je Družba za upravljanje javnega potniškega prometa za reševanje zapletov z voznimi redi angažirala vse svoje moči, "ne more pa reševati izpadov prevozov, ker so za izvedbo zadolženi koncesionarji, ki morajo na teren poslati avtobuse, skladno z uradnimi pogodbenimi voznimi redi in ne skladno s tistimi, za katere so se sami odločili, da jih lahko izvedejo. Posebej je treba poudariti, da sta se koncesionarja sama prijavila na razpis, poznala sta pogoje in zavezala sta se, da bosta to izvajala".
"DUJPP bo naredil vse, da se stanje v najkrajšem možnem času uredi. Ponudbe prevozov je več, je pa res, da je šlo za velikansko spremembo, na katero se bo treba deloma tudi navaditi, deloma pa bo seveda treba kakšno linijo, odhod ali prihod še prilagoditi glede na zahteve in potrebe potnikov, ki so bile med pripravo podrobnih voznih redov morda spregledane," še pravijo na pristojnem ministrstvu, kjer so napovedali, da bo DUJPP nadaljeval izvajanje nadzora na terenu in, če bo treba, bodo angažirali inšpektorje, neizvajanje koncesionarjev pa kaznovali s 1000 evrov kazni za neizvedeno vožnjo.
Prvi in glavni cilj ne sme biti dobiček podjetij
"Bo pa tudi v nadaljevanju potekalo usklajevanje s terenom in z lokalnimi deležniki, tudi šolami, predvsem pa ne bodo dopustili, da bodo posamezni akterji zaradi osebnih parcialnih in tudi ekonomskih interesov izvajali pritiske na plečih uporabnikov javnega potniškega prometa. Javni potniški promet je namenjen ljudem, kjer ne sme biti prvi in glavni cilj dobiček podjetij," so še zapisali.