Starši pogosto omejujemo čas, ki ga otroci preživijo pred zasloni, in odvzemamo tehnologijo kot kazen. Redko pa se vprašamo, ali smo sami dober zgled pri zmerni uporabi tehnologije. Če preživljamo preveč časa z očmi na svojih napravah, to lahko negativno vpliva na naše odnose z otroki.
Pretiravanje s tehnologijo kvari družinske odnose
Na Telekomu Slovenije so zapisali, da ko starši preveč časa preživimo ob različnih napravah, to pri otrocih vzbuja občutke nepomembnosti, zmanjša se kakovost interakcije, izgubljamo trenutke z njimi in hkrati vpeljujemo slaba vzorčna vedenja. Otroci namreč potrebujejo pozornost, spodbudo in čustveno povezavo s starši, predvsem pa, da smo aktivno prisotni v njihovih življenjih. Če neprestano gledamo v telefon, se z njimi manj pogovarjamo, vzpostavljamo manj očesnega stika in se jim ne posvetimo. To lahko vpliva na njihovo samopodobo in razvoj socialnih veščin, dejstvo pa je tudi, da otroci ves čas posnemajo svoje starše, kar pomeni, da lahko opazovanje staršev, ki imajo ves čas v roki naprave, vodi v otrokovo odvisnost od naprav in zmanjšano sposobnost vzpostavljanja pristnih odnosov v prihodnosti.
»Vsak zaslon, ki ga uporabljamo v času, ko smo v bližini otroka, prekinja stik z njim. Stik se vzpostavlja prek dotika, nege in seveda očesnega kontakta. S stikom omogočimo, da se otrok na starša varno naveže, kar je nujna osnova za kasnejši zdrav odnos z otrokom. Varno navezani otrok se bo brez težav tudi v prihodnje vračal k stiku s starši, tudi v primeru stiske,« pravijo na Logoutu, Centru pomoči pri prekomerni rabi interneta.
Otrokom bodimo dober zgled
Kako torej uporabljati tehnologijo kot zgledni starši? Določite omejitve: nastavite časovni okvir, v katerem namenoma pospravite ali izklopite telefone, na primer med obroki ali igralnim časom, ter se osredotočite izključno na interakcijo z otroki. Spodbujajte drugačne aktivnosti: ko otroci postanejo starejši, za zmanjšanje uporabe tehnologije v celotni družini postavite na mizo družabne igre ali knjige, pri vratih pa pustite žogo ali frizbi. Tako bodo igrače bolj dostopne, kar spodbuja otroke (in starše), da raje posežejo po njih namesto po tehnologiji. Bodite prisotni: pomembno je, da smo starši resnično prisotni, ko smo z otroki, jim posvetimo popolno pozornost, sodelujemo v igri in pogovoru ter vzpostavimo čustveno povezavo. Uvajanje družinskih ritualov dodatno krepi odnos in ustvarja trajne spomine. Uporabljajte tehnologijo skupaj: tehnologijo je najbolje z otroki uporabljati skupaj, se o vsebini pogovarjati in deliti mnenja. Na primer: »Na telefonu bom preveril vremensko napoved, potem pa se ti popolnoma posvetim. Vidiš, tukaj kaže, da bo sončno.«
Izbirajmo kakovostne vsebine
Slovenski pediatri so pripravili smernice, koliko časa lahko otroci preživijo pred zasloni glede na starost. Svetujejo, da otroci do drugega leta starosti zaslonom niso izpostavljeni, saj se v tem obdobju otroci učijo, razvijajo odnos z drugimi in raziskujejo svoje okolje, torej tehnologija negativno vpliva na ta razvoj. Med drugim in petim letom je priporočljivo čas pred zaslonom omejiti na manj kot uro na dan – pomembno je, da mu tudi, ko je pred zaslonom, zagotovimo primerne in kakovostne vsebine, ki bodo pripomogle k njegovemu razvoju. Od šestega do devetega leta naj bi bilo to omejeno na največ uro na dan, od desetega do dvanajstega leta na uro in pol ter od trinajstega do osemnajstega leta na največ dve uri na dan.
»Če se morate stuširati in bo otrok medtem 20 minut gledal televizijo, je to čisto v redu. Ni dokazov, da bi to kakorkoli škodilo njegovemu razvoju. Toda če želite, da je to izobraževalna izkušnja, morate skupaj z otrokom gledati v zaslon in spraševati globlja, večplastna vprašanja, da se resnično vključite v medijsko izkušnjo,« pravi dr. Sarah Lytle, direktorica ozaveščanja in izobraževanja na Inštitutu za možganske znanosti Univerze v Washingtonu.
Preveč časa pred zaslonom ima lahko negativne posledice na otrokov razvoj, med drugim manjša empatijo, ima vpliv na njegove kognitivne sposobnosti, jezikovni razvoj, pozornost, socialne interakcije in motorične spretnosti. Starši smo svojim otrokom največji zgled. Pomembno je, da se zavedamo vpliva, ki ga ima naša uporaba zaslonov na otroke, in da aktivno skrbimo za kakovostne in čustveno bogate interakcije z njimi. S tem ne le krepimo vezi s svojimi otroki, temveč jih tudi učimo, kako odgovorno in zmerno uporabljati tehnologijo.