»Signala preprosto ni, tu in tam nam uspe uloviti kakšno črtico. V šoli in vrtcu imamo na srečo še stacionarne telefonske linije, tako da nismo odrezani od sveta, seveda pa se starši upravičeno pritožujejo. Pomanjkanje mobilnega signala še večjo težavo predstavlja našim prostovoljnim gasilcem, ki imajo svoj dom v neposredni bližini, saj je nemotena komunikacija ključna za požarno varnost. Resnično upamo, da se stanje slednjič izboljša,« razlaga Irena Bezjak, vodja podružnične šole Podgorci, ki spada pod OŠ Velika Nedelja.
Nesprejemljivo za digitalno dobo
Obe lokalni skupnosti sta že večkrat pozvali Telekom Slovenije, da signal izboljša, a se to doslej še ni zgodilo. Zato je na pomoč krajanom priskočil poslanec Andrej Kosi in se s pisno poslansko pobudo obrnil na ministrico za digitalno preobrazbo Emilijo Stojmenovo Duh. »Na omenjenih lokacijah je mobilni signal zelo slab ali ga celo ni. V današnjem času so storitve mobilne tehnologije vse pomembnejše, saj postajamo digitalna družba. Od mobilne tehnologije je tako odvisno kakovostno opravljanje storitev, med drugim tudi izobraževalnega procesa. Zato je nujno, da se na območju omenjenih šol čimprej odpravijo težave glede mobilnega signala z njegovo okrepitvijo ali kakršnokoli drugo tehnično rešitvijo, ki bo omogočila uporabo mobilnega omrežja in z njim povezanih naprav v stavbah osnovne šole,« je med drugim zapisal.
Preden mu je ministrica za digitalno preobrazbo odgovorila, je od Agencije za komunikacijska omrežja in storitve pridobila rezultate meritev na obeh lokacijah in delovanja mobilnih storitev javnega mobilnega omrežja (JMO) operaterjev A1, Telekom Slovenije in Telemach.
Krivi hribovit teren in hrvaški signali
»Rezultati so potrdili težave s signalom. Agencija ugotavlja, da je lokacija v Podgorcih zelo slabo pokrita s signalom JMO, ker je na območju, ki je zelo zaklonjeno z bližnjimi vzpetinami in zato ni omogočen dovolj visok nivo signala z bližnjih baznih postaj: dva kilometra oddaljenih Telekomovih in Telemachovih na Zamušanskem Vrhu, 2,7 kilometra oddaljeni postaji A1 v Zamušanih ter tri oziroma 3,5 kilometra oddaljenih postajah A1, Telekoma in Telemacha proti Veliki Nedelji. Po drugi strani pa je lokacija šole na Kogu sicer pokrita z dovolj visokim signalom z 2,3 kilometra oddaljene Telekomove in Telemachove postaje v Miklavž pri Ormožu pa tudi s signalom z dobrih osem kilometrov oddaljene postaje A1 v Ivanjkovcih, vendar te signale na izpostavljeni legi, na grebenu vzpetine, pogosto motijo signali tujih, zlasti hrvaških operaterjev, kar znižuje kakovost storitve. Agencija je preverila tudi podatke o omrežnih priključnih točkah in ugotovila, da je na naslovu podružnične šole v Podgorcih zgrajen in nepriključen optični priključek, ki bi lahko z ustreznimi tehničnimi rešitvami omogočil ustrezno internetno povezljivost za izvajanje izobraževanja.«
Rešitev je nadgradnja omrežja
Odpravljanje digitalne izključenosti je eno izmed temeljnih poslanstev Ministrstva za digitalno preobrazbo (MDP), poudarja Emilija Stojmenova Duh, pri tem pa je treba izpostaviti posebno vlogo univerzalne storitve na področju elektronskih komunikacij. Gre za najmanjši nabor storitev določene kakovosti, ki je dostopen vsem končnim uporabnikom v državi po dostopni ceni ne glede na njihovo geografsko lego.
V skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah ima vsak končni uporabnik pravico do priključitve na javno komunikacijsko omrežje na fiksni lokaciji, ki mu zagotavlja tako dostop do govorne komunikacijske storitve kot tudi do ustreznega širokopasovnega dostopa do interneta s prenosno hitrostjo, ki jo s splošnim aktom določi Agencija in trenutno znaša 10/1 MB/s. Če uporabniku takšne storitve ne zagotovi nobeden izmed ponudnikov na tržni osnovi, mu jo mora ne glede na njegovo geografsko lokacijo zagotoviti družba Telekom Slovenije, ki je trenutno imenovani izvajalec univerzalne storitve. Omenjeni lokaciji na Kogu in v Podgorcih, dodaja, pa sicer ne sodita v okvir univerzalne storitve.
Kaj torej lahko storita obe lokalni skupnosti, da rešita težave s slabim mobilnim signalom? Ne preostane jima drugega, kot da se še naprej obračata na mobilne operaterje in enega od njih prepričata o izboljšanju pokritosti oziroma o ustrezni nadgradnji mobilnega omrežja.