10 načinov, kako se znebiti dobrega zaposlenega
... in kako to podjetja počnejo, ne da bi sploh opazila. Na obletnici zaključka osnovne šole se je razvil zanimiv razgovor. Nekaj bivših sošolcev je govorilo o svoji službi. Super jih je bilo poslušati, ker so po veliko letih v istem podjetju še vedno navdušeni nad svojim delom. Slišal se je ponos na svoje delo in svoje sposobnosti in pomislila sem, da morajo imeti dobrega vodjo.

Kultura vodenja v podjetju ima pozitivno naravnanost, drugače bi bile njihove zgodbe bistveno drugačne. Ni enostavno ohranjati entuziazem ljudi 20 - 30 let. So bili pa seveda tudi taki, ki so povedali drugačne zgodbe. Zgodbe o utrujenosti, naveličanosti, neslišanosti, zdravstvenih težavah in jezi ter frustracijah s svojimi “šefi”.
Splošno znano dejstvo je, da dober zaposleni ne odide, ker ima preveč dela. Dober zaposleni odide, ker ga nihče več ne vidi. Ker nima glasu. Večina dobrih zaposlenih ne išče nove službe. Išče razlog, da bi ostali. Pa jim ga pogosto vzamemo – s tem, ko jih napačno vodimo.
Če ste torej vodja in bi si želeli tim, ki je nemotiviran, poslušen, priden brez lastnih idej ali bi ga želeli čim prej zamenjati, potem se zagotovo držite spodnjih 10 nasvetov. Najkasneje v roku šestih mesecev vam bo zagotovo uspelo popolnoma uničiti moralo vašega tima. Iz izkušenj vam pa lahko zatrdim, da se bodo rezultati poznali bistveno prej.
Če pa bi morda kot vodja želeli zavzet in uspešen tim, potem pri sebi preverite, kje temu stojite na poti in začnite delati drugače. Ne glede na kulturo podjetja, je tim svoj majhen svet in vodja je tisti, ki ga vodi. Zato imamo v podjetjih time, ki so zelo različni - eni so motivirani in zadovoljni, drugi spet ne. Riba smrdi pri glavi, rečemo pri nas. V razpoloženju tima je to še kako res. Če vaš tim ne funkcionira dobro, se zamislite nad svojim načinom vodenja. Če ste del takega tima, se zamislite nad tem, kaj lahko naredite sami.
Kaj torej storiti, da se znebite dobrih ljudi?
1. Planirajte namesto njih in jim vsiljujte svojo voljo
Pred leti smo se na izobraževanje za vodje pogovarjali o največjih frustracijah vodij. Ena od vodij je povedala, da jo frustrirajo zaposleni, ki vedno čakajo na njena navodila in ne znajo ničesar opraviti sami. Pogrešala je njihove samostojne odločitve. Po nekaj dodatnih vprašanjih smo prišli težavi do dna.
Kaj mislite, kje je bila ta težava?
Za mnenje jih je vprašala prepozno. Običajno takrat, ko je ona že sprejela vse odločitve, njen tim pa je moral nalogo samo še fizično izpeljati. Hitro je doumela, da na tak način ne razvija svojega tima v samostojne posameznike, ki znajo razmišljati.
Vaši sodelavci delajo na aktivnostih vsak dan, vidijo in slišijo stvari znotraj procesa, ki jih vi ne. Dajte jim priložnost, da sodelujejo od začetka, tako bodo tudi bolj zavzeti pri uresničevanju postavljenih ciljev.
2. Ne dajajte povratne informacije – razen kadar gre kaj narobe
Povratna informacija je najboljši način učenja in gradnje kulture v podjetju. Z dobrim podajanjem povratne informacije širiš kulturo tima in sporočaš, kaj je za tim dobro, katere vrednote spoštujemo, kako delamo, kaj si od sodelavcev želimo… Če se je ne poslužujte, kot vodja veliko zamujate. In ne pozabite, da je tudi neobstoječa povratna informacija povratna informacija.
Ni pa povratne informacije prav enostavno dati. Dobra povratna informacija namreč zahteva zelo dobro poznavanje procesov dela ter sodelavcev.
Dobro povratno informacijo premislimo, povemo jo na konkretnem primeru, jo umestimo v procese dela, naslovimo ravnanja in vedenja osebe, ki ji jo sporočamo. Bolj kot smo konkretni, več efekta ima. To velja tako za pozitivno (pohvalo) kot negativno (kritiko) povratno informacijo. Še eno pravilo pri povratnih informacijah velja - dobre dajemo v skupini, negativno na 4 oči. V vsakem primeru pa mora biti konkretna. Če ni, lahko naredi več škode kot koristi.
Torej, če si želite slab tim dajajte povratno informacijo samo, ko gre nekaj hudo narobe, če se le da, pred vsemi. Hvalite pa raje po tihem – da si kdo ne bi kaj preveč mislil.
3. Obljubljajte ... in ne izpolnite
SSKJ besedo obljuba razlaga kot izjavo komu, da bo kaj dobil, bo česa deležen, da bo kdo kaj storil, uresničil in kot nekaj, kar kdo obljubi. V vsakem primeru obljuba zahteva akcijo. Če se želite znebiti svojega tima, potem delajte ravno nasprotno. Ne izpolnjujte svojih obljub.
Podobno kot otroci smo tudi odrasli zelo občutljivi, če se obljube ne izpolnijo. Vemo tudi, da jih je včasih težko izpolniti, da obljubimo prehitro, da se stvari spremenijo. Odrasli ljudje, za razliko od otrok, lahko razumemo razlago, zakaj in kaj se je spremenilo.
Zato, če ste nekaj obljubili, pa tega ne morete uresničiti, razložite to ljudem v svojem timu. Pri tem bodite iskreni, če ne morete ali ne smete povedati določenih stvari, povejte, da je temu tako. Najslabše kar lahko naredite je, da molčite, ne naredite nič in ne razložite ljudem, kaj se dogaja.
Če želite slabo vzdušje v timu - lažite, ne razlagajte, ne držite obljub, tako boste 1000% izgubili njihovo zaupanje. Kmalu vam ne bodo nič več zares povedali, ne bodo vam verjeli, dobili boste samo še zlagane nasmeške in odgovore, da je vse v redu.
4. Njihovo delo jemljite za samoumevno
Veliko ljudi, ki delajo dobro, je pogosto spregledanih. To v njih vzbuja občutek, da so nevidni in neslišani. Sčasoma jih to naredi malodušne. Dobijo potrebo, da bi svojo profesionalno izpolnitev iskali drugje. Na nek način so ti ljudje predobri, da bi jih kdo opazil.
Ena najpomembnejših nalog vodje je, da pozna svoje ljudi. Vedeti mora, kaj jih motivira, kakšen način komunikacije imajo, kakšni so, ko je nekaj narobe, kje so njihove prednosti in šibkosti. Vodja ne rabi biti psiholog za osebne težave, mora pa biti mentor in coach za svoje ljudi, vedeti, kdaj stopiti v katere čevlje in kaj oseba od njega profesionalno potrebuje. Če pa želi ubiti moralo svojih ljudi, pa naj le posplošuje in predvideva. Ali dela projekcijo svojih izkušenj in mnenj na svoje sodelavce.
Kako to zgleda v praksi? Recimo, da se oseba znajde v fazi, ko bi želela spremembo. Če bi se je radi znebili, ignorirajte to stanje, niti slučajno ga ne nagovorite. Zasujte osebo z operativo, poskušajte še z mikromanagiranjem. To je najboljši način, da bo oseba počasi a vztrajno zakorakala proti malodušju, tihi odpovedi in na koncu proti drugemu delovnemu mestu.
5. Nalagajte dodatne naloge, še posebej takšne, ki jih ne veselijo
Dajajte dodatne naloge ljudem, ki delajo dobro in ne znajo reči ne in potem zahtevajte, da je vse narejeno predčasno. Ne upoštevajte razlag, da je vse to nemogoče narediti v razumnem času. Dajajte jim naloge, ki jih sploh ne veselijo, z razlago, da bodo tako pokazali pripadnost podjetju. Stvari, ki jih radi počnejo, dajajte drugim.
Skratka popolnoma ignorirajte želje in zanimanja svojih zaposlenih, pa jih boste hitro izmučili in povzročili, da bodo nemotivirani. Za dobro mero jim vsake toliko obljubite, da bodo stvari, ki bi jih radi počeli, kmalu na vrsti. In potem ne naredite nič ali pa jih dajte delat drugim sodelavcem. Če boste pa to počeli dovolj dolgo, bodo začeli dvomiti vase. In iskati novo službo.
6. Reagirajte šele, ko človek izgori
Če je nekdo tedne ali mesece razdražen, izčrpan, a »dela svoje«, to še ne pomeni, da je vse OK. Taka oseba je na robu izgorelosti. Običajno je že tako utrujena, da ne vidi prioritet, niti ne ve, kje in kako bi prosila za pomoč.
Vprašanje, kako ti lahko pomagamo, morda pri izgorelem zaposlenem ne bo naletelo na odprta ušesa. Zakaj? Ker so preutrujeni, da bi trezno razmišljali. Vidijo samo še dodatno delo z ljudmi, ki jih bo treba uvesti v naloge. Uvajanje pomeni čas in dodatno energijo, ki je ti ljudje običajno več nimajo.
In še nekaj - izgorelost se ne pojavi iz danes na jutri. Ljudje ne postanejo sitni čez noč. Pot v izgorelost je običajno daljša in ima svoje znake. Običajno ljudje opozarjajo na manjko v procesih že veliko prej, kot se zlomijo.
Če želite izgorele ljudi, se delajte gluhe in slepe za njihove komentarje in ničesar ne storite, da bi izboljšali procese. Ko ne bodo več zmogli, bodo hodili na bolniške staleže, dokler se jim morda le ne posreči in bodo našli delovno mesto, ki jih bo bolje podpiralo.
7. Napredovanje naj bo igra ugibanja
Če želite, da se vaši zaposleni počutijo nemočne, potem nikar ne postavljajte jasnih kriterijev za napredovanje. Še bolje – vsakokrat jih rahlo prilagodite. Enkrat šteje zvestoba podjetju, drugič število projektov, tretjič pa to, kako dobro se ujamejo z vodjo.
Ljudje potrebujejo občutek, da vedo, kaj se od njih pričakuje. Radi razumejo pot naprej – ne zato, da bi si jo olajšali, ampak da bi sploh vedeli, kam stopiti. Če pa je vsak poskus napredovanja zavrnjen z nejasnim »ni še čas« ali »najprej moraš še malo zrasti«, brez konkretnih smernic, jih boste hitro pripeljali do izgube motivacije.
Še posebej boleče je, če opazijo, da nekdo drug – morda manj izkušen, a z boljšim odnosom z vodstvom – napreduje hitreje. Takrat ne izgubite samo ene osebe. Izgubite zaupanje celotnega tima.
Če torej želite ustvariti kulturo pasivnosti in /ali odhajanja, jim nikoli ne pokažite poti naprej. Naj tipajo v temi.
8. Zamenjajte spoštovanje s kontroliranjem
Če želite ustvariti okolje, kjer se pametni in sposobni ljudje počutijo neumne, jih mikromanagirajte. Uvedite tabele, poročila, veliko nalog, ki so brez pomena in kradejo veliko časa. Uporabljajte pasivno agresivna vprašanja, da bodo ja imeli občutek, da so stalno pod nadzorom. Naj vas nikakor ne zanimajo rezultati njihovega dela, bolj naj bo pomembno, kje so kdaj.
Mikro-management ubije kreativnost in odgovornost. Zakaj bi nekdo prevzemal pobudo, če je itak treba vse potrditi pri vas? Zakaj bi predlagal spremembo, če mora najprej zaprositi za dovoljenje, da sploh pomisli drugače?
Dober zaposleni ne želi, da ga pustite pri miru. Želi, da mu zaupate – da mu daste smer, orodja in prostor, da zraste. Če pa mu namesto tega dihate za ovratnik, bo sčasoma začel dihati drugje.
9. Ne izobražujte se v veščinah vodenja
Če želite na dolgi rok ustvariti podjetje z nemotiviranim timom brez lastnih idej, ki bo slonel samo na idejah vodstva, ki bo popolnoma nepogrešljivo, potem zaboga, ne pošiljajte svojih vodij na izobraževanja iz veščin vodenja!
Vodje bi se tam dejansko lahko izurili v veščinah, ki jih nujno potrebujejo, da bi lahko tim motivirali, vodili, usmerjali, reševali konflikte in poskrbeli, da njihova ekipa zagnano in samostojno dela na svojih projektih ter uresničuje cilje vašega podjetja.
Če bodo vodje imeli pod sabo popolnoma odvisne ljudi, potem sami ne bodo imeli časa, da bi se ukvarjali s strateškim delom, razvojem in optimizacijo področij na katerih delajo. Tako boste celotno verigo ljudi ohranili popolnoma zataknjeno v premočna čustva in konflikte ali pa popolno malodušje.
10. Ustvarite toksično kulturo tima
Če boste upoštevali vse tukaj naštete nasvete in vključili še ustvarjanje nezaupanja, obrekovanje in nekonsistentno obnašanje, boste uspešno ustvarili toksično kulturo tima. To pomeni, da bodo ljudje zadržani, uspevali bodo tisti, ki znajo najbolj zaobiti pravila in se vam najbolj prilizniti, ne pa nujno tisti, ki dejansko želijo dobro in odgovorno delati. Ne bo zaupanja, ne bo novih, kreativnih idej, ljudje ne bodo z veseljem opravljali dela, vrteli se bodo v negativnih vzorcih obnašanja in pogovorov. V takem okolju nihče več ne razmišlja, kako bi kaj izboljšal – vsi le še razmišljajo, kako preživeti dan.
Taka kultura bo zagotovo poglobila razdor in zbudila nezaupanje do vas, če boste imeli srečo, vas bodo nehali tudi spoštovati.
Če se torej želite znebiti dobrih ljudi, upoštevajte vse zgoraj naštete nasvete. Po 6 - 12 mesecih se bodo rezultati zagotovo poznali. V tem času se bo glas o vašem podjetju že razširil daleč naokoli in dobri ljudje se ga bodo izogibali v širokem krogu. V najboljšem primeru se bodo pri vas zaposlovali ljudje, ki jih nihče noče ali pa ljudje, ki bodo neprestano iskali drugo priložnost, brez da bi bili v resnici zares zavzeti za delo v vašem podjetju.
***Klavdija Verlak, coach za osebno rast, pomaga ljudem, predvsem ženskam, da prepoznajo svoje notranje potenciale, razbijejo omejujoča prepričanja in odkrijejo svojo lastno vrednost.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se