Na opravljanje vozniškega izpita se čaka tudi 90 dni
Bralec, ki ima prevozno podjetje, nam je potožil, da ima kandidata, ki želi pri njem delati kot voznik s kategorijo B, a preskusa znanja ni opravil. Zdaj mora čakati kar nekaj časa, da lahko izpit ponovno opravlja, čeprav bi ga nujno potreboval »na cesti«. Za dovoljenje boste kot povprečen kandidat odšteli precej več kot 1500 evrov in porabili najmanj šest mesecev. Običajno pa se razvleče tudi na več kot eno leto.

Težave s prevozniki niso nič novega. Prevozna podjetja danes težko najdejo voznike, ki si z vožnjo služijo kar trd kruh. A nič bolje ni voznikom avtobusov ali celo voznikom s »klasičnim« izpitom kategorije B. Ob vsem pomanjkanju kadra in dejstvu, da to ni najmikavnejše delo, se le redko najdejo mladi, ki želijo opravljati tako delo. Pred njimi pa je kar nekaj ovir.
Kadra je premalo
Danes se namreč na opravljanje vozniškega izpita kategorije B, po podatkih AVP, čaka od 30 do 90 dni, odvisno od izpitnega območja. Obstajajo pa tudi primeri, ko kateri od kandidatov odpove termin, ki se sprosti, in lahko kdo drug pride na vrsto prej kot v omenjenem roku.

A zakaj traja toliko časa? »Čakalna doba 90 dni ni idealna, vendar je v trenutnih razmerah posledica kadrovskih omejitev na trgu dela in povečanega števila kandidatov, ki se prijavljajo na vozniški izpit.« Z drugimi besedami; kandidatov je več, a vedno manj je članov izpitne komisije. Torej kadrovska stiska pesti tudi izpitne centre.
Da bi izboljšali razmere in skrajšali čakalne dobe, kot enega od možnih ukrepov pri AVP navajajo, da bi morali izboljšati uspešnost kandidatov na vozniškem izpitu. »Kandidati za voznike ne bi smeli priti na vozniški izpit le 'poskusiti', ampak bi morali strogo upoštevati priporočila učitelja vožnje glede usposobljenosti za opravljanje vozniškega izpita,« pravijo na AVP, mi pa lahko dodamo, da bi mogoče tudi v izpitnih komisijah prenehali iskati neznanje in zavračati kandidate ob najmanjših priložnostih.
Vse več v prvem poskusu
V primerjavi s podatki iz minulih let se je izboljšal odstotek pozitivno opravljenih izpitov v prvem poskusu. Še več, v letu 2024 je kar 55 odstotkov kandidatov v prvem poskusu opravilo izpit, od skoraj 22.000 kandidatov kar 12.126. V drugem ali tretjem poskusu še dobrih 8000, več kot deset poskusov pa so potrebovali le štirje kandidati. »V treh poskusih opravi izpit dobrih 91 odstotkov kandidatov na kategoriji B,« dodajajo na AVP.

Praktični del vozniškega izpita je sicer možno opraviti že z 20 obveznimi učnimi urami in 21. izpitno uro. Junakov, ki bi z dvajsetimi urami uspešno končali usposabljanje, je letno v Sloveniji par deset. Večina kandidatov za voznike za dosego minimalnih znanj za uspeh na izpitu potrebuje vsaj 35 ur praktičnega usposabljanja, odvisno od motoričnih spretnosti kandidata za voznika. Štiri do šest mesecev pa je idealni najkrajši čas, ki ga porabimo za opravljanje izpita.
Precej denarja in časa
Če je torej cena učne ure v šoli vožnje 41 evrov, tečaj CPP 100 evrov, izdaja kartona v šoli vožnje 20, zdravniški pregled 80, varna vožnja po programu voznika začetnika 150 evrov, tečaj prve pomoči 100 evrov, bi celoten strošek za vozniško dovoljenje znašal 1875 evrov. Ob predpostavki, da je kandidat opravil 30 ur usposabljanja.
Mladi vozniki, to so vozniki do dveh let po opravljenem vozniškem izpitu, so v letih 2023 in 2024 povzročili 2026 prometnih nesreč od skupno 31.595 nesreč ali vsega šest odstotkov. Največ povzročiteljev iz te skupine je bilo voznikov osebnega avtomobila, ki so povzročili 1685 prometnih nesreč.
Zato bralca ne moremo ravno potolažiti; dokler na izpitnih centrih ne bo več članov komisij in dokler bodo kandidati po večkrat opravljali izpit ter s tem delali »gnečo« v čakalnih vrstah, bo rok 90 dni najverjetneje ostal.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se