© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Leteča nadloga
Čas branja 4 min.

Droni po Evropi povzročajo kaos. Ali so grožnja tudi za slovensko nebo?


Žiga Fabjan
20. 10. 2025, 05.30
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Medtem ko droni na nebu nad nekaterimi evropskimi državami v zadnjem obdobju povzročajo nevšečnosti, v Sloveniji posebnih incidentov ne beležimo.

droni, letališče
Profimedia
Letenje z droni je v okolici letališč prepovedano. V ozadju münchensko letališče, ki so ga septembra zaradi brezpilotnikov dvakrat zaprli.

Brezpilotni letalniki ponekod postajajo vse večja nadloga. Münchensko letališče je bilo v začetku meseca zaradi dronov, ki so jih opazili v bližini, dvakrat zaprto za več ur, konec septembra so morali lete preusmeriti in odpovedati tudi na letališčih v Københavnu in Oslu.

Zaradi velike gospodarske škode, ki ob tem nastaja, pa tudi v imenu varnosti, odločevalci iščejo načine, kako ukrepati ob pojavu neidentificiranih dronov. Na Bavarskem je deželna vlada denimo sprejela osnutek zakona, ki bi policiji podelil pooblastila za sestrelitev brezpilotnih letalnikov, če predstavljajo grožnjo. Po besedah bavarskega ministrskega predsednika Markusa Söderja želijo na ta način zagotoviti zaščito prebivalstva in ozemlja.

Na Danskem pa so v času, ko je v Københavnu potekal neformalni vrh voditeljev Evropske unije – na katerem je bila ena izmed osrednjih tem prav zaščita zračnega prostora držav članic pred vdori domnevno ruskih dronov –, za pet dni povsem prepovedali civilne polete z brezpilotniki.

Zaostrovanja na vzhodni meji Evropske unije

Zaradi vojne v Ukrajini so na udaru predvsem nekatere njene sosednje države – Poljska, Romunija in Moldavija, ki ni članica Evropske unije in zveze Nato. V Varšavi, Bukarešti in Kišinjevu so Rusijo večkrat obtožili, da so njeni droni kršili njihov zračni prostor. Da države incidente obravnavajo nadvse resno, kaže tudi aktivacija poljskih in romunskih vojaških lovcev, ki so ob vdorih poleteli v nebo.

danska, droni
Profimedia
Območje københavnskega letališča je po incidentu z brezpilotniki varovala danska policija.

Bližina »ruskega medveda« napetost dviguje tudi v baltskih državah. Uradni Talin je zaradi vdora treh ruskih lovcev Mig-31 v estonski zračni prostor sredi septembra zaprosil za aktivacijo 4. člena severnoatlantske pogodbe o nujnem posvetovanju članic Nata. To je dober teden dni prej zaradi ruskih dronov storila tudi Poljska. »Položaj nas je pripeljal tako blizu odprtemu konfliktu, kot še nikoli doslej v vsem obdobju po koncu druge svetovne vojne,« je tedaj ocenil poljski premier Donald Tusk. Članice severnoatlantskega zavezništva v skladu s 4. členom lahko zaprosijo za nujna posvetovanja, če menijo, da so ogrožene njihova varnost, ozemeljska celovitost ali politična neodvisnost.

Preberite še

V Evropski uniji je po incidentih prevladalo stališče, da morajo članice skupaj vlagati v zaščito zračnega prostora. »Imeti protidronsko zaščito za nikogar ni več izbira,« meni visoka zunanjepolitična predstavnica povezave Kaja Kallas, ki je ta teden poudarila, da pred grožnjo, ki jo predstavljajo brezpilotniki, ni varna nobena država članica. Zato morajo po njenih besedah vse vlagati v zaščito.

dron
Profimedia
Ko je v danski prestolnici potekal neformalni vrh voditeljev Evropske unije je bilo letenje z droni prepovedano. V zraku so lahko brneli le policijski brezpilotniki.

Kako se torej namerava Unija zaščititi pred, kot se je izrazila latvijska premierka Evika Silina, »invazijo letalnikov«?

Nad brezpilotnike z dronskim zidom

Evropska komisija predlaga vzpostavitev sistema protidronske zaščite, ki bi bil operativen do konca leta 2027, so v četrtek sklenili v Bruslju. Sistem bi bil eden od strateških projektov, ki jih predvideva strateški obrambni načrt, s katerim bi do leta 2030 dosegli ustrezno obrambno pripravljenost Evropske unije na različne grožnje, tudi na možnost morebitnega vojaškega spopada z Rusijo.

V načrt obrambne pripravljenosti 2030 je vključen tudi projekt t. i. dronskega zidu, ki v nasprotju s prvotnim izhodišči ne bi varoval le vzhodne, temveč vse zunanje meje Unije. Ime, ki ga je predstavila predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen, sicer lahko zbudi napačno predstavo, za kar je bil tudi tarča kritik. Dronski zid ne bo zgrajen iz opek, temveč bi ga sestavljal prepleten sistem radarjev, motilcev signala in prestreznikov. Pri tem se želi Evropska unija zgledovati po Ukrajini, ki si je v dobrih treh letih boja proti ruskim dronom pridobila obilo izkušenj.

ukrajinska vojska
Profimedia
Ukrajinski vojaki imajo s prestrezanjem ruskih dronov veliko izkušenj. Na fotografiji vojaška patrulja v Donbasu.

Kako bo sedemindvajseterica ravnala ob prihodnjih vdorih – tako brezpilotnikov kot tudi letal – v zračni prostor držav članic, sicer še ni povsem jasno. Von der Leyen ni izključila bojnega odziva. »Moje mnenje je, da moramo braniti vsak kvadratni centimeter ozemlja,« je nedavno dejala. In pojasnila: »To pomeni, da v primeru vdora v zračni prostor – po zelo jasnem opozorilu seveda – ostaja odprta možnost sestrelitve letala

Se imamo česa bati tudi v Sloveniji?

O pravilih upravljanja z brezpilotnimi letalniki v Sloveniji smo že pisali. Področje zakonsko ureja evropska uredba o pravilih in postopkih za upravljanje brezpilotnih zrakoplovov iz leta 2020. Za izvajanje nadzora nad pravili so pristojni agencija za civilno letalstvo (CAA), policija, občinska redarstva in naravovarstveni nadzorniki.

Pri CAA so za Svet24 pojasnili, da doslej v okolici letališč niso zaznali posebnih incidentov. So pa nekaj kršitev zaznali v okolici ljubljanskega kliničnega centra.

heliport, ukc ljubljana
Primož Lavre
Droni so pri nas največ težav povzročali na območju heliporta ljubljanskega kliničnega centra.

»V prvih dveh letih izvajanja zakonodaje s področja brezpilotnih zrakoplovov se je pogosto dogajalo, da so uporabniki kršili geografsko območje heliporta UKC Ljubljana,« so navedli in dodali, da v zadnjem obdobju kršitev več ne zaznavajo. »Glede na to ocenjujemo, da resnih varnostnih težav z brezpilotnimi zrakoplovi, s kakršnimi se spopadajo v posameznih evropskih državah, trenutno ni,« so še poudarili.

Najvišja izrečena globa znašala 4100 evrov

Sicer pa prav letenje z droni na območjih, kjer je to prepovedano ali omejeno, sodi med najpogostejše kršitve predpisov. Največkrat jih upravljalci zagrešijo v urbanem okolju. Velikokrat se zgodi tudi, da dron upravljajo, kljub temu da niso registrirani kot operatorji, »čeprav je postopek registracije operatorja zelo preprost in ga je mogoče opraviti prek naše spletne strani«, so zapisali pri CAA.

Na letni ravni sicer prejmejo okoli 50 prijav. Čedalje pogostejše tudi prijave vdora v zasebnost, za kar pa CAA ni pristojna. Letos so za kršitve izrekli 19 glob v skupni višini 3100 evrov. V zadnjih petih letih je bilo največ glob izrečenih leta 2023, in sicer 37, skupna vrednost je znašala 3300 evrov. Skupni znesek glob pa je bil najvišji leto pred tem, znašal je 14.600 evrov.

Pridobili smo tudi podatek o najvišji izrečeni globi. Leta 2022 je moral posameznik za sedem pravnomočno ugotovljenih prekrškov plačati 4100 evrov.

E-novice · Novice

Prijavite se na e-novice in ostanite na tekočem z najpomembnejšimi dogodki doma in po svetu.

Hvala za prijavo!

Na vaš e-naslov smo poslali sporočilo s potrditveno povezavo.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.