Zdrahe okoli veleposlanikov: Ima predsednica pravico, da kandidate zavrne?
Vlada je danes kljub pomislekom predsednice države Nataše Pirc Musar potrdila paket kandidatov za veleposlaniška mesta.
Predsednik vlade Robert Golob je po seji vlade pojasnil, da je paket pripravilo ministrstvo za zunanje zadeve, "vsi kandidati so prestali ne samo vsa potrebna preverjanja, ampak tudi intervjuje na komisiji, ki je odločala o njihovi strokovnosti".
Premier je prepričan, da "politika o tem v resnici sploh ne bi smela soditi, saj obstajajo strokovni organi, ki se s tem ukvarjajo na ministrstvu".
"Ne verjamem, da ima predsednica kakršna koli ustavna pooblastila, s katerimi bi določala vladi, o čem sme ali ne sme odločati," je še povedal med drugim.
Štiri imena na seznamu
Kot smo poročali, so na seznamu Aleksander Jevšek, ki kandidira za mesto v BiH, Iztok Mirošič, ki bi zapustil ZDA in odšel v Rim, Ivana Nediževac Korada, ki kandidira za mesto v OECD, ter Ksenija Škrilec, ki bi po sklepu vlade odšla na veleposlaniško mesto v Zagreb.
Golob o imenih ni želel govoriti. Kot je dejal, je presenečen, da se je o postopku, ki je doslej vedno v zgodovini Slovenije potekal tajno, začelo razpravljati v javnosti. Meni, da je to povsem neprimerno. Pojasnil je še, da se bodo morali kandidati v vsakem primeru predstaviti pred pristojnim parlamentarnim odborom. "Ne zdi se mi primerno v tej fazi razpredati o njihovih imenih, še posebej ne s slabšalnimi pridevniki, kot počne predsednica," je dejal.
Povedal je še, da ima predsednica avtonomno pravico, da ne podpiše razglasa o njihovem imenovanju. Bo pa treba za to prevzeti tudi odgovornost.
Po besedah politologa Mira Hačka je odnos med predsednikom vlade in predsednico republike že dlje časa na trhlih tleh, kar se zdaj (spet) kaže tudi pri postopku imenovanja veleposlanikov.
Politolog Udovič: Predsednica lahko ima proceduralni zadržek, ne pa vsebinskega
Boštjan Udovič, politolog z ljubljanske fakultete za družbene vede, meni, da je "izbira veleposlanikov in diplomatov v drugih državah običajno izjemno tih postopek v državi pošiljateljici in tudi pri nas ne bi smelo biti drugače. Posvetovanja med različnimi akterji, ki delujejo v zunanji politiki so pomembna, dobrodošla in zaželena, ni pa primerno, da se o morebitnih drugačnih pogledih na ključna zunanjepolitična in diplomatska vprašanja komunicira prek medijskih kanalov."
Kar zadeva vprašanje, iz kakšnih razlogov lahko predsednica kandidata zavrne, je Udovič pojasnil, da predsednica veleposlanike postavlja in odpoklicuje po 107. členu Ustave RS. "Torej, če ima predsednik zadržke, ima pravico, da ne podpiše poverilnic in s tem nekoga ne imenuje za veleposlanika. Posledično to pomeni, da ima v naši ureditvi predsednik republike lahko proceduralni zadržek, ne pa vsebinskega."
Ni sicer prvič, da se predsedniki in premierji glede kandidatov za različne položaje niso strinjali, to se je po besedah Udoviča že dogajalo in "se verjetno tudi še bo. A te stvari se vedno rešujejo in rešijo 'diplomatsko' – v zaprtih prostorih in daleč proč od medijskih žarometov."
Sogovornika sicer poudarjata, da bi morali biti pri izbiri kandidatov ključni strokovni kriteriji, kot so diplomatske izkušnje, znanje in profesionalna neodvisnost, ne pa politične povezave ali interesne bližine. Prevelik vpliv politike na kadrovanje namreč pogosto vodi do napetosti med institucijami in zmanjšuje zaupanje v transparentnost postopkov.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se