Študija o razvoju transporta in plovbe po Savi

V Brežicah so danes predstavili študijo za obnovo in razvoj transporta in plovbe po reki Savi od Siska do Zagreba oziroma do državne meje. Kot je dejal projektni vodja študije Eddy Declercq iz Pacific Consultants International, ki je izbrani konzultant Savske komisije, so želeli ugotoviti, kaj je Sava danes in kaj bi lahko bila. Študija, ki bo potekala osem mesecev, se je začela decembra lani, zaključno poročilo pa mora biti pripravljeno do konca julija letos. Poteka v več fazah, trenutno je v sredini prve faze, to je obnova poti, in na začetku druge faze, to je podaljšanje vodne poti od Siska gorvodno.
Sicer pa ima poleg plovnosti Sava še komercialno vrednost, če bi se zgradila pristanišča, v študiji sta predvideni dve - Rugvica na Hrvaškem in Brežice v Sloveniji. Na slovenski strani je »v igri« več lokacij - tik ob meji na Obrežju, pod Mihalovcem ali v Brežicah. Nadalje Sava lahko ponuja sprostitvene in športne dejavnosti, na primer rafting, rekreacijo na vodi ter naravno in kulturno dediščino, saj ljudje iz Evropske unije (EU) za oddih iščejo nove aktivnosti, ne le ležanje na soncu. Slovenijo namreč imenujejo neodkriti dragulj EU. In tretje, kar ponuja Sava, je vrednost vode, ki jo je mogoče uporabiti v različne namene, ena od možnosti so seveda hidroelektrarne, kjer je že veliko narejenega, investicije so zelo obsežne in segajo do leta 2018.
Po besedah Declercqa je komercialni vidik najmanj zanimiv, če upoštevamo podatek, da so v sezoni 2006/07 od Siska do Beograda prepeljali samo pol milijona ton blaga, od Siska do Brežic pa so že vpeljane druge poti po avtocesti in železnici in bi bila obremenitev še mnogo manjša, pomembna dejavnika pa sta tudi čas in strošek prevoza po vodi. Potrebno bo torej proučiti, ali se bo vložek kapitala za pripravo plovne poti za omenjeni odsek Save splačal; zaenkrat še ne vedo, kako je z mostovi, koliko jih bo potrebno rekonstruirati ali nadomestiti z novimi, kako je z globino in širino rečnega korita, kako speljati plovbo mimo ovir po kanalih.
Potem ko je študijo predstavil Declercq, so svoje videnje do študije v razpravi predstavili še predstavniki iz slovenske politike in gospodarstva, kar je bil tudi namen srečanja v Brežicah. Začel je Žarko Pregelj z Ministrstva za promet, z direktorata za pomorstvo, ki je opozoril na slovensko zakonodajo. Ta namreč ne dovoljuje motorne plovbe po rekah, rečna plovba pa sodi med kopenski promet. Po rekah se v glavnem prevaža razsuti tovor, premog, les, pesek in glede na količino tega tovora plovnost ne bi bila upravičena. Študija bi torej naj pokazala, kaj lahko pričakujemo in kaj lahko razvijamo na Savi.
Predstavnik HSE oziroma projektanta sta predstavila celotno verigo HE na spodnji Savi s poudarkom na hidroelektrarnah Brežice in Mokrice. Robert Ostrelič, direktor RRA Posavje, je predstavil vlogo Posavja v razvojnih projektih države in regije s poudarkom na načrtovanju razvoja gospodarskih con in distribucijsko-logističnih centrov - Phoenix. Na koncu sta svojo predstavitev s področja rabe prostora, turizma, športa in rekreacije predstavili še predstavnica Zavoda za podjetništvo in turizem Brežice ter predstavnik PC Krško.
.