Razrešitev župana pri nas je »misija nemogoče«
Kljub prvotni napovedi župana občine Dornava Mateja Zorka, da bo odstopil, pa raznim pozivom k njegovemu odstopu in celo ideji o sklicu referenduma, Zorko za zdaj ostaja na položaju. Ponovno je zatrdil, da ne vidi razlogov za odstop. Preverili smo zakonske možnosti za predčasno razrešitev izvoljenih predstavnikov ljudstva, ko ti zgubijo zaupanje občanov. V Sloveniji so zelo omejene.

»Stanje pri nas je tako kot vedno zelo delovno, če mislite stanje na občini. Kdo govori o kakšnih pobudah za referendum, mi ni znano. Odstopil ne bom, ker ni razloga, da bi,« je na vprašanja o trenutni situaciji v občini in pobudah k njegovemu odstopu odgovoril Zorko.
Zelo redko doslej se je zgodilo, da bi kakšen župan v Sloveniji sam odstopil s položaja. Tudi dornavski, kot pravi, tega ne namerava storiti.
Kako je v drugih državah
V sosednji Avstriji lahko v nekaterih primerih postopek razrešitve župana začnejo kar občinski svetniki. Mandat izgubi že, če mu izglasujejo nezaupnico. Ena izmed možnosti je tudi referendum, ki ga poznajo v Nemčiji, kjer je odpoklic županov po posameznih zveznih deželah različno sistemsko urejen. Ponekod se postopek predčasne razrešitve lahko začne zgolj na pobudo občanov. Odpoklic z referendumom, ki se skliče bodisi na pobudo občanov ali svetnikov, poznajo tudi na Poljskem, Slovaškem, v Romuniji ... Eden odmevnejših primerov je bil v Nemčiji pred skoraj tremi leti, in sicer v Frankfurtu, kjer so z referendumom volivci odstavili župana zaradi suma korupcije.
Tudi na Hrvaškem lahko občani – volivci uveljavijo svojo voljo. Tak primer je iz lanskega leta, ko so zaradi suma, da je neutemeljeno trošil občinski denar, odstavili župana občine Murter-Kornati.
Spodleteli poskusi spremembe zakonodaje
Preberite več v Štajerskem Tedniku