Ob vseh teh pisanih lučkah, ki krasijo mestne trge, in vonju po piškotih iz kuhinje se v srca otrok prikrade tudi upanje, da jih bo letos pod jelko čakalo sanjsko darilo. Na seznamu želja pa se pogosto znajde nekaj, kar je še pred dvajsetimi leti zvenelo kot znanstvena fantastika – pametni telefon.
Kaj pa, če bi Božiček ali dedek Mraz uslišal te želje in otroku podaril to tehnološko napravo? Kar je na prvi pogled morda nedolžna želja, odpira pomembna vprašanja. Ali je takšno darilo res primerno za otroke? Strokovnjaki opozarjajo na tveganja, povezana z rabo pametnih telefonov pri otrocih, in starše spodbujajo k premišljenemu odločanju o takšnem nakupu. Toda ali je mogoče uskladiti sodobne želje otrok z odgovorno vzgojo? Preverili smo, kaj pravijo psihologi, strokovnjaki za varno rabo interneta in smernice Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ).
Težave s telefonom v darilnem papirju
Špela Reš, priznana psihologinja in psihoterapevtka transakcijske analize, opozarja, da so zasloni neprimerno darilo za vsako priložnost, naj bo to praznik ali rojstni dan. "Otrok, ki prejme pametni telefon kot darilo, razvije močan občutek lastništva, kar staršem oteži vzpostavljanje omejitev in nadzora nad uporabo naprave," razlaga. Dodaja, naj bo odločitev o nakupu telefona premišljena, ob tem pa naj se vzpostavijo jasna pravila uporabe: "Pred nakupom naj se starša uskladita glede pravil uporabe telefona pri otroku, še bolje je, da si družina oblikuje družinska pravila uporabe zaslonov na splošno (telefonov, televizije, računalnika, igralnih konzol)."
Marko Puschner s Safe.si, točke osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje, se strinja: "Telefon za otroke, zlasti tiste v prvi triadi osnovne šole, ni primerno darilo. V tej starosti otroci niso pripravljeni na soočanje s tveganji, ki jih prinaša digitalni svet."
Kdaj je otrok pripravljen na uporabo telefona?
Po mnenju strokovnjakov je otrok za to pripravljen, ko je dovolj zrel, da spoštuje pravila uporabe in prepoznava nevarnosti digitalnega sveta. Tako Špela Reš kot na Safe.si svetujejo, naj z nakupom telefona počakamo vsaj do otrokovega desetega leta, še bolje pa je, da otrok dobi telefon kasneje. "Pomembno je tudi, da otrok ni v akutni čustveni stiski, saj bo v tem primeru prijetna zaslonska vsebina otroku ponujala hitro možnost pobega in umika od doživljanja stiske, kar je rizičen dejavnik za razvoj zasvojenosti z zasloni," poudarja Špela Reš.
Otroci in mlajši najstniki naj ne bi bili lastniki mobilnih telefonov, opozarjajo na Safe.si: "Telefon naj imajo izposojen. To staršem omogoča, da imajo telefon pod nadzorom in ga v primeru težav lahko vzamejo. Če je otrok lastnik mobilnega telefona, starši z odvzemom telefona posežejo v lastnino otroka in s tem povzročijo večji konflikt."
Pasti digitalnega sveta
Dober Tek
NAGRADNI KVIZ: Kaj veste o kvasu?
Uporaba pametnega telefona je lahko nevarna, če se otrok sreča z neprimernimi vsebinami ali spletnimi nevarnostmi. "Otrok s telefonom v rokah je, kot da bi ga postavili samega na glavni trg velikega mesta," opozarja Marko Puschner. Poleg tega starši pogosto precenjujejo zanesljivost aplikacij za starševski nadzor, ki dajejo lažen občutek varnosti: "Glavno vprašanje je, ali je otrok dovolj zrel in ali smo ga dovolj naučili, da se bo znal sam zaščititi pred vsemi tveganji, ki bodo prežala nanj. Številni starši se zanašajo na starševski nadzor, ki naj bi jim omogočil nadzor nad uporabo telefona. Opozoriti je treba, da noben starševski nadzor ni dovolj zanesljiv, da bi mu lahko zaupali, daje pa lažen občutek varnosti. Zavedati se je treba tudi, da telefon ni varuška in da na družbenih omrežjih in v aplikacijah za sporočanje nihče ne bo pazil na vašega otroka. Še več, nanj bodo namensko prežali posamezniki, ki mu bodo želeli škodovati. Tudi zato je uporaba zakonsko dovoljena le za starejše od 13 let."
Kaj moramo vedeti, preden otroku kupimo telefon
Priprava na uporabo mobilnega telefona se začne tisti trenutek, ko starši otroku prvič izročijo v uporabo mobilni telefon, pojasnjujejo na Safe.si. Največkrat je to v zgodnjem otroštvu, ko mu prvič pokažejo risanko, na primer na YouTubu: "Od takrat pa do konca prve triade osnovne šole je treba neprestano spremljati, kaj počne na telefonu. Telefona nikoli ne sme uporabljati brez nadzora. Pri tem mislim konkreten nadzor, ko starš gleda na zaslon telefona, kaj se dogaja. V vsem tem času mora otroka opozarjati na tveganja, na kaj naj bo pozoren, česa naj ne počne in kaj naj naredi v posameznih situacijah. Učiti ga je treba konceptov, ki omogočajo varno rabo interneta, kot so dobre in slabe skrivnosti, zakaj varujemo svojo zasebnost, kdo so pravi prijatelji, kako se soočati s pritiskom skupine in tako naprej."
Ko se starši odločijo, da je pravi čas za nakup telefona otroku, naj se o tem najprej z njim pogovorijo in ga seznanijo z družinskimi pravili uporabe telefonov, pravi Špela Reš: "Pogovorijo naj se o tem, katere spletne vsebine so za otroka, glede na njegovo starost, primerne, katere pa še ne. Pomembno je, da starši otroku jasno povedo, da so lastniki telefona oni, ne otrok, ter da mu bodo pomagali pri tem, da bo pametni telefon in zabavne spletne vsebine uporabljal uravnoteženo."
Smernice NIJZ o uporabi zaslonov
NIJZ svetuje, naj se zasloni uvajajo premišljeno in v skladu z otrokovo starostjo. Otroci do drugega leta starosti naj sploh ne bodo izpostavljeni zaslonom, saj je v tem obdobju ključnega pomena razvoj odnosov, raziskovanje okolja in učenje prek neposrednih izkušenj. Med drugim in petim letom starosti naj bi bil čas pred zaslonom omejen na manj kot eno uro dnevno, pri tem pa je ključno, da so vsebine kakovostne in primerne za otrokov razvoj.
Pri otrocih od šestega do devetega leta strokovnjaki priporočajo omejitev na največ eno uro dnevno, medtem ko se lahko pri otrocih med desetim in dvanajstim letom ta čas podaljša na uro in pol. Mladostniki od trinajstega do osemnajstega leta pa naj pred zasloni preživijo največ dve uri dnevno. Dolgotrajna izpostavljenost zaslonom lahko negativno vpliva na otrokov razvoj – zmanjšuje empatijo, slabša kognitivne sposobnosti, jezikovni razvoj, pozornost, socialne veščine in motorične spretnosti.
Telefon – da ali ne?
Odločitev, ali bo otrok dobil telefon, je odvisna od staršev. Vendar strokovnjaki opozarjajo, naj bodo starši previdni in naj telefon nikoli ne bo zgolj darilo, temveč premišljena odločitev. Najpomembnejše je, da otroka naučijo odgovorne rabe, kar pa zahteva čas, trud in doslednost.
Namesto da otroku preprosto omogočite dostop do digitalnega sveta, ga raje naučite, kako se v njem varno in odgovorno gibati. To vključuje ne le razumevanje tveganj, temveč tudi spodbujanje zdravega ravnovesja med časom pred zasloni in drugimi dejavnostmi, kot so šport, ustvarjanje in družinsko preživljanje prostega časa.
Starši se morajo zavedati, da je telefon orodje, ne nadomestek za družinsko interakcijo ali vzgojo. Čeprav tehnologija ponuja veliko možnosti učenja in zabave, ne sme nadomestiti pristnih odnosov, ki so ključni za otrokovo emocionalno in socialno rast. Naj bo letošnje darilo premišljena izbira, ki bo krepila družinske vezi in spodbujala otrokovo ustvarjalnost. Morda pa je letos boljša izbira knjiga, družabna igra, izlet v naravo ali izkušnja, ki bo ustvarila trajne spomine, brez digitalnih motenj. Tako boste otroka ne le razveselili, temveč tudi prispevali k njegovemu zdravemu in uravnoteženemu razvoju.