Na Finskem so v sredo poročali o novi okvari podmorskega kabla, in sicer je bilo prekinjeno električno omrežje med Finsko in Estonijo. V finskem sistemskem operaterju električnega omrežja Fingrid so nemudoma posumili, da se je pretrgal podmorski kabel. Začela se je preiskava, pri čemer so v Fingridu še isti dan opozorili, da možnosti sabotaže ne morejo izključiti.
Kot poročajo finski mediji, so že podatki spletišča MarineTraffic pokazali, da se je nad poškodovanim kablom v času dogodka gibal naftni tanker Eagle S, ki pluje pod zastavo Cookovih otokov. Plovilo se je med plovbo čez podmorski kabel močno upočasnilo. Da je ladja sumljiva, je opazila tudi finska obalna straža. Tanker je posledično v sredo zvečer ustavilo finsko patruljno plovilo Turva in ga pospremilo v finske vode približno 20 kilometrov od polotoka Porkkalaniemi v Finskem zalivu. Pojasnili so, da jim je postal sumljiv, ko so opazili, da sidra na njem niso bila na svojih mestih. Domnevajo, da so ravno sidra tega tankerja povzročila škodo na podmorskem kablu. Okoli mesta, kjer je tanker trenutno zasidran, so uvedli trikilometrsko območje prepovedi letenja.
Finski premier Petteri Orpo je včeraj popoldne poudaril, da se bo finska odločno odzvala na vsako domnevno sovražno dejanje zoper njihovo podmorsko infrastrukturo. Finska policija skupaj z obalno stražo vse okoliščine domnevne sabotaže še preiskuje. V času poškodovanja podmorskega kabla sta se na območju nahajali dve plovili. Do poškodb je sicer prišlo na finski strani tega podmorskega kabla za prenos električne energije med Finsko in Estonijo, zato je za popravilo škode odgovoren finski operater Fingrid. Po prvih ocenah bi lahko popravilo trajalo do sedem mesecev.
Finske oblasti so sicer v teh dneh navedle, da trenutno beležijo tudi težave na kar štirih telekomunikacijskih podmorskih kablih v Baltskem morju, ki so bili kot kaže prav tako poškodovani. Kot je včeraj poročala finska javna radiotelevizija Yle, gre za optična kabla med Finsko in Estonijo, ki sta v lasti finskega operaterja Elisa, telekomunikacijski kabel finskega operaterja Cinia med Finsko in Nemčijo ter še en telekomunikacijski kabel, ki prav tako povezuje Finsko in Estonijo. Slednji je v lasti kitajskega telekomunikacijskega podjetja CITIC Telecom.
Del ruske »temne flote«
Tanker Eagle S je bil na poti iz Sankt Peterburga v Egipt. Po podatkih britanske revije Lloyd's List gre v resnici za plovilo tako imenovane ruske »temne flote« naftnih tankerjev, ki je postala operativna po uvedbi sankcij ZDA in EU. Med tankerje iz »temne flote« se uvrščajo več kot 15 let stara plovila, katerih lastništvo ni povsem znano, za katere običajno niso sklenjena ustrezna zavarovanja in s katerimi Rusija v izogib sankcijam prevaža nafto. Kot so že julija poročali v reviji Lloyd's List, je tanker Eagle S, ki je star približno 20 let, v lasti podjetja Caravella s sedežem v Združenih Arabskih Emiratih. Bil naj bi v zelo slabem stanju, zaradi česar predstavlja tako varnostno kot okoljsko tveganje.
Izpostavljeno
Trajnostno, a zabavno: Prinesite hygge čarobnost v svoj dom!
Estonci začeli vojaško operacijo
Estonski zunanji minister Margus Tsahkna je danes naznanil, da so estonske oborožene sile začele pomorsko operacijo za zaščito podmorskega kabla Estlink 1. Kot smo že poročali, je bil v sredo v domnevni sabotaži poškodovan podmorski kabel Estlink 2. Finska in Estonija imata namreč v skupni lasti dve povezavi med svojima električnima omrežjema, podmorska kabla Estlink 1 in Estlink 2, ki se ponašata z močjo čezmejnega prenosa električne energije 350 oziroma 650 megavatov. »Na grožnjo podmorski kritični infrastrukturi v naši regiji se bomo tudi odzvali,« je na družbenem omrežju X poudaril Tsahkna.
Da območje odslej patruljira vojaško patruljno plovilo Raju, je danes potrdil tudi estonski obrambni minister Hanno Pevkur, ki je poudaril, da je Estonija energetsko povezavo s Finsko pripravljena zaščititi tudi »s pomočjo vojske, če je to potrebno.« Dejal je še, da je Estonija Finski predlagala sodelovanje pri zaščiti podmorskih kablov ter da bi se lahko operaciji pridružile tudi druge države članice zveze Nato, kot so Švedska, Nemčija in Poljska.
Nove sankcije?
Oglasila se je tudi podpredsednica Evropske komisije in visoka predstavnica za zunanje zadeve in varnostno politiko Kaja Kallas, ki je dejala, da bo EU odgovorila z novimi sankcijami, usmerjenimi zoper rusko »temno floto.« »Temna flota predstavlja grožnjo varnosti in okolju,« je poudarila Kallas ter dodala, da se s pomočjo flote obenem financira ruska vojska. »Predlagamo dodatne ukrepe, vključno s sankcijami zoper to floto.«
Podporo Finski in Estoniji je zagotovil tudi generalni sekretar Nata Mark Rutte, ki je dejal, da pozorno spremljajo preiskavo in da je Nato pripravljen ponuditi dodatno pomoč.
Nujna posodobitev pomorskega prava
Za tiskovno agencijo Reuters se je medtem oglasila estonska ministrica za pravosodje Liisa Pakosta, ki je dejala, da je treba stoletja staro mednarodno pomorsko pravo posodobiti, da bo to prepovedovalo tudi poškodovanje podmorske infrastrukture, kot so plinovodi in podmorski kabli. Dejala je, da bo estonska vlada do februarja na Mednarodno pomorsko organizacijo (IMO) poslala predlog za spremembo mednarodnega pomorskega prava. Vprašanje obravnave primerov podvodnih poškodb po njenem mnenju z vidika zakonodaje terja več jasnosti, saj se bo s tem zmanjšala verjetnost, da bi morebitni spori pozneje končali na mednarodnih sodiščih. Poudarila je še, da trenutno pomorsko pravo, deli katerega so stari že stoletja, razmeroma natančno obravnava piratstvo in piratsko oddajanje, nezakoniti praksi na morski gladini, a »vlečenje sidra, da se poškoduje podmorska infrastruktura, je nekaj, česar posebej ne obravnava.«