inflacija

Skokovita rast stroškov ladijskega transporta bo podražila vse, od kave do avtomobilov

B.K.
13. 6. 2021, 12.36
Posodobljeno: 13. 6. 2021, 12.41
Deli članek:

Hitro naraščajoča cena ladijskega transporta nas bo po žepu udarila prej kot si mislimo.

Reuters
Približno 80 odstotkov vseh blag se transportira po morju.

Od kave, do potrošniške tehnologije in igrač, ki jih kupujete otrokom. Vse to se bo podražilo zaradi hitre rasti cen ladijskega transporta, poroča ameriška tiskovna agencija Bloomberg.

Transport standardnega jeklenega kontejnerja iz Šanghaja v Roterdam stane danes rekordnih 10.500 ameriških dolarjev (slabih 8.700 evrov). To je 547-odstotna rast cene glede na povprečje zadnjih petih let. Ker se po morju transportira do 80 odstotkov vseh blag, rast cen ladijskega transporta grozi, da bo povzročila inflacijo cen potrošnih dobrin po vsem svetu. Igrače, pohištvo, avtomobilski deli, kava, ribe in mnoge druge dobrine se bodo znatno podražile.

Razlogi za podražitev ladijskega transporta so raznovrstni: od povišanega povpraševanja in premajhnega števila pristaniških in ladijskih delavcev, do manka zabojnikov in prezasedenosti svetovnih pristanišč. Nekatera azijska izvozna pristanišča se ob tem soočajo še z novimi izbruhi covida-19.

Najbolj se bo podražilo pohištvo

Stroški transporta so sicer majhen strošek celotne cene izdelka, a britanska banka HSBC je izračunala, da se 205-odstotna rast cene transporta odraža v 2-odstotni rasti cene izdelka. Glede na več kot 500-odstotni skok cen transporta se lahko nadejamo, da se bodo izdečlki podražili tudi za do 6 odstotkov.

Najvišje povišanje cen bodo sicer doživeli izdelki, ki so ceneni in po obliki robustni in nerodni, kot denimo pohištvo ali igrače. kosovni izdelki se namreč slabše zlagajo in jih v zabojnik ne gre naložiti tako veliko kot preprostejše, zložljive izdelke. To bo cene teh izdelkov za končnega potrošnika nesorazmerno podražilo. Za nekatere cenejše proizvajalce pohištva predstavljajo stroški transporta namreč tudi do 60 odstotkov končne cene, opozarja Alan Murphy, predsednik uprave danskega svetovalnega podjetja Sea-Intelligence. Ti proizvajalci bodo težko preživeli.

Profimedia
Pomanjkanje delavcev, zabojnikov in ladij so eni izmed razlogov za skokovito rast cen ladijskega transporta.

Mnoga podjetja v stiski

Visoki stroški transporta pa imajo tudi druge negativne posledice na globalni trg. Tako denimo inčuni iz Peruja zaradi povišanja cen ne morejo več konkurirati inčunom iz evropskih ribogojnic, zato se je njihov uvoz praktično ustavil, evropski potrošnik pa je izgubil možnost nakupa poceni rib. Po drugi strani pa denimo evropski pridelovalci oliv ne izvažajo več v Združene države Amerike, saj so njihove olive tam postale preprosto predrage.

Podjetja se z novim izzivom soočajo na različne načine. Nekatera izvozna podjetja so nehala izvažati v določene države, druga iščejo dobavitelje bližje svoji lokaciji. Nekatere evropske firme so se poslužile celo drastičnih ukrepov kot je uporaba konvojev tovornjakov, ki izdelke iz Kitajske v Evropo pripeljejo kar po cestah.

Še nekaj časa ne bo bolje, a bankirjev to ne skrbi

Medtem, ko poznavalci razmer v transportu opozarjajo, da se cene ne bodo kmalu znižale, vztrajale naj bi vsaj do konca leta, pa centralne banke dvigu stroškov transporta ne namenjajo preveč skrbi. Predsednica Evropske centralne banke Christine Lagarde je denimo v četrtek priznala, da se cene izdelkov dražijo zaradi ozkih grl v dobavni verigi, kar bo zvišalo inflacijo v drugem polletju letošnjega leta, a ob tem pričakuje, da ta motnja ne bo trajala dolgo.

Bankirji najbrž računajo na to, da se bodo motnje v transportu uredile do konca leta, letos pa višanje cen ne bo tako izrazito, saj podjetja z ladijskimi prevozniki sklepajo letne pogodbe. Transport torej v neki meri še vedno plačajo po lanskoletnih cenah, ki so mnogo nižje od letošnjih.