Železniška infrastruktura

Kako bo videti posodobljena ljubljanska železniška postaja

Zoja Črnilec / STA
3. 1. 2025, 12.47
Posodobljeno: 3. 1. 2025, 12.47
Deli članek:

Letos se bodo nadaljevale obsežne naložbe v železniško infrastrukturo, pri čemer je eden največjih projektov v izvajanju posodobitev osrednje železniške postaje v Ljubljani. Nadgradnja čaka tudi več drugih postaj po državi, med drugim v Krškem in Sevnici. Do konca leta naj bi bila zaključena tudi dela na drugem tiru med Divačo in Koprom.

Mestna občina Ljubljana
Ilustracija v skladu z načrti za nov potniški center v Ljubljani.

Nadgradnja železniške postaje Ljubljana obsega nadgradnjo tirov z optimizacijo tirne sheme ter izvedbo šestih novih peronov na območju postaje z nadstreški in s prilagoditvami za gibalno ovirane osebe. Za varen in lažji dostop potnikov do peronske infrastrukture bodo zgradili nov nadhod s postajno dvorano z dvigali, tekočimi stopnicami in tekočimi trakovi za hitrejši prehod čez nadhod. Nadhod bo pešcem omogočal povezavo med središčem mesta in Bežigradom.

V postajni dvorani so predvideni prostori za prodajo kart, čakalnica za potnike, sanitarije in podobno. Predvideni sta rekonstrukcija in razširitev obstoječega podhoda z ločenim podvozom za kolesarje ter ločenimi površinami za pešce pod vsemi postajnimi tiri, vključno z izvedbo dvigal za dostope na perone. Izvedli bodo tudi nadgradnjo in prilagoditev signalnovarnostnih, telekomunikacijskih in elektroenergetskih naprav ter novo vozno mrežo. Železniška postaja bo povezana tudi z novo avtobusno postajo Ljubljana, ki bo v prihodnjih letih zgrajena ob Vilharjevi cesti.

Začetek del so pristojni oktobra simbolično obeležili z odkritjem spominske plošče. Dela, ki bodo po napovedih trajala 22 mesecev od uvedbe v delo konec lanskega septembra, izvaja konzorcij podjetij SŽ-Železniško gradbeno podjetje, Kolektor Igin, CGP in GH holding.

Pogodba je vredna 243,9 milijona evrov z davkom, Slovenija pa je za projekt pridobila več kot 180 milijonov evrov evropskih sredstev iz mehanizma za okrevanje in odpornost.

Mestna občina Ljubljana
Na Mestni občini Ljubljana obljubljajo, da bodo poskrbeli za javne površine in prenovo okoliških cest ter da bodo uredili nove zelene površine in zasadili nova drevesa.

Druge posodobitve na slovenski železniški infrastrukturi

Posodobitev čaka tudi več drugih železniških postaj po državi. Predvidoma še ta mesec bo po pojasnilih direkcije za infrastrukturo končana nadgradnja železniške postaje Nova Gorica, ki se je začela februarja lani. Po zaključeni prenovi bo v Novi Gorici ostala le železniška postaja, namenjena potniškemu prometu, medtem ko bodo postajališče za tovorni promet umaknili v Prvačino in Vrtojbo.

Vrednost celotne investicije je 61,7 milijona evrov, od tega je 43 milijonov evrov povratnih evropskih sredstev iz mehanizma za okrevanje in odpornost.

Nadaljevala se bo tudi nadgradnja železniške proge Ljubljana-Divača, ki poteka po sklopih. V teku sta trenutno nadgradnja železniškega odseka Brezovica-Preserje, Preserje-Borovnica in železniške postaje Borovnica ter izvedba elektronapajalnih postaj Borovnica in Postojna ter MS Verd.

PAPIR_shutterstock_1418237465

Izpostavljeno

Trajnost v papirni industriji

Letos bosta stekli nadgradnja železniških postaj Brezovica in Preserje, gradnja novega železniškega postajališča in podvoza Vnanje Gorice s povezovalnimi cestami, so pojasnili na direkciji.

Ocenjena vrednost celotne investicije v nadgradnjo primorske železniške proge je 672,6 milijona evrov, pri čemer so zagotovljena povratna sredstva EU iz mehanizma za okrevanje in odpornost v višini 57,9 milijona evrov ter nepovratna v višini 65,5 milijona evrov. Prav tako je projekt sofinanciran iz Instrumenta za povezovanje Evrope v višini 64,07 milijona evrov. Zaključek celotne investicije je predviden do 2027.

Novo podobo bo v okviru nadgradnje železniške proge državna meja-Dobova-Zidani Most dobila tudi železniška postaja v Krškem (45,7 milijona evrov). Direkcija za infrastrukturo je zanjo pridobila 22,8 milijona evrov kohezijskih sredstev. Na direkciji med projekti, ki bodo na obsavski progi stekli letos, napovedujejo tudi nadgradnjo postaje v Sevnici. Med Zidanim Mostom in Ljubljano medtem na začetek nadgradnje čakajo še postaje Hrastnik, Trbovlje in Kresnice.

Na direkciji so izpostavili še nadgradnjo železniške proge Maribor-Prevalje-državna meja, torej koroške proge, na odsekih Maribor-Ruše in Sv. Danijel-Prevalje-državna meja. Prav tako so omenili nadgradnjo bohinjske železniške proge na odseku Jesenice-Bohinjska Bistrica in logističnega vozlišča Jesenice, kjer pa po zapletih in izvedeni mednarodni reviziji projekta še ni znan izvajalec tega skoraj 140-milijonskega projekta.

Sašo Švigelj
Viadukt Vinjan je s 620 metri najdaljši na trasi drugega tira. Povezuje predora Mlinarji in zadnji predor na progi, predor Škofije.

Do konca leta tudi drugi tir

Do konca leta pa naj bi se končala tudi dela na največjem železniškem projektu pri nas, nekaj več kot 27 kilometrov dolgi novi železniški povezavi med Divačo in Koprom, znani kot drugi tir.

Skupna investicijska vrednost drugega tira je nekaj nad milijardo evrov. Prvi vlaki bi po novi progi zapeljali v prvi polovici leta 2026.

Oktobra lani so sicer poslanci podprli novelo zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper, ki omogoča še izvedbo vzporednega levega tira nove povezave med Divačo in Koprom. Ocenjena vrednost tega projekta je nekaj manj kot 400 milijonov evrov, na pristojnem ministrstvu za infrastrukturo pa računajo, da bodo lahko leta 2026 že začeli prva dela na terenu, gradnja pa bi bila zaključena v letu 2030.