- Črni petek: Nepravilno označevanje cen in zavajanje kupcev
- Pazljivo ob črnem petku: kako veste, da vas hočejo ogoljufati
Pred t. i. črnim petkom, ko trgovci s popusti vabijo potrošnike k nakupom, strokovnjaki Evropskega potrošniškega centra (EPC) Slovenija ponujajo potrošnikom svetovanje, kako se zaščititi pred nepotrebnimi ali prenagljenimi nakupi. Na pasti popustov opozarjajo tudi inšpektorji in v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS).
Pravica do odstopa do pogodbe
Če potrošnika po nakupu daje občutek slabe vesti, lahko po zaslugi pravice do odstopa od pogodbe, ki jo zagotavlja EU, večino izdelkov, kupljenih prek spleta, vrnejo v 14 dneh. Za izdelke, kupljene v fizični trgovini, ta pravica ne velja. Vseeno pa nekateri trgovci omogočajo vračilo brezhibnih izdelkov, tudi kadar so ti kupljeni v njihovih fizičnih prostorih.
"Ta pravica ščiti potrošnike pred prodajnimi taktikami, ki temeljijo na pritisku, in deluje kot svojevrsten popravni izpit za nepotrebne ali prenagljene nakupe. Potrošnikom omogoča, da svoj nakup premislijo še enkrat," je pojasnila vodja EPC Slovenija Romana Javornik.
Da bi izkoristili to možnost, pa morajo potrošniki razumeti drobni tisk. Ta pravica namreč ne zajema vseh izdelkov, in sicer ni mogoče vrniti posamezniku prilagojenih izdelkov, odprtih zdravstvenih in higienskih izdelkov, digitalnih vsebin ter vstopnic in časovno vezanih storitev, kot so potovanja ali hotelske nastanitve.
Pravica do odstopa od pogodbe, ne da bi moral potrošnik navesti razlog za svojo odločitev, velja za večino naročil prek spleta, po telefonu ali pošti. Potrošnik mora prodajalca o tem obvestiti v 14 dneh, lahko tudi samo prek elektronske pošte, nato pa ima na voljo še 14 dni, da izdelke vrne v dobrem stanju. Pri tem bo morda moral kriti stroške pošiljanja vrnjenega blaga.
Če ima izdelek napako, pa ga lahko vrne tudi pozneje kot v 14 dneh, pri čemer pravice iz garancije veljajo po vsej EU tudi med črnim petkom, so zagotovili v EPC Slovenija.
Potrošnikom, ki so glede svojih pravic negotovi, v EPC Slovenija ponujajo osebno svetovanje, in sicer jih lahko danes obiščejo v nakupovalnem središču Aleja v Šiški v Ljubljani.
"Neverjetne ponudbe"
Da bodo potrošniki dan popustov izkoristili za nakup kakovostnega izdelka, ki ga v resnici potrebujejo, so vrsto nasvetov na svojih spletnih straneh objavili tudi v ZPS. Med drugim jim svetujejo, naj si pred odhodom po nakupih v fizično ali spletno trgovino naredijo seznam želja, gledajo na ceno in ne na "popust" ter preberejo splošne pogoje, ob tem pa naj ne nasedajo lažnim promocijam in bodo pozorni na morebitne spletne prevare.
V britanski potrošniški organizaciji Which so leta 2021 ugotovili, da je 99,5 odstotka "neverjetnih ponudb" enakih ali celo bolj ugodnih v drugih obdobjih leta. V raziskavi so preverili več tisoč cen in ugotovili, da z nakupom na črni petek skoraj zagotovo ne boste dosegli najnižje cene v zadnjem letu, so že zapisali v ZPS.
Inšpektorji nameravajo v času popustov črnega petka izvajati poostrene nadzore. Kot so pred kratkim sporočili iz Tržnega inšpektorata RS, za znižanja v okviru črnega petka veljajo iste zakonske določbe kot ob siceršnjih akcijah in popustih. Potrošnikom, ki kupujejo v okviru akcij oziroma popustov, tudi na inšpektoratu svetujejo, naj kupujejo premišljeno.