Sodeč po podatkih Marproma, so Mariborčani iz leta v leto bolj disciplinirani vozniki, ki svojih vozil ne parkirajo več vsepovprek po zelenicah, na prehodih za pešce, kolesarskih stezah, mestih za invalide in drugih za parkiranje neprimernih mestih. Podatki namreč kažejo, da se število s pajkom odpeljanih vozil iz leta v leto zmanjšuje. Leta 2019, ko je to dejavnost še izvajal Nigrad oziroma zanj zasebno podjetje KHD, so namreč odpeljali 1213 nepravilno parkiranih vozil, v povprečju torej 3,32 avtomobila na dan. Leta 2022, ko je dejavnost že izvajal Marprom, je ta številka bistveno upadla, odpeljali so 974 vozil oziroma 2,66 vozila dnevno, padec je torej bil 20-odstoten.
Lani je nato ta številka upadla še za dodatnih 18 odstotkov. Po podatkih Marproma je namreč pajek izvedel le še 795 odvozov nepravilno parkiranih vozil oziroma samo še 2,17 vozila dnevno. Trend upadanja se je sicer letos ustavil, v prvi polovici leta je namreč pajek odpeljal 411 avtomobilov (2,25 dnevno). Se pa trend upadanja odvozov s pajkom še naprej kaže pri odvozu zapuščenih vozil. Če so jih še leta 2022 odpeljali 74, so jih lani le še 37, v prvi polovici letošnjega leta pa 13. Kot pojasnjujejo v Marpromu, največ avtomobilov pajek odpelje v Ulici Eve Lovše, kjer izstopa problematika parkiranja na mestih, rezerviranih za invalide, in v središču mesta, v Ulici ob jarku pri nekdanjem Večeru.
Lani pet, letos že osem zaposlenih
Marprom trenutno za odvoz nepravilno parkiranih vozil uporablja le en pajek, specialno tovorno vozilo Renault, ki je opremljeno z dvigalom, s katerim vozilo dvigne, ga naloži na ploščad in odpelje. Stari pajek, ki so ga prevzeli od Nigrada, namreč za izvajanje odvozov vozil ni bil več primeren, posebno vozilo za odvleko avtomobilov, ki so ga najeli ob začetku izvajanja dejavnosti, pa so, potem ko so ocenili, da ni primerno, vrnili in pogodbo prekinili. Aktualni pajek sicer ni v lasti Marproma, maja lani so ga najeli za obdobje petih let, pri čemer strošek mesečnega najema znaša 1950 evrov (brez DDV). Z DDV bodo tako zanj v celotnem obdobju najema plačali skoraj 143 tisoč evrov. Ob tem ima Marprom stroške pri tej dejavnosti tudi z zaposlenimi, teh je letos osem, lani pa jih je bilo le pet.
Izgubo pajka pokrivajo s prihodki od parkirišč
Kot izhaja iz podatkov Marproma, se dejavnost pajka ne pokriva. Z odvozi nepravilno parkiranih vozil so lani ustvarili le 75.391 evrov prihodkov, izvajanje dejavnosti pa jih je stalo 293.892 evrov. Izguba torej znaša kar 218.501 evro in se je od lanske, ko so imeli nekaj več kot 84 tisoč evrov prihodkov in dobrih 230 tisoč evrov odhodkov, povečala za polovico. Medtem ko je v prejšnjih letih izgubo dejavnosti pokrivala mariborska občina iz proračuna, jo zdaj Marprom pokriva s prihodki s področja parkirišč: »Ti dve dejavnosti se namreč povezujeta. Ob tem same službe odvoza nepravilno parkiranih in zapuščenih vozil nikakor ne gre primerjati s komercialno dejavnostjo, gre namreč izključno za dejavnost, ki zagotavlja red na področju mirujočega prometa in je kot taka pomembna za neoviran potek vseh vrst prometa ter normalno delovanje mesta,« izgubo opravičujejo v Marpromu.
Je pa treba omeniti tudi dejstvo, da je Marprom pri odvozu nepravilno parkiranih vozil s pajkom odvisen od dela mestnih redarjev. Če ti ne izdajo odločbe za odvoz vozila, Marprom zanj nima pravne podlage.