Kam z avtom?

Slovenski turistični centri se že pripravljajo na poplavo vozil

Andraž Zupančič
18. 6. 2024, 18.10
Deli članek:

Turizem je po nekaj sušnih covidnih letih spet v polnem razmahu, povečan obisk pomeni tudi določeno obremenitev za turistične kraje. Če nič drugega, po navadi nastopijo prometne težave in slovenski turistični centri se že pripravljajo na poplavo vozil.

Bobo
Parkiranje v Kopru je sorazmerno dobro urejeno.

Turizem in dober obisk seveda pomenita veliko ljudi na določenih krajih. In če to pomeni velik obisk in s tem povezan dober prihodek, pa morajo vseeno stvari potekati tako, da so zadovoljni tudi domačini. Posebne težave predstavljajo prometne zagate. Zato so parkirišča in ustrezno usmerjanje prometa še kako pomembni v najbolj obleganih mesecih v letu in kar nekaj občin se vse bolje prilagaja povečanemu obisku.

Marko Vavpotič
Turisti so pripravljeni plačati, če le lahko parkirajo.
Lep prihodek od parkirnin

Občina Bohinj denimo ponuja turistom precej parkirišč, na njihovi spletni strani smo jih našteli kar 27 in tri parkirišča po sistemu P+R. Plačilo na njih sega od treh evrov na uro do pet ali 20 evrov na dan. Posebej parkirišča P+R so zanimiva za obiskovalce, na občini pa pravijo, da se letos cene parkiranja in cena uporabe gozdne ceste Voje, Vogar, planina Blato v primerjavi z lanskim letom niso spreminjale. Še največ težav v Bohinju opažajo pri parkiranju v naravnem okolju, torej zunaj urejenih parkirnih mest, kar na območju občine ni dovoljeno. »Na problem opozarjamo z obveščanjem prek vseh razpoložljivih kanalov. To področje sicer pokriva tudi redarska služba Medobčinskega inšpektorata in redarstva Občin Bled, Gorje in Železniki,« dodajajo na občini.

V Bohinju so lani na račun parkirnin zbrali skoraj 621 tisoč evrov, sredstva pa namenjajo upravljanju s parkirišči, občasnim prevozom potnikov in ukrepom mehke mobilnosti ter tudi najemninam za zemljišča. »Sredstva so tudi vir za financiranje novih projektov in ureditev. Načrtujemo ureditev parkirišča na Nomenju ob železniški postaji, nadaljujemo ureditev parkirišča v Ukancu, pripravlja pa se dokumentacija za gradnjo garažne hiše v Bohinjski Bistrici ter krajinska ureditev parkirišča Vegelj,« dodajajo na Občini Bohinj.

Bobo
Bohinj kot ena ključnih turističnih točk se poleti ubada z različnimi težavami.
Prevoz ne bo več brezplačen

Posebej so ponosni na sistem P+R, ki se je izkazal kot zelo učinkovit in deluje od leta 2018 dalje. Največ parkiranih prostorov P+R je na voljo v Bohinjski Bistrici, za dostop v visokogorje, pa tudi v Srednji vasi. A pozor, vožnje z organiziranimi prevozi po Bohinju letošnjo sezono ne bodo več brezplačne, kar velja tudi za prevoze z bolj oddaljenih oziroma parkirišč P+R. "Za uvedbo plačljivih prevozov je več razlogov. Zaradi zmanjšanja parkirnih mest na območju jezerske sklede in hkratnega povečanja cen na trgu izvajalcev prevozov, od višjih cen goriva do drugih stroškov, vsako leto potrebujemo več finančnih sredstev za izvajanje posebnih linijskih prevozov v času turistične sezone. Stroški se letno povečujejo za približno 10 odstotkov. Želimo si ohraniti obseg in frekvence organiziranih prevozov ter tudi poenotiti sistem prevozov na ravni regije Julijske Alpe, kjer so prevozi v drugih občinah že plačljivi," pojasnjujejo na občini. Cena vozovnice je zdaj dva evra in velja 24 ur od prve aktivacije, omogoča pa neomejeno število voženj na vseh linijah. Vozovnica Bohinj 24h velja samo na vozilih, ki so označena z nalepko Za cvetoči Bohinj.

V Bohinju še vedno večino parkirišč upravlja občina, nekatera zasebna parkirišča vseeno sledijo cenovni politiki občine, druga delujejo povsem neodvisno. "Zasebna parkirišča ne prispevajo finančnih sredstev v parkirni sistem v občini. Sicer so zasebna parkirišča Slap Savica, Ukanc pri hotelu Zlatorog, Senožeta in Športni center Triglav Pokljuka ter hotel Pokljuka oziroma Goreljek,« pravijo na Občini Bohinj. Parkirišče za slap Savica je v lasti nadškofije Ljubljana.

Na Bledu pozivajo k uporabi bolj oddaljenih parkirišč

Bled je tudi ena od turističnih lokacij, kjer ne manjka gostov. Parkirnina se giblje med 1,5 in 3,5 evra na uro in je enaka kot lani, na zasebnih parkiriščih pa je lahko tudi višja. Občina Bled navaja, da imajo 30 parkirišč za posebne avtomobile, dve za avtobuse in tri za avtodome. "Parkiranje je sicer dovoljeno na označenih parkiriščih, ki se razlikujejo glede na dolžino parkiranja in višino parkirnine. Na internetni strani pa lahko obiskovalci preverijo, kje je še prostor in kje ne," dodajajo na občini.

Bobo
Na Bledu pozivajo turiste, da naj parkirajo na ne tako zelo oddaljenih parkiriščih in se do jezera sprehodijo.
Parkirišč na vrhuncu sezone vseeno primanjkuje, tega se na občini zavedajo, a je gradnja dodatnih parkirišč zaradi varstvenega režima Bleda z okolico izjemno otežena. "V kratkoročnem načrtu je izgradnja parkirišča pri Športnem parku Bledec pri vznožju gradu, kjer bo na voljo 231 parkirnih mest, od tega šest za električna vozila, 11 za invalide in 15 za avtodome," pravijo o načrtih, predvsem pa pozivajo obiskovalce, da je več parkirišč na voljo na malce bolj oddaljenih lokacijah, ki pa so še vedno le 10 minut sprehoda oddaljene od jezera. Sem spada na primer parkirišče Betin ali pri Infrastrukturi Bled. Zato bodo julija in avgusta vzpostavili še tri brezplačne linije Bled Busa s traso okoli jezera, povezovanjem okoliških vasi s središčem in linijo na Pokljuko.

Lani so s parkirninami na Bledu zbrali približno 680 tisoč evrov, gostje pa za parkiranje na Bledu v povprečju odštejejo 4,5 evra. »Sistem P+R v občini Bled ni na voljo in tudi ni predviden. Vsa parkirna mesta v kraju so od Blejskega jezera, ki je tudi glavni cilj obiskovalcev, oddaljena največ 10 minut hoda,« utemeljujejo to odločitev.

Denar od parkirnin za tisoč novih parkirišč

Povprašali smo še nekaj za turiste zanimivih občin, a smo dobili odgovor le še iz Kopra. Glede na naravo mesta in njegovo lokacijo je tudi približno 45 parkirišč razumljiva številka. Cene so zelo različne, pravijo le, da je na najpriljubljenejših parkiriščih, kot je Tržnica, znotraj zapornic prva ura brezplačna, vsaka nadaljnja 1,50 evra; na Tržnica izven zapornic pa je prva ura 0,50 evra, vsaka nadaljnja ura 1,50 evra. V Žusterni je vsaka ura dva evra, ob stadionu je prva ura 0,50 evra, vsaka nadaljnja 1,50 evra. Parkirna hiša Belveder nudi parkiranje za prvo uro brezplačno, vsaka nadaljnja je 1,50 evra, ob nedeljah pa je brezplačnih prvih 120 minut. Tudi pri njih se cene niso povišale. V času turistične sezone je velik pritisk na parkirišča v mestnem jedru in ob kopališčih: "Da bi ta pritisk sprostili, uporabnike usmerjamo na parkirišče P+R Ob Semedeli, pri nadhodu, ki je sicer le nekaj metrov oddaljeno od priljubljenega obmorskega parka in kopališča v Žusterni." Parkirišča upravlja javno podjetje Marjetica Koper. V zadnjih letih pa so v mestnem jedru in tik ob njem zgradili dve novi garažni hiši ter razširili zunanja parkirišča in tako dobili skoraj tisoč novih parkirnih mest.

Okolje Piran
Ponekod so težave s parkiranjem v preteklosti že presenetile marsikaterega gosta. Kako bo letos?
V Kopru imajo štiri parkirišča po sistemu P+R, in sicer PH Sonce, parkirišče ob pasareli v Semedeli ter dve parkirišči na Kolodvorski. Na Kolodvorski in Ob Semedeli stane celodnevno parkiranje dva evra, v ceno pa je vključena še povratna avtobusna vozovnica.